یک کارشناس مسائل هند:

هند دوباره مشتری نفت ایران می‌شود/ هند برای واردات گاز به ایران نیاز دارد/ روابط تجاری دو کشور تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‎یابد

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۵:۳۹:۱۸
کد خبر: ۹۴۱۸۰۶
هند دوباره مشتری نفت ایران می‌شود/ هند برای واردات گاز به ایران نیاز دارد/ روابط تجاری دو کشور تا ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‎یابد
یک کارشناس مسائل شبه قاره هند در خصوص ظرفیت‌های هند برای ایران و مناسبات دو کشور، با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران و هند مکمل یکدیگر هستند، گفت: دو کشور ایران و هند خود را ابر قدرت‎های منطقه می دانند و به همین دلیل اجازه نمی‌دهند تحریم‌های غربی در روابط آن‎ها اختلال ایجاد کند.

«اسراء کریم»، کارشناس مطالعات هند، در گفت‌و‎گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه هند به ایران اظهار کرد: سیاست هند به‌طور کلی تعامل با همه کشورهاست و می‌کوشد، ارتباطات خود را با کشو‎ر‌هایی با رویکرد سیاسی، متفاوت نیز حفظ کند. همچنین از آنجایی که هند پیشرفت چشمگیری در رشد اقتصادی داشته و حتی پیش‌بینی می‌شود از چین هم به عنوان یک قدرت اقتصادی، طی سال‌های آینده جلو بزند، تقویت رابطه ایران با این کشور به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی در آینده نزدیک، از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس مسائل هند در خصوص تحریم‌های آمریکا و توقف خرید نفت هند از ایران گفت: هند همسایه دریایی ایران و دارای سبقه طولانی در روابط تجاری و تاریخی با کشورمان است، به همین دلیل احتمال اینکه از طریق دیپلماسی مشکل خود را با آمریکا حل کرده و به خرید نفت از ایران بپردازد، بسیار بالاست. معافیت چابهار از تحریم‎های واشنگتن طی این مدت نیز از نشانه‎های موفقیت هند در دیپلماسی با آمریکاست.

او افزود: خرید نفت هند و چین از ایران بسیار مهم بوده و به دلایلی مثل هزینه تمام شده مقرون به صرفه، حمل و نقل آسان و امنیت نفت کش‎ها در عمان، دریای چین و اقیانوس هند، تامین نفت هند و چین از طریق ایران، به نفع هر سه کشور است.

«کریم» خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روابط انرژی روسیه و چین از طریق خط لوله روسیه به چین افزایش یافته است، کشورهایی مثل روسیه، چین، هند و پاکستان روابط تجاری و نفتی و منطقه‌ای با یکدیگر را بیشتر از کشو‎های دیگر حفظ می‌کنند، چون منفعت آن‌ها در حفظ و تقویت این روابط است و همان‌طور که می‌بینیم چین در مورد خرید نفت خود از ایران به تحریم‎های آمریکا، توجهی ندارد.

این کارشناس مسائل هند ادامه داد: همچنین هند خود را ابر‎ قدرت نیم‎کره شرقی می‎داند و اجازه نمی‎دهد تحریم‎های نیم‎کره غربی آن را محدود کند. ایران و شبه قاره هند جزو مناطق استراتژیک و ژئوپولتیک بوده و گذرگاه نیم‎کره شرقی و غربی، دنیا محسوب می‎شوند که هر دو کشور، خود را قدرت‎ برتر منطقه می‎دانند.

او با اشاره به ظرفیت‎های بالقوه ایران و هند برای توسعه روابط دو جانبه افزود: موقعیت‌های مشترک دو کشور مثل عضویت در جنبش غیر متعهد‌ها، منافع مشترک در ایجاد کریدور شمال و جنوب، مرز‎های مشترک تاریخی و باستانی و ویژگی‎ها و ظرفیت‎های منابع طبیعی، از موقعیت‎های بالقوه و مستعد برای روابط بیشتر و توسعه همکاری ایران و هند محسوب می‌شود که این دو کشور را از کشور‎های خشک و بیابانی خاورمیانه و آسیا، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند، متمایز می‌کند.

این کارشناس مسائل هند، گاز را از دیگر نیاز‎های کشور هند دانست که باعث می‎شود این کشور به تقویت رابطه با ایران بپردازد.

«کریم» خاطر نشان کرد: هند باید 45درصد از گاز مورد نیاز خود را وارد کند و برای تامین آن هیچ کشوری بهتر از ایران نیست. اگر بخواهد خط لوله نصب کند، باید از پاکستان خط لوله بکشد که چنین کاری نمی‎کند بنابراین باید گاز مایع وارد کند. سه کشور مهم صادرکننده گاز مایع، قطر، استرالیا و مالزی هستند و با‌سابقه‌ترین کشور در «ال ان جی»، مالزی است اما چون ترمینتال‌های ال ان جی هند در سواحل غربی ساخته شده‎ و ایران نیز در قسمت غربی هند واقع است، ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کرده و گاز مایع طبیعی را تولید و به هند صادر کنیم.

او با اشاره به تجارت 17میلیارد دلاری ایران و هند گفت: سفیر ایران در هند برآورد کرده ‎است که روابط تجاری ایران و هند تا 40 میلیارد دلار افزایش می‎یابد. بنابراین، ایران و هند مکمل اقتصادی یکدیگر هستند و روابط سیاسی و اقتصادی تهران- دهلی برای هر دو کشور منفعت و مصلحت دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز