یک کارشناس بیمه:

مبلغ بیمه هواپیمای اوکراینی مشخص نیست/ ایران علاوه بر غرامت مالی باید غرامت معنوی هم بپردازد/ میزان غرامت و دیه بستگی به تابعیت‌ها و دین مسافران دارد

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۵:۱۱:۳۲
کد خبر: ۹۴۹۹۵۵
مبلغ بیمه هواپیمای اوکراینی مشخص نیست/ ایران علاوه بر غرامت مالی باید غرامت معنوی هم بپردازد/ میزان غرامت و دیه بستگی به تابعیت‌ها و دین مسافران دارد
یک کارشناس بیمه در خصوص محاسبه حق بیمه و غرامت پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، با اشاره به اینکه کشور مقصر در این حادثه باید نسبت به پرداخت خسارت، دیه، حق بیمه، غرامت مالی و غرامت معنوی اقدام کند، گفت: میزان مبلغ پرداختی به نتیجه مذاکرات میان ایران و کشورهای متقابل بستگی دارد که البته طبق قوانین کشورهای متبوع و دین مسافران و خدمه پرواز، متفاوت خواهد بود.

«نادر رحیمی»، کارشناس دادگستری و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا خاطر نشان کرد: پرداخت بیمه هواپیما و سرنشینان بستگی به تفاهمنامه و قراردادهای میان سازمان هواپیمایی کل کشور با شرکت‌های بیمه کشورهای دیگر دارد. چنانچه در برخی حوادث مربوط به سقوط هواپیماهای ایرانی، شرکت‌های بیمه در صحنه حادثه حاضر شدند و سر صحنه نسبت به تسویه و پرداخت خسارت و دیه‌ها اقدام کردند.

او با اشاره به اینکه هیچ هواپیمایی بدون بیمه بدنه که گاهی از نوع اتکایی است پرواز نخواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه هواپیمای سقوط کرده خارجی است، حتما توسط شرکت‌های بیمه همان کشور، بیمه بدنه هواپیما صورت گرفته است. برآورد میزان خسارت نیز بستگی به مدل و سال ساخت هواپیما دارد.

این کارشناس بیمه در خصوص نحوه پرداخت بیمه‌ها خاطر نشان کرد: طبق قانونی به نام «ریکاوری» یا «جانشینی» در بیمه، با توجه به نوع بیمه هواپیما و سرنشینان، اگر حادثه‌ای مقصر داشته باشد، شرکت‌های بیمه کننده که می‌توانند اوکراینی، سوییسی و یا آلمانی باشند، حق بیمه را پرداخت می‌کنند و پس از آن، خسارت یا مبلغ بیمه پرداخت شده را از مقصر(که در این حادثه ایران است) دریافت می‌کنند.

رحیمی تاکید کرد: اینکه ایران این خسارت و بیمه را از چه محلی پرداخت می‌کند، (بودجه مدیریت بحران، بودجه کل کشور، خزانه دولت، بودجه سپاه و ...) به شرایط و تصمیم مسئولان بستگی دارد.

او در مورد بیمه سرنشینان هواپیما گفت: همه کشورها قانون غرامت معنوی دارند و با توجه به اینکه مسافران دارای تابعیت‌های مختلف بودند، مقصر حادثه (کشور ایران) علاوه بر غرامت مالی باید مبلغی هم به عنوان غرامت معنوی بپردازد. میزان این غرامت بستگی به قوانین هر کشوری دارد.

رحیمی ادامه داد: مساله دیگر مساله دیه است که این هم مطابق با دین و تابعیت مسافران متفاوت است. برخی ادیان اصلا اعتقادی به دیه ندارند و آن را دریافت نمی‌کنند، همچنین بر اساس واحد پول کشورها پرداخت دیه متفاوت خواهد‌بود. دیه هر فرد مسلمان در ماه‌های عادی 270 میلیون تومان است و این پرواز 167 مسافر و 9 خدمه داشته‌ است که از کشورهای اوکراین، سوئد، کانادا، افغانستان، انگلستان و ایران بوده‌اند.

این کارشناس بیمه تاکید کرد: در مورد میزان غرامت نیز باید ایران و سایر کشورهای درگیر این مساله به نتیجه واحد برسند که البته بر اساس مطالبه کشور مقابل است و اینکه ایران چقدر می‌تواند رضایت آن‌ها را جلب کند. این مساله نیاز به فرصت کافی برای مسئولان کشور دارد و باید با صبوری این فرصت را به آن‌ها داد.

گفتنی است «غلامعلی جهانگیری»، معاون بیمه مرکزی، عصر روز یکشنبه اعلام کرد که میزان خسارت به هواپیمای اوکراینی حداکثر ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس توضیحات او، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۴ میلیون دلار خسارت برای مسافر، خدمه و بار باشد و ۷۰ میلیون دلار هم خسارت بدنه خواهد بود که در مجموع رقمی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار میزان خسارت برآورد شده است.

«غلامرضا سلیمانی»، رئیس کل بیمه مرکزی نیز روز گذشته اعلام کرد که دولت ایران همکاری خوبی برای پرداخت خسارت هواپیمای اوکراینی خواهد داشت.

قوانین بین‌المللی، حداکثر میزان غرامت پرداختی به خانواده‌های قربانیان را نیز ۲۳۰ هزار دلار برآورد می‌کند اما نحوه پرداخت آن در این حادثه مبهم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز