طرح مجتمع پتروشیمی سیراف با تجهیزات داخلی ساخته می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۱:۴۷:۴۶
کد خبر: ۹۴۹۱۵۷
طرح مجتمع پتروشیمی سیراف با تجهیزات داخلی ساخته می‌شود
قرارداد ساخت تجهیزات ویژه پتروشیمی میان شرکت سیراف انرژی به‌عنوان کارفرما و شرکت ماشین‌سازی اراک به عنوان پیمانکار امضا شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، هشتمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل با موضوع داخلی‌سازی تجهیزات پتروشیمی با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این وزارتخانه برگزار و در این نشست، قرارداد ساخت تجهیزات ویژه پتروشیمی بین شرکت سیراف انرژی به‌عنوان کارفرما و شرکت ماشین‌سازی اراک به عنوان پیمانکار امضا شد.

براساس این قرارداد، شرکت ماشین‌سازی اراک، راکتور به ارزش ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو، ریفرمر ثانویه به ارزش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو، بویلر بازیافت به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو و در حوزه حمل قراردادی به ارزش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و در مجموع به ارزش ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو را با شرکت سیراف انرژی امضا کرد.

زمان تحویل قرارداد ۱۵ تا ۲۱ ماه پس از امضای قرارداد است. شرکت سیراف انرژی ظرفیت تولید ۱.۶۵۰ هزار تن متانول در سال را دارد و شرکت ماشین‌سازی اراک هم تولیدکننده تجهیزات ثابت صنایع پالایشگاهی نفت و گاز و پتروشیمی است. کاهش ارزبری این قرارداد ۳۲میلیون یورو اعلام شده است.

نهضت ساخت داخل برنامه اساسی و راهبردی کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: نهضت ساخت داخل یک برنامه اساسی و راهبردی کشور است که مختص شرایط امروز و تحریم نیست و به نحوی روی این برنامه کار می‌شود تا در هر شرایطی به‌عنوان راهبرد نجات اقتصاد و حل مسائل اساسی کشور عمل کند.

وی افزود: این موضوع در قالب یک برنامه زمان‌بندی‌شده پیگیری می‌شود و فعلا برنامه‌ای سه ساله تا ۱۴۰۰ برای این منظور داریم که به لطف الهی این تفکر به‌خوبی در جامعه، مردم، صنعتگران و تولیدکنندگان در حال رشد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های سفارش‌دهنده هم از این موضوع استقبال خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: نمونه‌اش میز ساخت داخل تجهیزات صنعت پتروشیمی است که برگزار شد و ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو تجهیزاتی که در گذشته از خارج واردات می‌شد، به سازنده داخلی سفارش داده شد.

رحمانی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی با اعتقاد و باور وارد موضوع ساخت داخل شده است، عنوان کرد: این قرارداد میان دو هلدینگ سیراف انرژی به‌عنوان سفارش‌دهنده و ماشین‌سازی اراک به‌عنوان سازنده این تجهیزات منعقد شد. این گونه قراردادها در کشور همواره انجام می‌شود و ما فقط برخی از این قراردادها را که از اهمیت بیشتری برخوردارند، اطلاع رسانی می‌کنیم.

وی نهضت ساخت داخل را یک برنامه اساسی و راهبردی کشور دانست و گفت: توسعه، اشتغال، حفظ ارزش پول ملی و عمران و آبادنی در گرو توجه به ساخت داخل است که انصافا استقبال مردم هم خوب بوده، همچنین در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور بوده که بخشی از این واردات مواد مربوط به مواد اولیه‌ای است که چون تولید نداریم، واردات آنها اجتناب‌ناپذیر است، اما در بخش عمده‌ای از این میزان واردات هم تولید داریم که حدود ۱۰ میلیارد دلار از این رقم را برای ساخت داخل گذاشته‌ایم. از این مقدار حدود ۲ میلیارد دلار آن در حوزه تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی است که برش سالانه دارد و پیگیری می‌شود.

طرح پلیمر گاز طبیعی در سال ۹۹ اجرایی می‌شود

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست از اجرای نخستین طرح ایرانی تولید پلیمر گاز طبیعی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: دو جهش را در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی کردیم که ۲۷ طرح و پروژه را تا سال ۱۴۰۰ به اتمام‌ می رسانیم و ۲۸ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد دلار را تا سال ۱۴۰۰ فعال‌خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سازندگان داخلی باید از فضای قابل توجهی که در حوزه ساخت داخل به‌وجود آمده است، استفاده کنند، تاکید کرد: سازندگان داخلی ایجاد باورپذیری و انجام تعهدات قراردادهای منعقده ساخت داخل را در زمان مقرر در دستور کار خود قرار دهند.

محمد هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: هیئت نظارت بر قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور عملیاتی شده است و جلسات خوبی داشته و همچنین عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این حوزه را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه توانیران با تکیه بر استقلال و خوداتکایی و نوآوری در حال اجراست، ادامه داد: خوشبختانه تاکنون در پنج استان نمایشگاه توانمندی‌های ساخت داخل برگزار و همچنین قرارداد واگذاری تجهیزات ثابت متانول پروژه سیراف انرژی به شرکت ماشین سازی اراک در چارچوب دومین میز ساخت داخل در تجهیزات پتروشیمی اجرایی شده است.

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت اعلام کرد: کاهش ارزبری قرارداد دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، حدود ۳۲ میلیون یورو بوده و زمان تحویل آن ۱۵ تا ۲۱ ماه است.

هادوی تصریح کرد: استفاده حداکثری از توان کشور، توسعه پایدار، استفاده هدفمند از ظرفیت‌های کشور و مدیریت هوشمند منابع (نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، نهادافزاری و فناوری) را در حوزه ساخت داخل دنبال می‌کنیم.

آیین‌نامه رتبه‌بندی با همکاری بخش خصوصی به‌زودی اجرایی می‌شود

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت تصریح کرد: اجرای دقیق و کامل قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و کمک به برندسازی در کشور را در چارچوب نهضت ساخت داخل در برنامه داریم.

هادوی با اشاره به اینکه آیین‌نامه رتبه‌بندی با همکاری بخش خصوصی آماده شده است و به‌زودی اجرایی می‌شود، افزود: آیین‌نامه اجرایی روش احراز عمق ساخت داخل هم نهایی شده است.

علی صفری، مدیرعامل ماشین‌سازی اراک نیز گفت: ماشین‌سازی اراک با سابقه ۵۱ ساله بزرگ‌ترین ‌مجموعه ساخت ماشین در حوزه‌های صنعتی است و در ۱۹ فاز عسلویه نقش اساسی داشته است.

وی افزود: کیفیت عالی و مهارت درون ماشین‌سازی اراک قابل توجه است و پروژه epc ماشین‌سازی اراک در ماهشهر از پروژه‌های موفقیت‌آمیز ما بوده است، همچنین در ساخت و تجهیز پتروشیمی پارس، گچساران، کنگان، کاویان و شازند مشارکت و رزومه خوبی داشتیم.

صفری تصریح کرد: در چارچوب دومین میز ساخت داخل صنعت پتروشیمی، می‌خواهیم تجهیزات سیراف انرژی را بسازیم و در این زمینه ظرفیت‌های قابل توجه داریم.

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک عنوان کرد: بیش از ۵ هزار تن تجهیزات را که ۲ هزار تن آن راکتور است در چارچوب این قرارداد برای سیراف انرژی می‌سازیم، همچنین از ظرفیت‌های علمی در اجرای این قرارداد استفاده می‌کنیم و در زمان مورد نظر با کیفیت به پایان می‌بریم که این مهم با هدف استمرار سفارش‌های داخلی است.

نظر شما