در ۹ ماهه سال جاری؛

قیمت دلار ۳۳درصد و سکه ۷۰ درصد رشد کرد

۱۳۹۸/۱۱/۲۲ - ۱۰:۰۲:۰۶
کد خبر: ۹۶۳۰۲۸
قیمت دلار ۳۳درصد و سکه ۷۰ درصد رشد کرد
مطالعه و بررسی بازارهای ارز، سکه و مسکن طی 9 ماهه اول سال 98 حاکی از رشد 21/8درصدی دلار، 33/3 درصدی سکه و 69/5 درصدی مسکن است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به مقایسه خلاصه وضعیت قیمت در بازارهای مختلف در ۹ ماهه نخست سال گذشته و امسال پرداخته است.

براساس این گزارش که بر مبنای آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر شده، آمده است: میانگین نرخ دلار در بازار آزاد شهر تهران در ۹ ماهه ۱۳۹۷ معادل ۱۰هزار و ۳۱۰ تومان بوده که در سال جاری به ۱۲ هزار و ۵۶۰ تومان افزایش یافته و رشدی ۲۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین میانگین نرخ یورو در بازار آزاد شهر تهران در مدت زمان مشابه از ۱۲هزار و ۵۰ تومان به ۱۴ هزار و ۹۰ تومان افزایش یافته که ۱۶.۹ درصد افزایش یافته است. در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷، میانگین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که میانگین این رقم تا پایان آذرماه امسال به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. براین اساس قیمت سکه ۳۳.۳ درصد رشد پیدا کرده است.

این مقایسه برای سکه طرح قدیم نیز حکایت از افزایشی ۳۸.۷ درصدی دارد و قیمت این سکه از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

با این حال قیمت هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در مدت زمان مشابه رشدی ۶۹.۵ درصدی یافته است. بهای هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ معادل ۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بوده که در سال جاری این رقم به ۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده است.​​​​

شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) در ۹ ماه سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۰۱.۸ درصد بوده که در مدت زمان مشابه ۱۳۹۸ به ۲۴۵ رسیده است که افزایشی ۱۴۰.۷ را درصدی نشان می‌دهد.

شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) در بازار سهام نیز از ۳۶۷.۵ درصد در پایان آذرماه ۱۳۹۷ به ۷۱۳.۳ درصد در پایان آذرماه ۱۳۹۸ رسیده است. این شاخص هم رشدی ۹۴.۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

آمارهای منتشره همچنین نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۳۰ درصد در سال ۹۷ به ۱۸۰.۹ درصد در سال جاری رسیده که رشدی ۳۹.۲ درصدی یافته است.

از سوی دیگر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز از ۱۲۹.۸ درصد برای ۹ ماهه ۱۳۹۷ با رشدی ۴۲.۷ درصدی در مدت زمان مشابه امسال به ۱۷۹.۸ درصد رسیده است.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز در ۹ ماهه امسال با ۴۲.۷درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۸۷.۴ درصد رسیده است. این شاخص برای مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۷ معادل ۱۳۱.۳ درصد بود.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی کل خانوارهای استان تهران (۱۰۰=۱۳۹۵) نیز از ۱۳۲ درصد در پایان آذرماه ۱۳۹۷ به ۱۸۳.۶ درصد در پایان آذرماه امسال رسیده که افزایشی ۳۹.۱ درصدی را نشان می‌دهد.

جدول بازار

نظر شما