رئیس اتاق ایران و سوئیس:

هیچ مشکلی برای انتقال بیشتر داروها و توسعه مکانیزم مالی در کانال ایران و سوئیس وجود ندارد/ امکان خریدهای دیگر هم وجود دارد/ بازرگانان دیگر نمی‌توانند از این کانال استفاده کنند

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۱۱:۲۸:۰۸
کد خبر: ۹۵۸۳۴۳
هیچ مشکلی برای انتقال بیشتر داروها و توسعه مکانیزم مالی در کانال ایران و سوئیس وجود ندارد/ امکان خریدهای دیگر هم وجود دارد/ بازرگانان دیگر نمی‌توانند از این کانال استفاده کنند
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس از افتتاح حساب مخصوصی در سوئیس برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: از سوی ایران به این حساب پول واریز شد و پس از صدور مجوزهای لازم برای هزینه‌کرد آن، نسبت به خرید داروی سرطان و پیوند اعضا به میزان 2/6 میلیون یورو اقدام شد.

«شریف نظام مافی»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص نحوه عملکرد مکانیزم مالی در کانال ایران و سوئیس اظهار کرد: در این کانال که از سوی سوئیس به عنوان کانال بشردوستانه نامیده شده‎است، قرار شد پول ایران که به حساب ویژه این کار در سوئیس واریز شده، صرف خرید دارو، غلات و تجهیزات پزشکی شود و امکان واریز چنین مبالغی و خرید‌های دیگری در این زمینه بازهم وجود دارد.

نظام مافی تاکید کرد: از دو سال گذشته میان ایران و سوئیس مذاکرات و تلاش‎هایی برای فعال‌سازی و رفع مشکلات فنی این کانال مالی صورت گرفت و در حالی‌که این ایده دو سال است توسط اروپایی‌ها فقط وعده داده می‌شود، دولت موفق شد با کمک سفارت سوئیس در ایران، وزارت خارجه و بانک مرکزی کشورمان در مرحله اول به میزان 2/6 میلیون یورو داروی سرطان و پیوند اعضا خریداری کند.

او با بیان اینکه بازهم می‌توانیم چنین مبلغی واریز و چنین اقلامی را دریافت کنیم، افزود: هدف این کانال مالی در مرحله اول انتقال داروهای تمام شده و اقلام دارویی و مرحله بعدی انتقال تجهیزات پزشکی و غلات خواهد بود که امیدواریم بتوانیم، اقلام دیگری هم به این کانال اضافه کنیم.

مافی تاکید کرد: با توجه به اینکه این ساز و کار عملیاتی شده، هیچ مشکلی برای انتقال بیشتر داروها و توسعه این کانال نبوده و معاملات بعدی به میزان پول واریزی از سوی ایران بستگی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوئیس خاطرنشان کرد: این کانال مختص شرکت‌های سوئیسی قدیمی و درجه یک با‌سابقه در این زمینه مثل «روش» و «نوارتیس» است که در این صنف فعالیت می‌کردند و برای وزارت بهداشت و دولت ایران، شناخته شده هستند. در واقع بازرگانانی از کشورهای دیگر نمی‌توانند در این کانال شرکت خود را ثبت کرده و از آن استفاده کنند.

این فعال اقتصادی از برگزاری سمیناری با همین موضوع توسط اتاق بازرگانی در ده روز آینده خبر داد.

گفتنی است «عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در خصوص مبادله صورت گرفته از طریق این کانال گفته بود که داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و درحد ۲/۵میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است.

همتی صرف انجام مکانیزم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانسته و فراهم سازی مکانیزم انتقال منابع و تأمین مالی آن را معیار مهمی برای ارزیابی صحت ادعای آمریکایی ها اعلام کرد.

نظر شما