زنگنه:

به دنبال اجرای طرح خرید تضمینی محصولات صنعتی هستیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۹:۴۲:۲۱
کد خبر: ۹۶۲۵۷۱
به دنبال اجرای طرح خرید تضمینی محصولات صنعتی هستیم
وزیر نفت در نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی گفت: در به دنبال اجرای طرح خرید تضمینی محصولات صنعتی هستیم و این ایده مهم را باید به ثمر برسانیم. سالهاست طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی را داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در نشست امضای تفاهم نامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه های بندرعباس و امام خمینی شازند میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن گرامیداشت یاد شهید تندگویان و شهدای صنعت نفت گفت: از سال ۸۱ بحث کک نفتی مطرح بود و برای اقتصاد طرح‌ها لایسنس آن را به ما نمی دادند اما امروز به توانایی تولید کک سوزنی و اسفنجی رسیدیم و صاحب فرایند تولید آن شدیم که کار بسیار مهمی است.

او با بیان اینکه یکی از برنامه های وزارت نفت افزایش کیفیت فراورده های خروجی صنعت نفت است، اظهار داشت: نفت کوره همواره از مسائل ما بوده که ۶یا ۷میلیون لیتر در روز خوراک این صنعت خواهد بود و با این تفاهمنامه بخش مهمی از کک مورد نیاز کشور تامین خواهد شد. با این تفاهمنامه مقدار تولید مازوت و خروجی مازوت کاهش یافته و فراورده های سبک ما بالا خواهد رفت.

وزیر نفت تاکید کرد: بیش از یک میلیارد دلار طرح توافق شده که بخش مهم آن از طریق شرکت های فولادی و آلومینیومی تامین می‌شود و درخواست می‌کنم دو طرف زودتر به قراردادهای نهایی و ای پی سی برسانند تا پیمانکار کار خود را آغاز کند. نکته مهم این تفاهمنامه همکاری های بین بخشی است و یکی از زمینه های بسیار موثر توسعه صنایع پایین دستی و میان دستی پتروشیمی است.

زنگنه اظهار داشت: بالای ۵و نیم میلیارد دلار خوراک به این صنایع داده می شود اما از ۱۷میلیارد دلار تولید فعلی که ظرف ۵سال بعد به ۳۷میلیارد دلار می رسد، صنایع مایین دستی سهم کمی دارند و باید در این زنجیره صنایع پایین دستی و میان دستی استفاده کنیم تا هم‌افزایی بیشتر میان آنها صورت گیرد. ما در اکثر فراورده های بالادستی پتروشیمی صاحب لایسنس هستیم. فرایند ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاهها آغاز شده و تا اردیبهشت سال آینده باید درخواست‌ها نهایی شود تا ارزیابی‌ها صورت بگیرد.

او با تشکر از بانک ملت عنوان کرد: امروز اولین خودروهای عمومی که رایگان دوگانه سوز شدند شروع به کار می کنند که حرکت بزرگی است چون سوخت سی ان جی سوخت بومی و ملی ماست. به دنبال اجرای طرح خرید تضمینی محصولات صنعتی هستیم و این ایده مهم را باید به ثمر برسانیم. سالهاست طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی را داریم. خرید محصولات صنعتی مورد نیاز صنعت نفت اجرا می‌شود. 

زنگنه افزود: کاری را در حال طراحی هستیم تا کالاهای تولیدی صنعتگران را با توجه به بازار آن و کیفیت کالاهای صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت با گواهی استاندارد داخلی، اگر کسی خریداری نکرد ما خریداری کنیم و ضمانتنامه بانکی به آن‌ها بدهیم. صندوق توسعه پژوهش‌ های نفتی با سرمایه اولیه  ۱۰۰میلیارد تومانی برای حمایت از  شرکت های دانش بنیان تاسیس کرده‌ایم که در راستای رونق تولید داخل است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز