رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

راهکارهایی برای ماندگاری نقدینگی در بورس

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ - ۰۵:۴۳:۵۶
کد خبر: ۹۶۰۵۷۹
راهکارهایی برای ماندگاری نقدینگی در بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از بکار گیری ابزارهای مختلف برای حفظ و ماندگاری طولانی مدت پول و سرمایه در بورس خبر داد.

«شاپور محمدی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا پیرامون راهکارهایی برای جذب و حفظ سرمایه‌های بلند مدت در بورس گفت: تنوع بخشی به ابزارها در بازار سرمایه از جمله این راهکارهاست. زمانی فقط سهام در بازار سرمایه بود اما امروز اوراق بدهی هم وجود دارد و اگر پول بخواهد ماندگار شده و از سهام جابجا شود، امکان ورود به بخش اوراق بدهی و ماندن در بازار سرمایه را دارد.

معاون پیشین اقتصادی وزارت اقتصاد به برخی تغییرات و ارتقا رخ داده در بازار سرمایه به این منظور اشاره کرد و گفت: پیش از این اختیار خرید و فروش در بورس نبود اما امروز این امکان وجود دارد.

محمدی همچنین از امکان قرارداد آتی سبد سهام در بازار خبر داد و افزود: به زودی امکان فروش استقراضی هم به بورس اضافه می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دومین مساله موثر برای ورود پول‌های بلند مدت به بازار سرمایه را فرهنگ‌سازی دانست و از تلاش رسانه‎ها در این زمینه تقدیر کرد.

او تاکید کرد: کسی که دو روز دیگر به پول خود نیاز دارد نباید وارد بورس شود بلکه کسانی که می‌توانند پول و سرمایه خود را بلند مدت در بورس نگه دارند، باید وارد این بازار شوند.

محمدی ضرورت دیگر برای ماندگار کردن نقدینگی در بازار سرمایه را حمایت‌های مالیاتی و کارمزدی از کسانی دانست که بلند مدت سهامداری می‌کنند تا به نوعی این موضوع تشویق شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: رشد و سوددهی شرکت‎ها نیز در این مساله تاثیر زیادی دارد چراکه اگر مردم بدانند شرکت‌ها هر سال رشد بیشتری دارند دیگر نیازی به فروش سهم خود نداشته و به این ترتیب سرمایه را در بورس نگه می‌دارند.

محمدی به سود نقدی و افزایش سرمایه از محل سود نقدی شرکت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که شرکتی سود نقدی خود را تقسیم می‌کند، طبیعتا توان آن کم می‌شود اما ماندگاری این سود به رشد شرکت کمک می‌کند که این موضوع با معافیت‌ها و تشویق‌های مالیاتی ممکن می‌شود.

معاون پیشین اقتصادی وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: مجموعه این سیاست‌ها را بارها سازمان بورس دنبال کرده و در برخی از آن‌ها هم موفق شده‌است. برای مثال سال گذشته نیم درصد هزینه نقل و انتقال سهام به یک دهم درصد کاهش یافت.

او افزود: موضوع افزایش سرمایه از محل سود انباشته نیز مطرح و عملیاتی شد که کنار هم مجموعه‎ای از ابزارها و سیاست‌هایی را تشکیل می‌دهند که به بهره‌مندی بازار سرمایه از نقدینگی ماندگار، کمک می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز