عضو انجمن صنفی مهندسان ساختمان مطرح کرد؛

حاشیه‌های ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه/ بخش خصوصی در این طرح‌ همکاری نمی‌کند

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۱۳:۱۱:۵۸
کد خبر: ۹۵۸۸۸۰
عضو انجمن صنفی مهندسان ساختمان در خصوص تفاهمنامه ساخت 30 هزار واحد مسکونی، با اشاره به اینکه چنین طرحی حواشی زیادی دارد، اظهار کرد: سوریه هنوز کشور امنی نیست و نهادهای شبه خصوصی و نیمه دولتی با سرمایه‎های نیمه دولتی، در این طرح باید مشارکت کنند.

«علیرضا سرحدی»، رئیس سابق هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، اجرای چنین پروژه هایی (تفاهمنامه ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه) در شرایط امن و عادی دارای مزایایی مثل ارزآوری و درآمدزای دانست و گفت: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی امروز و امکان پذیر نبودن ورود و خروج ارز برای کشور ما، امکان سودآوری و ارز آوری از این طرح (تفاهمنامه ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه) دور از ذهن به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: تجربه‌ای مشابه در افغانستان زمانی که از دست طالبان خارج شده و بخش‎های شمالی این کشور امن بود، داشتیم اما بعد از مدتی به‌خاطر اینکه امنیت این منطقه از بین رفت، این طرح هم متوقف شد.

سرحدی تاکید کرد: بخش خصوصی اگر احساس کند که سرمایه‎اش با ریسک همراه می‎شود و یا سودآور نیست، به چنین پروژه‌ای ورود نمی‌کند.

این فعال حوزه مسکن نکته مهم در این خصوص را هویت بخش خصوصی دانست و گفت: باید دید در این پروژه هم قرار است نهادهای شبه خصوصی مشارکت کنند یا بخش خصوصی واقعی که شامل شرکت‎های ساختمانی شده و مدت‎هاست عملا از این حوزه کنار زده شده‎اند؟ آیا اساسا بخش خصوصی واقعی، آمادگی اجرای چنین طرحی را دارند و داوطلب هستند؟

به گفته این عضو انجمن صنفی مهندسان ساختمان، نهادهای شبه خصوصی و نیمه دولتی از آنجایی که سرمایه و پولش نیمه دولتی است، زیاد به دنبال بازگشت سرمایه و سود نیستند علاوه بر این، از تضامین و پشتوانه‌های خاصی هم برخوردارند اما بخش خصوصی و سرمایه‎دار به سختی به چنین طرح‌هایی اعتماد می‎کند، چون سرمایه ترسو است.

گفتنی است در هفته‎های اخیر تفاهمنامه‌ای میان وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر مسکن سوریه برای ساخت 30 هزار واحد مسکونی در این کشور امضا شده که برپایه آن مقرر شده ‎است، سه شرکت دولتی بین دو کشور برای بسترسازی حضور انبوه سازان و افراد واجد شرایط در حوزه‌های ساختمان، زیربنایی و حمل و نقل، جاده، راه و غیره، همچنین حوزه مهندسان مشاور و مطالعات اقدام کنند.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، می‌گوید هیچ سرمایه‌گذاری از سوی دولت ایران در این طرح انجام نشده و فقط بازار کاری برای بخش خصوصی خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز