دستیار وزیر نیرو:

ایران سهم خود از بازار ۲۵۰ میلیارد دلاری روسیه را نگرفت

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۱۲:۰۲:۳۰
کد خبر: ۹۶۲۱۴۸
ایران سهم خود از بازار ۲۵۰ میلیارد دلاری روسیه را نگرفت
دستیار وزیر نیرو در کمیسیون دائمی همکاری ایران و روسیه سهم بازار این کشور از واردات را 250 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با وجود این نه تنها در تعیین قیمت شکست‌خورده‌ایم بلکه در گرفتن سهم از این بازار تاکنون برعکس ترکیه ناتوان بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا «داوود میرزاخانی»، دستیار وزیر نیرو در کمیسیون دائمی همکاری ایران و روسیه امروز یکشنبه در همایش مناطق آزاد و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه، ظرفیت‌های صادراتی روسیه برای ایران را تشریح کرد و گفت: سهم صادرات روسیه از تجارت با ایران ۶۸ درصد و سهم واردات آن از ایران نیز ۵۸ درصد است. در مجموع روسیه بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشورهای اوراسیا را شامل می شود و باید به این بازار نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

او افزود: روسیه به لحاظ سهم مساحت، جمعیت و تولید ناخالص داخلی بین پنج کشورعضو توافقنامه سرآمد است. تا آنجا که از ۸۶۶ میلیارد دلار حجم تجارت اوراسیا، سهم روسیه در صادرات ۴۹۹ میلیارد دلار در و در واردات ۲۳۸ میلیارد دلار است.

به گفته این مقام مسئول، زمانی که روسیه با آمریکا و اروپا دچار مشکل شدند، ترکیه توانست از این فرصت استفاده کند اما زمان دچار خدشه شدن روابط روسیه با ترکیه ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

میرزاخانی با اشاره به اینکه تولید پراکنده و فقدان سازمان‌دهی مناسب باعث شده نتوانیم محصولات کشاورزی خود را به طور مناسب به روسیه صادر کنیم، بیان کرد: این کشور تنها ۲۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی شامل ۵۳۰ میلیون دلار سیب و ۱۴۰ میلیون دلار خیار وارد می‌کند.

دستیار وزیر نیرو در کمیسیون دائمی همکاری ایران و روسیه با اشاره به پتانسیل‌های این کشور گفت: روسیه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار دارو وارد می‌کند، در حالیکه ما ۹۰ درصد داروها را خودمان تولید می‌کنیم اما نتوانستیم سهمی از صادرات این محصول به روسیه داشته باشیم چرا که نمی‌توانیم ورود مستقیم دارو به روسیه داشته باشیم مگر اینکه بخشی از تولید را در همان کشور انجام دهیم.

میرزاخانی با بیان اینکه روسیه پنج میلیارد دلار واردات محصولات لبنی دارد، افزود: خوشبختانه بعد از امضای پروتکل قرنطینه دامی توانستیم برای پنج شرکت لبنیاتی مجوز صادرات محصولات لبنی بگیریم و اکنون ۴۰ شرکت مجوز صادرات محصولات لبنی و آبزی به روسیه را دارند.

او با اشاره به ورود سالانه ۵۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک توسط روسیه گفت: متاسفانه ایران تجربه ناموفقی در این زمینه داشته است و کیفیت محصولات صادراتی به این کشور همان بود که به عراق وارد می‌فرستادیم. رعایت استانداردهای روسیه بسیار مهم است اما اینگونه نیست که نتوانیم وارد این بازار شویم.

میرزاخانی افزود: سهم ایران از بازار ۶ میلیارد دلاری کیف و کفش روسیه، 140 هزار دلار است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز