یک کارشناس اقتصادی:

بازار ارز با نوسان جدیدی روبرو نمی‌شود/ پیش‌بینی رکود بلند‌مدت برای بورس/ در صورت تصویب نشدن FATF حساب‌های پتروشیمی ما در معرض خطر قرار می‌گیرد

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۵:۲۸:۵۴
کد خبر: ۹۳۸۸۱۷
بازار ارز با نوسان جدیدی روبرو نمی‌شود/ پیش‌بینی رکود بلند‌مدت برای بورس/ در صورت تصویب نشدن FATF حساب‌های پتروشیمی ما در معرض خطر قرار می‌گیرد
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: بازار ارز با توجه به اینکه اخیرا یک بحران را پشت سر گذاشته است، در معرض بروز نوسان جدی یا افزایش قیمت قابل توجه قرار ندارد.

«میثم رادپور»، کارشناس اقتصادی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی برنا اظهار کرد: بازار ارز به تازگی حرکت اصلاحی بالای 250 درصدی را تجربه کرد و افزایش قیمت جدی در این بازار داشتیم، اگرچه دوره بروز نوسانات و بحران‌های ارزی کوتاه‌تر شده اما همین اصلاح، بازار را از نوسان جدی دور نگه خواهد‌ داشت و فعلا این بازار در معرض نوسان قیمت بالای 500 الی هزار تومان قرار ندارد.

او با اشاره به کاش شدید صادرات و فروش نفت، افزود: رویه‌ای که در طول سال‌ها برای اقتصاد ایران در پیش گرفته شده، استهلاک منابع ارزی را در بلندمدت ایجاد کرده‌ و همین باعث شده تا اقتصاد ما نسبت به نوسانات و عدم اطمینان‌ها، شکننده‌تر باشد.

رادپور ادامه داد: با وجود این، بازار ارز دوباره یک نوسان جدی را تجربه نمی‌کند چراکه به‌طور طبیعی افزایش قیمت در این شرایط، کاهش تقاضا را به دنبال دارد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: به دنبال تعدیلاتی که در بازار ارز کشور رخ داد، بورس بیش از آنچه در بازار ارز جابه جا شده‌ بود، با افزایش قمیت و صعود همراه شد، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در پی این افزایش ناگهانی، شاهد یک رکود بلند مدت برای بازار سرمایه باشیم.

حضور ایران در لیست سیاه FATF هراس‌افکنی را نسبت به تعاملات بانکی بیشتر می‌کند

رادپور در خصوص نپیوستن ایران به نهاد مالی FATF اظهار کرد: اینکه اگر ما در لیست سیاه FATF قرار بگیریم، با توجه به تحریم‌ها هیچ تغییری در وضعیت ما ایجاد نمی‌شود، حرفی کاملا غیرمنطقی است چون امکان دارد در صورت ورود به لیست سیاه، همین حساب‌ها و بانک‌هایی هم که با واسطه با ما مراوده دارند، شناسایی و جلوی همکاری آن‌ها گرفته شود.

او افزود: با وجود تحریم‌ها هنوز همه منافذ ارتباطی ما بسته نشده و ممکن است با ورود به لیست سیاه FATF همین منافذ هم از دست برود و حساب های پتروشیمی ما در معرض خطر قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل ارزی گفت: در غیاب تحریم‌ها، حضور ایران در لیست سیاه این نهاد مالی و یا تعلیق وضعیت ما در FATF مسائل ارزی کشور را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز