دبیر انجمن خودرو‌سازان ایران:

اجرای سیاست‌های دوران آیت‌الله رفسنجانی دست دلالان خودرو را قطع می‌کند/ ۷۰درصد خریداران خودور دلال هستند/ بدهی ۲۳هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۵:۳۸:۲۴
کد خبر: ۹۴۳۰۸۶
اجرای سیاست‌های دوران آیت‌الله رفسنجانی دست دلالان خودرو را قطع می‌کند/ ۷۰درصد خریداران خودور دلال هستند/ بدهی ۲۳هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان
دبیر انجمن خودرو سازان ایران گفت: راهکار ساماندهی به وضعیت فعلی بازار خودرو، استفاده از تجربه دهه 70 یعنی زمان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است که با وجود اختلاف قیمت بازار و کارخانه، خودور بر اساس حاشیه بازار به فروش می‌رفت و با همین سیاست، دست دلال‌ها از این بازار قطع شد.

«احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودرو سازان ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار کرد: از سال گذشته که اجازه قیمت‌گذاری از شورای رقابت گرفته و به ستاد تنظیم بازار و کمیته خودرو سپرده شد، شرکت‌های خودروسازی با نرخ‎های دستوری زیان‌ده شدند.

او افزود: برای مثال، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در بهمن ماه 97 قیمت تمام شده خودرو را 39 میلیون تومان برآورد کرد. به این مبلغ باید سود کارخانه، 9درصد ارزش افزوده، 3درصد شماره گذاری وحدود 3درصد هم بیمه شخص ثالث اضافه شود که حدود 45 الی 46 میلیون تومان می‌شود اما به ما تکلیف کردند قیمت نهایی37 و نیم میلیون تومان باشد که به این ترتیب در هر خودرو حدود 10 میلیون تومان ضرر می‌کنیم.

نعمت‌بخش ادامه داد: این روش تعیین قیمت‌های تکلیفی باعث شد سال گذشته هر کدام از شرکت‌های خودروساز بر اساس اعلام بورس، 7 الی 8 هزار میلیارد تومان زیان کنند. امسال هم بورس این رقم را 5هزار و 200 میلیارد تومان برای ایران خودرو و معادل همین مبلغ را برای گروه سایپا اعلام کرد.

دبیر انجمن خودرو سازان ایران اختلاف قیمت بالای کارخانه و بازار و مشکلات ثبت نام برای خرید خودرو را عاملی دانست که دلال‌ها این بازار را در دست بگیرند و استفاده از تجربه دهه 70 و اجرای سیاست‌های دوران مرحوم آیت‌الله هاشمی را برای ساماندهی به این بازار، توصیه کرد.

نعمت‌بخش گفت: بر اساس سیستم نظرسنجی کیفیت خودروها، پس از خرید، برای ارزیابی میزان رضایت مشتریان از ضمانت و خدمات پس از فروش، با خریداران تماس می‌گیریم که طی این تماس‌ها متوجه شدیم 70درصد مشتریان، خودروهای خریداری شده را فروخته‌اند و همین مساله نشان می‌دهد 70درصد خریداران خودرو، دلال هستند.

او افزود: در دهه 70 نیز همین اختلاف قیمت بازار و کارخانه وجود داشت و بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر شد که خودرو را با قیمت حاشیه بازار بفروشیم که با همین مساله دست دلال‌ها، قطع شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: با اجرای روش حاشیه بازار در آن دهه، چون تقاضا تعدیل شده بود، شاخص خودرو طی 10 سال فقط 14واحد اضافه شده بود در حالی که شاخص کالای مصرفی حدود 4 برابر، شده بود.

این فعال اقتصادی با اشاره به رابطه عرضه و تقاضا در بازار گفت: بر اساس این رابطه قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و امروز عرضه ما 4هزار و 500 خودرو در روز بوده و تقاضا هم مشخص است. اگر با روش حاشیه بازار، تقاضا را کاهش دهیم قطعا قیمت خودرو کاهش می‌یابد و ظرفیت ثبت‌نام خرید خودرو در سایت، 5دقیقه‌ای پر نمی‌شود، التهاب بازار از بین می‌رود، خریدار واقعی موفق به ثبت‌نام می‌شود، کارخانه‌ها از زیان خارج می شوند و بنابراین می‌توان به افزایش کیفیت محصولات امیدوار بود.

نعمت‌بخش تاکید کرد: زمانی که در کشور نقدینگی بالغ بر 2 هزار هزار میلیارد تومان وجود دارد و با وجود این اختلاف قیمت‌ها قطعا دارندگان نقدینگی سرگردان برای خرید خودرو پا به میدان می‌گذارند. همچنین امروز شرکت‌های خودروساز 23 هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان بدهی دارند و این مبلغ درست معادل مبلغ زیانی است که از طریق قیمت‎های دستوری از سال گذشته تاکنون به خودرو سازان، تکلیف شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز