مدیرعامل کارگزاری بانک دی:

حساسیت بازار سرمایه به ریسک‌ها کاهش یافته ‎است

۱۳۹۸/۱۱/۱۱ - ۱۴:۱۴:۴۲
کد خبر: ۹۵۷۷۱۸
حساسیت بازار سرمایه به ریسک‌ها کاهش یافته ‎است
مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص تاثیر تصویب یا عدم تصویب FATF بر روابط مالی و اقتصادی در کشور گفت: اکنون با توجه به گذر از اتفاقات سیاسی و ریسک‌های بزرگی همچون ترور سردار سلیمانی و پاسخ ایران، حساسیت بازار به ریسک‌های این چنینی کاهش یافته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، فردین آقا بزرگی با تاکید بر کاذب بودن اغلب هیجانات مترتب بر معاملات بازار در شرایط کنونی خاطرنشان کرد: آنچه در ۱۰ روز گذشته شاهد آن بودیم فروش سهام در ابتدای ساعات معاملات با گمان رسیدن قیمت سهم به یک نقطه اشباع از سوی برخی سهامداران بوده است؛ بر این اساس به دلیل هجوم بی دلیل عرضه، شاهد افت قیمت‌ها نیز بودیم.

وی اضافه کرد: در این شرایط برخی افراد با تشخیص این که ممکن است با افت بیشتری مواجه باشیم، اقدام به فروش سهم خود کرده و پس از اشباع عرضه، بازار به تعادل و سپس به سمت تقاضا چرخش کرد. در نظر داشته باشید که این اتفاقات سبب رفتارهای هیجانی، چه در عرضه و چه در تقاضا (در ساعاتی از فعالیت بازار) می شود که شاید با صبوری بتوان از آسیب این هیجانات در امان بود.

انتظار صعود دائمیِ سهم صحیح نیست!

آقابزرگی با تاکید بر فاکتور ورود نقدینگی به عنوان عامل اصلی در رشد شتابان بازار سرمایه در سال‌های اخیر گفت: این عامل همچنان پابرجاست و این اتفاق به خودی خود خوب است، البته نباید این انتظار را داشت که سهمی پیاپی بالا برود و باید همواره با داشتن تحلیل و چشم انداز به داد و ستد در بازار سرمایه پرداخت.

وی یادآور شد: این در حالیست که صرفا به دلیل افزایش قابل توجه شاخص در ابتدای سال (به خصوص در دو هفته گذشته) و عبور شاخص از مرز روانی ۴۰۰ هزار واحد، همچنین وقوع برخی جریانات سیاسی، روند بازار به گونه ای است که فعالیتِ محتاطانه می طلبد.

این کارشناس بورسی با تاکید بر ضرورت نگاه الگوریتمی به بازار افزود: این نوع نگاه در شرایط کنونی امکان فعالیت حرفه‌ای تر را فراهم می‌کند؛ چراکه اکنون فعالیت در بازار و خرید و فروش ادامه دارد، حجم معاملات روزانه بالای ۴ و ۵ میلیارد تومان است و باید هر نوع تحرکی در این بازار با تحلیل و بررسی محتاطانه انجام شود.

سفته‌بازی لازمه رونق بازار است

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص فعالیت نوسانگیران در بازار سرمایه و تاثیر فعالیت‌های سفته بازانه بر بورس گفت: شاید در نگاه اول این نوع فعالیت ها مخرب یا حتی بازدارنده به نظر برسد، ولی فلسفه وجودی سفته بازان در بازار این است که هم باعث افزایش نقد شوندگی می‌شوند و هم گردش معاملات را افزایش می دهند، ضمن این که با این فعالیت ها قیمت ها نیز به جایگاه اصلی خود نزدیکتر می شود.

وی تصریح کرد: بنابراین چنانچه این افراد در بازار وجود نداشته باشند، بین نقطه اصلاح قیمت و نقطه کارشناسی با کمبود مواجه می شویم؛ درواقع حضور این افراد مانند مکانیزمی در سیستم الگوریتمی کار می کند و قیمت ها را دقیقا به سمت و سوی مورد نظر هدایت می‌کنند.

حساسیت غیرسیستماتیکِ بازار کاهش یافته است

فردین آقابزرگی در خصوص تاثیر تصویب یا عدم تصویب FATF بر بازار سرمایه اظهار کرد: به دلیل وجود تحریم ها، چنانچه این لایحه به تصویب هم برسد تاثیری در فرآیند ورود منابع مالی یا اتصال ما به ارتباطات ارزی بین الملل نخواهد داشت، اما اگر FATF تصویب نشود تاثیر خاصی بر روابط مالی و اقتصادی در کشور ما نخواهد داشت. ضمن این که اکنون پس از گذر از اتفاقات سیاسی و ریسک های بزرگی همچون ترور سردار سلیمانی و پاسخ ایران، حساسیت بازار به ریسک های این چنینی کاهش یافته است.

وی یادآور شد: پس از وقوع این اتفاقات افت شدید شاخص طی دو یا سه روز جبران شد. بنابراین چنانچه بازار واکنشی به عدم تصویب FATF نیز نشان دهد، ضعیف و مقطعی و شاید در حد یک یا دو ساعت در یک جلسه معاملاتی باشد و در نهایت بازار فورا به تعادل دست پیدا می کند.

نظر شما