​همتی خبر داد

۳۶میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازگشته است

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۱۲:۵۲:۵۸
کد خبر: ۹۴۸۰۶۲
۳۶میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازگشته است
رئیس کل بانک مرکزی از بازگشت ۳۶میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور خبر داد و گفت: این بازگشت ارز عمدتا از طریق چرخه صرافی‌ها بوده‌ است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در هشتمین نشست کانون صرافان ایرانیان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: خدمات وی به جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، بسیار بزرگ و به یادماندنی است و پس از شهادت نیز حماسه عظیم مردم را ایجاد کرده و اقتدار ملت ایران را در جهان ثبت کرد.

همتی تاکید کرد: مسیر و حرکت سردار سلیمانی قطعا با همان شدت و قدرت در آینده ادامه خواهد یافت و شاهد موفقیت های بزرگ کشورمان در عرصه بین الملل خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دشمنان کشور در برابر اقتدار ملت ایران عقب نشینی کردند و این عقب نشینی مدیون خون شهید سلیمانی و تدبیر مسولین و هدایت مقام معظم رهبری است.

همتی با بیان اینکه ما به اقتضای کار خود همواره مشورت های لازم را از رهبری دریافت می کنیم، افزود: سخنان دیروز مقام معظم رهبری سرشار از تدبیر و قدرت و تعقل برای کشورمان بود.

همتی خاطر نشان کرد: در روزهای تحریم فشار زیادی را تحمل می‌کنیم و بانک مرکزی خط مقدم مقابله با این فشار حداکثری آمریکا بود، چرا که گردش مالی و بانکی عین مویرگ های کشور است که خون جاری در آن برای حیات اقتصادی ضروری است. بنابراین نیاز بود در این زمینه تدابیری بیاندیشیم و از خدمات صرافان نیز در این تدابیر بهره مند شویم.

او خاطر نشان کرد: ۳۶میلیارد دلار برگشت ارز صادرکنندگان بوده که عمدتا از چرخه صرافی ها صورت گرفته‌است. من در هر شرایطی که صرافی ها نیاز به حمایت دارند، حضوری از صرافی ها بازدید می‌کنم و در جریان مشکلات آن‌ها قرار می‌گیرم.

تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم

همتی افزود: خوشبختانه امروز توانستیم بزرگترین تحریم کشور را خنثی و بی اثر کنیم. البته انکار شدنی نیست که مردم به ویژه طبقات پایین جامعه تحت فشار قرار گرفتند و باید مسئولین به هر نحوی کاهش قدرت خرید مردم و فشار معیشتی آن‌ها را جبران کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها ایران به قدری محکم ایستاده که بعد از حرکت مقتدرانه روز گذشته سپاه، سخنان ترامپ نشان داد که دولت آمریکا دیگر حرفی برای گفتن ندارد.

به گفته همتی دهه دوم دی ماه دهه پرافتخاری برای ما و تاریخی ترین زمان جمهوری اسلامی بعد از چهل سال بود که فصل جدیدی در مسیر جمهوری اسلامی ایران باز کرد.

شرایط ایران از این به بعد بهتر خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: شرایط ایران از این به بعد بسیار بهتر خواهد شد.

همتی افزود: ترامپ گفت تحریم‌ها را بیشتر می‌کنیم که یک طبل توخالی است. هرچه او فشارها را تشدید کند ما هم برنامه داریم و اقدامات مقابله با این فشارها را تشدید می‌کنیم.

او ادامه داد: بسیاری در همین روزها پیش بینی ارز ۴۰تومانی می کردند و می گفتند دیگر بانک مرکزی نمی‌تواند قیمت ارز را پایین نگهدارد اما همانطور که دیدیم طبق پیش بینی ما در شدید‌ترین تنش‌های کشور هم ارز ثابت ماند چرا که مردم از قدرت جمهوری اسلامی مطمئن بودند و بانک مرکزی هم با تدابیری که اندیشیده بود اجازه نداد بازار ارز تحت تاثیر این تنش ها قرار گیرد.

همتی خاطر نشان کرد: از یک سال و نیم پیش اقدامات زیادی را برای کنترل ریال در پیش گرفتیم. پیش از این ریال بی حساب و کتاب بود و جریان ریال در کشور بدون کنترل بود ما اقدامات زیادی برای کنترل ریال در یک سال گذشته انجام دادیم و به کسانی که به دنبال در معرض ریسک قرار دادن دارایی های ریالی مردم بودند، اجازه ندادیم موفق شوند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی فکر می‌کنند بانک مرکزی صبح تا شب در حال ریختن ارز در بازار است و می‌گفتند بلاخره ارز شما تمام می شود. در حالی که کار و شیوه ما این نیست و باید بگویم میزان ارز و قدرت مانور بانک مرکزی در بازار بیشتر شده است.

او تاکید کرد: بانک مرکزی ارزهایی که با زحمت بدست می آورد به راحتی از دست نمی‌دهد و ذخیره ارزی و قدرت بانک مرکزی در این سال‌ها بی سابقه است.

همتی گفت: روند عرضه ارز در سامانه نیما بسیار روان است که صادرکنندگان ارزهای خود را به این سامانه می آورند. هرچند در شرایطی که قیمت ها بالا می رود، درک می‌کنیم که منافع شخصی ایجاب می کند که با سرعت کمتری ارز خود را وارد کنند. در این مواقع بانک مرکزی ورود می کند و البته در کل ما از صادرکنندگان راضی هستیم.

نفت را می‌فروشیم و ارز آن را دریافت می‌کنیم

همتی خاطر نشان کرد: راه های بیشتری برای فروش نفت و تامین ارز پیدا کردیم.

در حال فروش نفت و دریافت پول آن هستیم. آمریکا و متحدانش هم هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

او افزود: نرخ های موجود در بازار ارزش ذاتی یورو و دلار نیست.

همتی گفت: هدف مهم دیگر بانک مرکزی کمک به رشد اقتصادی و رشد اقتصادی هم در سایه ثبات اقتصادی است. این ثبات اقتصادی از نرخ هم برای ما مهم‌تر است تا فعالین اقتصادی بتوانند برنامه ریزی، سرمایه گذاری و طراحی برای فعالیت های اقتصادی خود داشته باشند.

 همتی اظهار امیدواری کرد در آینده هم جریان مبادلات ارزی رخ بدهد و مردم هم به راحتی بتوانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم رئیس کل بانک مرکزی از اپلیکیشن رسمی کانون صرافان ایرانیان رونمایی کرد و در جریان شیوه عملکرد این اپلیکیشن قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز