عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

۵۲هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی سال آینده عقب هستیم/ برنامه ششم توسعه نیازمند بازنگری است/ سازمان امور مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد

۱۳۹۸/۱۰/۱۳ - ۰۵:۳۱:۵۴
کد خبر: ۹۴۴۱۴۳
۵۲هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی سال آینده عقب هستیم/ برنامه ششم توسعه نیازمند بازنگری است/ سازمان امور مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید طبق اصل 75 قانون اساسی،«طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده‌باشد»، بنابراین مجلس نمی‎تواند نسبت به کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدهای دولت اقدام کند و حذف معافیت‌های مالیاتی بودجه 99 در اختیار نمایندگان نیست.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره حذف برخی معافیت های مالیاتی اظهار کرد: اگر سازمان امور مالیاتی در سه حوزه معوقات و مطالبات، فرارها و معافیت‌های مالیاتی اصلاحات اساسی انجام دهد و دولت نیز لایحه‌ای در این موضوع به مجلس بدهد، قطعا می‌توان نسبت به تغیر و افزایش درآمدهای مالیاتی اقدام کرد اما مجلس به تنهایی امکان چنین تصمیمی ندارد.

نماینده مردم رشت ادامه داد: موضوع حذف معافیت‌های مالیاتی در کمیسیون تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی برسی بودجه مطرح می شود و حتی امکان دارد، کمیسیون تلفیق تصمیماتی در این خصوص بگیرد اما به احتمال  95 درصد، شورای نگهبان آن را به مجلس باز می‌گرداند.

جعفرزاده ایمن آبادی اظهار کرد: درآمدهای نفتی ما حدود 90 درصد کاهش یافته‌ است و باید توان مالیاتی ما افزایش پیدا کند. طبق برنامه ششم، تعهد منابع مالیاتی برای سال 99 بالغ بر 247 هزار میلیارد تومان بود اما در بودجه 99 تنها 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که 30 هزار میلیارد تومان آن شامل عوارض است. به عبارت دیگر در بودجه سال 99 درآمدهای مالیاتی باید حدود 47 درصد باشد در حالیکه در حال حاضر 40 درصد است یعنی لایحه بودجه سال آینده، 7 درصد از تکلیف مالیاتی برنامه ششم توسعه عقب تر است.

او افزود: همچنین براساس برنامه ششم توسعه منابع عمومی دولت در سال 99 باید حدود 545 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد در حالیکه در لایحه بودجه، منابع حدود 484 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است به این معنا که منابع بودجه در سال 99 حدود 60 هزار میلیارد تومان نسبت به برنامه ششم، کمتر در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در سال 99 حدود 195 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، افزود: براساس برنامه ششم درآمدهای مالیاتی در سال 99 باید به 258 هزار میلیارد تومان برسد.

جعفرزاده تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که تکالیف برنامه ششم هم برای شرایط خوبِ غیر تحریمی پیش بینی شده و حتی برنامه ششم توسعه نیز نیازمند بازنگری است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان امور مالیاتی 40 هزار میلیارد تومان طلب دارد که به هر دلیلی از جمله نبود ضمانت‌های لازم یا اهرم‎های کافی نمی‎تواند، این مطالبات را دریافت کند.

جعفرزاده افزود: از سوی دیگر بر اساس اظهارات دیوان محاسبات، 250 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور داریم. همچنین بسیاری از معافیت‌های مالیاتی نیز که مربوط به زمان مناسب کشور از نظر مالی بود، باید در شرایط کنونی بازنگری شود.

او تاکید کرد: اگر این سه حوزه معوقات، فرارها و معافیت‌ها بازنگری شود، اکثر مشکلات مربوط به درآمدهای مالیاتی کشور برطرف می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری در اقتصاد و بودجه افزود: در بودجه 99از  65 پروژه‌ای که باید در راستای اصلاح ساختار اقتصادی اجرا می شد، فقط13 پروژه اجرا شده، یعنی تنها 20درصد در اصلاح ساختار پیش رفته‌ایم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز