سقف وافل یا لانه زنبوری چه ویژگی هایی دارد؟

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۱۶:۲۰:۳۱
کد خبر: ۹۴۶۱۸۱
سقف وافل یا لانه زنبوری چه ویژگی هایی دارد؟
سقف‌ها به سه صورت قابل اجرا هستند:1-سقف‌های کاملاً پیش ساخته 2-سقف‌های نیمه پیش ساخته 3-سقف‌های ساخت در جا. همچنین سقف‌ها در دو نوع سقف‌های سنگین و سقف‌های سبک دسته بندی می‌شوند. سقف وافل یکی از سقف‌های سنگین و از نوع ساخت در جا است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سقف‌ها به سه صورت قابل اجرا هستند:1-سقف‌های کاملاً پیش ساخته 2-سقف‌های نیمه پیش ساخته 3-سقف‌های ساخت در جا. همچنین سقف‌ها در دو نوع سقف‌های سنگین و سقف‌های سبک دسته بندی می‌شوند. سقف وافل یکی از سقف‌های سنگین و از نوع ساخت در جا می‌باشد. از دیگر سقف‌های سنگین می‌توان به سقف طاق ضربی، سقف تیرچه بلوک، سقف با تیر چوبی، دال بتنی و سقف آجری اشاره کرد. سقف‌هایی مثل سقف فلزی، سقف چوبی، استفاده از پوشش‌هایپارچه‌ای و پلاستیکی (این نوع برای موارد موقت مناسب است)، اسپیس فریم، خر پاهای فضایی، سیستم‌ها چادری-کابلی و غیره از دسته سقف‌های سبک هستند.

هدف از ایجاد سقف

سقف‌ها به عنوان یک مانع برای به دست آوردن موارد زیر استفاده می‌شوند:

1)فراهم آوردن امکان ساخت ساختمان در محور عمودی(استفاده از طبقات)

2)جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به داخل فضا

3)کمک به مقابله کردن ساختمان در برابر شرایط جوی و اقلیمی(برف-باران-گرد و خاک-باد-تابش خورشید و غیره)

4)به دست آوردن یک جداره بیشتر برای تزیینات داخلی فضا

5)ایجاد فضایی جهت زیست و آسایش انسان و سایر جانداران

6)ایجاد فضاهایی با عملکردی غیر انسانی مثل انبار

آشنایی با سقف بتنی وافل

سقف فضاهایی که انسان‌ها با آن سر و کار دارند و در آن زندگی می‌کنند ویا فعالیت اجتماعی آن‌ها در آنجا رقم می‌خوردمعمولاً از دسته سقف‌های سنگین هستند. همان طور که گفته شد سقف وافل یکی از سقف‌های سنگین است. به این سقف، سقف لانه زنبوری، سقف مشبک، سقف قابلمه‌ای و سقف کاسه‌ای هم می‌گویند.این سقفدر مقایسه با دیگر سقف‌های سنگین سقف سبک‌تری است. سبک بودن این سقف به دلیل حذف میلگردهای تقویتی آن است. این ویژگی کمک می‌کند وزن کلی بنا کاهش پیدا کند. البته حذف این میلگردهای تقویتی از قدرت ساختار سقف می‌کاهد. یکی دیگر ازعوامل تأثیرگذار بر سبک بودن سقف وافل سبک بودن دال قابلمه‌ای آن نسبت به سایر دال‌ها است. این دال قابلمه‌ای به صورت دو طرفه می‌باشدبنابراین سقف وافل توانایی باربری در دو طرف را دارد. مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود انتخاب سقف وافل برای دهانه‌های بزرگ و فاقد ستون مناسب به نظر برسد.

ویژگی‌های کلی سقف وافل

1)مطابق با ضوابط صنعتی سازی اجرای سقف مجوف(میان تهی) در ساختمان‌هایی با استراکچر بتنی و فلزی

2)سبک تر از سایر سقف‌ها است

3)دارای قابلیت شستشو با آب بدون نیاز به روغن کاری زیاد

4)داخلی و بومی سازی و عدم نیاز به حمایت خارجی‌ها

5)کاهش هزینه‌ها (حمل، سوخت،دفن و پرت مصالح)

6)حذف بلوک‌های سفالی و فوم پلی استایرن

7)حفظ منابع طبیعی و محیط زیست

8)عدم تولید گازهای سمی

9)فاقد ضایعات با امکان بازیافت مکرر

10)حذف نازک‌کاری سقف پارکینگ و اجرای آسان پوشش خشک زیر سقف

11)ایمن حین اجرا و ایمن در برابر زلزله و حریق

ویژگی‌های فنی سقف وافل

1)کاهش بار مرده سقف 50 تا 150 کیلوگرم بر متر مربع

2)اجرای اقتصادی سقف با دهانه‌های بزرگتر از 7 تا 15 متر

3)قابلیت مقاوم سازی سقف در برابر حریق با رعایت پوشش بتن

4)عدم خروج شیره بتن

5)اجرای آسان دال‌های بتنی و یک طرفه

6)اجرای آسان بخش تأسیساتی و دسترسی مطلوب جهت تعمیرات

7)جلوگیری از پوسیدگی و عایق کاری و غیره

8)کاهش مصرف پوکه و بار مرده

9)پیوند سقف و سازه یکپارچه است

10)عدم نیاز به شکستن بتن سر تیرچه ها و جابه جایی خاموت ها

ویژگی‌های اقتصادی سقف وافل

هر چند هزینه‌های اجرایی سقف وافل در مقایسه با انواع دیگر سقف‌ها بیشتر است اما در پایان باعث کاهش هزینه‌های امور ساختمانی می‌شود. نکات مثبت اقتصادی سقف وافل به شرح زیر است:

1)حذف هزینه ساخت و تیرچه و خرید فوم و حمل

2)حمل سریع قالب در طبقات

3) حذف تیرچه دوبل(کاهش 100 تا 150 کیلوگرم بر متر مربع بتن نسبت به سقف‌های مشابه)

4)تعمیر و نگه داری ارزان ساختمان

5)کاهش بتن مصرفی 05/0 تا 10/0 متر مکعب و فولاد مصرفی 5 تا 25 کیلوگرم بر متر مربع

قیمت اجرای سقف وافل و قالب آن

همان طور که گفته شد سقف وافل به صورت شبکه‌ای و مجوف ساخته می‌شود. ساخت این شبکه‌هانیازمند قالب سقف وافل است. قالب وافل، یک قالب غیر ماندگار است. قالب غیر ماندگار به قالبی اطلاق می‌شود که بتوان بعد از بتن‌ریزی از سقف جدا کرد و آن را در پروژه‌های بعد مورد استفاده قرار داد. استفاده از قالب بندی سقف وافل موجب می‌شود بلوک سقفی و یونولیت از مواد ساخت سقف حذف شوند. استفاده از آنها راحت بوده و کارگران می‌توانند به آسانی با شیوه کار با آن آشنا شوند. هم چنین هنگام اجرای پروژه بدون نگرانی از شکستن می‌توان بر روی آنها راه رفت. تهیه قالب وافل بسته به این که شما مالک هستید یا پیمانکار تفاوت دارد. اگر پیمانکار هستید بهتر است قالب وافل را خریداری کنید چون برای پروژه‌های بعدی مورد نیاز خواهد شد. اما اگر مالک یک پروژه هستید بهتر است قالب‌ها را اجاره کنید. بدین صورت می‌توانید پس اتمام پروژه آن‌ها را برگردانید.قیمت قالب سقف وافل در گرو انتخاب نوع آن است. قالب‌های وافل در دو دسته یک طرفه و دو طرفه موجود هستند که تمایزآن‌ها در اندازه طولشان است. معیار خرید و فروش این قالب‌های یک طرفه و دو طرفه نیز با هم فرق دارند. قیمت قالب سقف وافل یک طرفه بر حسب متر مربع است و قیمت قالب سقف وافل دو طرفه بنا بر هر عدد حساب می‌شود.

شرکت مهانیت

همیشه انجام پروژه‌های ساختمانی نیازمند دقت فراوان و محاسبه‌های دقیق و درست است. سپردن این امور حساس به دست افراد نا کارآمد،می‌تواند جان انسان‌ها را به خطر بیندازد. شرکت مهانیت به عنوان یک شرکت مهندسی انجام این گونه امور را به خوبی و با تکیه بر توانایی مهندسان خود بر عهده می‌گیرد. سعی شرکت مهانیت همواره بر ابداع و ارتقاء روش‌های ساخت و ساز نوین بوده و در این راستا عملکردی موفق داشته است. شرکت مهانیت توانسته است با پشتکار و کوشش نیروهای خود،پروژه‌های بزرگ را به دست بگیرد و حتی در خارج از مرزهای ایران نیز مشغول به کار باشد. مالکانی که قصد دارند ساختمان خود را با سازه و طرحی مناسب بسازند، از اعتماد به این شرکت پشیمان نخواهند شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز