رئیس انجمن ملی خرما:

عوارض صادرات خرما فعلا اعمال نمی‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۰۵:۳۱:۳۳
کد خبر: ۹۶۳۲۶۳
عوارض صادرات خرما فعلا اعمال نمی‌شود
رئیس انجمن ملی خرما ابلاغیه سازمان توسعه تجارت مبنی بر اعمال عوارض برای صادرات خرما را معلق دانست و گفت: طی جلسات متعددی که با دولت داشتیم بر این موضوع توافق شد که با توجه به موجودی کافی خرما و عدم احتمال افزایش قیمت این محصول درماه رمضان، این اطلاعیه فعلا مسکوت باشد و اگر ضرورتی احساس نشد، به مرحله اجرا نرسد.

«محسن رشید فرخی»، رئیس انجمن ملی خرما، در گفت و گو با خبرنگار برنا اظهار کرد: عوارض صادرات خرما که توسط سازمان توسعه تجارت اعلام شد، برای محدوده زمانی 15 روز قبل از ماه رمضان تا پایان این ماه مبارک تنظیم شده‌ است و دلیل آن هم احتمال افزایش قیمت دوباره، خرما برای ماه رمضان بود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: جلسات متعددی با دولت از جمله وزارت صمت، معاونت بازرگانی این وزارتخانه و سازمان توسعه تجارت برگزار کردیم و مقرر شد، این مصوبه فعلا مسکوت بماند که ما بازار را تا ماه رمضان رصد کنیم. اگر اتفاق غیر مطرقبه‌ای رخ داد و قیمت خرما جهش ناگهانی داشت و یا احساس کردیم، موجودی ما در حال کاهش است، این ابلاغیه اجرا می‌شود.

رشید فرخی افزود: با تعامل بخش خصوصی و وزارت صمت قرار شد فعلا محدودیتی برای صادرات خرما اعمال نشود.

رئیس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: از نظر ما میزان تولید و موجودی خرما برای ایام عید و ماه رمضان کافی بوده و قیمت‌ها هم در رنج مناسبی در مبدا است و من مطمئنم با هیچ مشکلی در ماه رمضان برای خرما مواجه نخواهیم شد.

او با اشاره به اینکه قیمت خرما در مقصد بر عهده ستاد تنظیم بازار است، گفت: ما با هرگونه اعمال محدودیت، خرید تضمینی و یا قیمت‎گذاری مخالف بوده و به بازار آزاد عرضه و تقاضا معتقدیم.

رشید فرخی در خصوص قیمت خرما در ماه رمضان اظهار کرد: از نظر جو روانی ممکن است کمی قیمت خرما در ایام ماه رمضان افزایش یابد اما انجمن خرما با میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه خرما در ایام پایان سال و ماه رمضان همکاری خوبی دارد. امیدواریم بتوانیم قیمت‌های بازار داخلی را کنترل کنیم تا نیازی به محدودیت برای صادرات نباشد و کارنامه‌های صادراتی کشور نیز خراب نشود.

رئیس انجمن ملی خرما اظهار کرد: افزایش مصرف خرما در ماه رمضان مربوط به دو نمونه «کبکاب» و «مضافتی» است و دیگر اقلام خرما شامل محدودیت صادراتی نخواهند شد.

او قیمت کنونی خرما در مبدا برای این دو نمونه را 16هزار و 500تومان در هر کیلو اعلام کرد و گفت: امکان تلرانس جزئی 10 درصدی برای افزایش قیمت خرما در ماه رمضان وجود دارد و بیش از این میزان نخواهد بود.

شایان ذکر است هفته گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

امسال تولید خرما به حدود یک میلیون تن ‌می‌رسد، اما صادرات خرما هشت ماهه ابتدایی امسال حدود ۱۰۰ هزار تن برآورد شده و این بدان معناست که صادرات این محصول با کاهش ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تنی صادرات روبرو شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز