شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۸ اعلام شد/حذف معافیت های مالیاتی و جریمه در صورت عدم تسلیم اظهارنامه

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۴:۰۲:۰۰
کد خبر: ۹۵۵۸۶۱
شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۸ اعلام شد/حذف معافیت های مالیاتی و جریمه در صورت عدم تسلیم اظهارنامه
شرایط پذیرش اظهارنامه مالیاتی بابت عملکرد سال 98 اعلام شد که بر اساس آن در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی، علاوه بر محرومیت از همه معافیت‌های قانونی، مشمول پرداخت جرایم غیر قابل بخشش نیز می‌شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا «محمد مسیحی» با اشاره به حذف شیوه تشخیص علی‌الراس از سال آینده، تاکید کرد: مبنای تشخیص مالیات برای عملکرد سال ۱۳۹۸ مودیان مالیاتی، اظهارنامه ارایه شده با رعایت مقررات از سوی مودی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد، در صورتی که مودیان اظهارنامه مالیاتی خود را با رعایت قوانین و مقررات تنظیم و در مهلت قانونی ارائه کنند، اظهارنامه آنان بدون رسیدگی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

مسیحی با تاکید بر اجرای مفاد ماده ۹۷ قانون مالیات های مستقیم اصلاحی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، اضافه کرد: البته پذیرش اظهارنامه مودیان مشروط بر تنظیم اظهارنامه های مالیاتی بوده و اظهارنامه ارایه شده توسط مودیان با بانک های اطلاعاتی مالیاتی که در اجرای مقررات مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم ایجاد شده، مطابقت داده خواهد شد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی کشور صرفا تعدادی از اظهارنامه های مالیاتی مودیان را بر مبنای شاخص‌ها و معیارهای ریسک مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: در صورتی که اشخاص یاد شده در مهلت قانونی و مطابق مقررات از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری کنند، این سازمان نسبت به تهیه اظهارنامه برآوردی براساس میزان فعالیت و اطلاعات اقتصادی به دست آمده از بانک‌های اطلاعاتی اقدام می‌کند.

وی در ادامه از مودیان مالیاتی خواست تا اظهارنامه مالیاتی خود بابت عملکرد سال ۱۳۹۸ را براساس رویکرد جدید و مبتنی بر واقعیت‌های مترتب بر فعالیت اقتصادی متکی بر اسناد و مدارک مثبته و با رعایت مقررات قانونی تنظیم کنند.

مسیحی با بیان اینکه اجرای دقیق ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم موجب افزایش کیفیت حسابرسی مالیاتی و همچنین کاهش فرایند زمان قطعیت پرونده های مالیاتی می‌شود، گفت: مالیات ستانی بر مبنای اطلاعات واقعی به دست آمده از بانک های اطلاعاتی، عملا نظام مالیاتی را به سمت شفافیت هر چه تمام‌تر، کاهش فرارهای مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی سوق می دهد.

مسیحی در رابطه با جرایم عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی نیز عنوان داشت: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل که در مهلت مقرر قانونی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نکنند، علاوه بر محرومیت از همه معافیت‌های قانونی، مشمول پرداخت جرایم غیر قابل بخشش مربوط به عدم تسلیم اظهارنامه خواهند شد.

مودیان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه مندرج در سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.intamedia.ir مراجعه کنند.

نظر شما
پرونده ویژه