کرونا پیش خرید نفت را کاهش داد

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۱۳:۱۰:۰۹
کد خبر: ۹۵۶۸۱۷
کرونا پیش خرید نفت را کاهش داد
افزایش نگرانی‌ها نسبت به افت رشد اقتصادی به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین، پیش خرید نفت و فرآورده‌های آن را برای ششمین روز متوالی کاهش داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نفت خام برنت با ۳۷ سنت کاهش (۰.۶ درصد) به ۵۸.۹۵ دلار رسید؛ این در حالی است که بهای آن دوشنبه هفته جاری به پایین ترین حد خود به میزان (۵۸.۵۰ دلار) در سه ماه اخبر رسید؛ آثار ناشی از شیوع ویروس علاوه بر این موجب کاهش بهای برخی از فرآورده های نفتی با ریسک بالاتر در سطح جهان شده است. نفت سبک تگزاس اینترمیدیت با ۲۹ سنت کاهش (۰.۶ درصد) به ۵۲.۸۵ دلار رسید.

به دنبال افزایش تعداد تلفات ویروس کرونا به بیش از ۱۰۰ نفر و سرگردانی میلیون ها چینی در خلال بزرگترین تعطیلات سال، ایالات متحده آمریکا نسبت به سفر به چین هشدار داده و برخی کشورهای دیگر نیز اطلاعیه های در این خصوص منتشر کردند.

سرمایه گذاران نفتی نگران هستند که هشدارهای مسافرتی، سایر محدودیت ها و هرگونه تاثیر قابل توجه رشد اقتصادی روی دومین اقتصاد برتر جهان و یا مناطق دیگر، کاهش تقاضا را برای نفت خام و فرآورده های آن به همراه بیاورد.

ایان برمر رییس گروه اوراسیا در اینباره گفت: احتمال ممنوعیت موقت مسافرت در سراسر جهان به طور کوتاه مدت بسیار زیاد است. براساس اعلام بانک بارکلیز بهای نفت در مقایسه با پیش بینی این بانک در مورد نفت برنت دو دلار کاهش داشته و این بدان معنا است که در جریان سال ۲۰۲۰ قیمت هر بشکه ۶۲ دلار و این رقم برای نفت وست تگزاس اینترمیدیت بشکه ای ۵۷ دلار خواهد بود.

بارکلیز انتظار دارد که در صورتی که در ۴ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ پیش بینی آن (بارکلیز) از تولید نفت بین ۶۰۰ هزار و ۸۰۰ هزار بشکه در روز با تاخیر محقق شود، گروه موسم به اپک پلاس در نشست ماه مارس اقداماتی را در جهت حمایت از بازار انجام دهد.

بارکلیز اعلام کرد: در حالی که هنوز مشخص نیست که کرونا با چه سرعتی شیوع پیدا کرده یا مهار می شود، تجریبات شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ حاکی از آن است که در نگرانی های کاهش تقاضا به احتمال فراوان اغراق شده است.

اپک پیش از این تلاش های خود را در این راستا (جلوگیری از اغراق در عواقب شیوع کرونا) آغاز کرده و عربستان سعودی به عنوان رهبر غیررسمی این سازمان اعلام کرده که این گروه می تواند پاسخگوی هرگونه تغییر در تقاضا باشد.

اوپک و تولیدکنندگانی همچون روسیه، در راستای حمایت از بهای نفت برای مدتی حدود سه سال تولید خود را کاهش داده و به تازگی نیز موافقت خود را به منظور کاهش تولیدات خود به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه در روز و رساندن تولید ماه مارس به ۱ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است.

نظر شما