رئیس سازمان ملی استاندارد ایران:

۳سال مذاکره کردیم تا دانه‌ای ذرت آلوده وارد کشور نشود/ حتی اجازه تبدیل ذرت‌های آلوده در کشور را ندادیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۱۲:۰۱:۵۵
کد خبر: ۹۶۵۴۹۳
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در مورد ذرت‌های آلوده گفت: حتی دانه‌ای ذرت آلوده وارد کشور نشده‌است و ما اجازه تبدیل درت‌های آلوده در کشور را هم ندادیم. این نتیجه سه سال تلاش و مذاکره ما با گمرک بندر امام(ره) است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا «نیره پیروزبخت»، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست خبری امروز که در محل این سازمان برگزار شد، در خصوص وضعیت ذرت‌های آلوده اظهار کرد: مقدار کمی از این ذرت‌ها به کشورهای غیر همسایه صادر شده که طبق پروتکل‌های و استانداردهای خود اجازه مصرف و یا تبدیل داشتند. 

او ادامه داد: اگر این ذرت‌ها به صورت غیر رسمی وارد کشور می‌شد حتما با شرکت یا شخ۱ وارد کننده برخورد می‌شد  و در حال حاضر این شرکت وارد کننده ضرر و زیان سنگینی را متحمل شده‌است.

پیروزبخت خاطر نشان کرد: این موضوع حتی در مجلس و دولت هم مطرح شد و به هیچ وجه اجازه ورود این ذرت‌ها داده نشد چرا که ورود ذرت‌های آلوده حتی به جاده‌ها و انبارها نیز مشکل ایجاد می‌کرد.

پیروزبخت با اشاره به بازرسی 80 هزار و 813 نازل بنزین در سراسر کشور گفت: از این تعداد، 1917 نازل دارای مشکل فنی و کم فروشی بودند.

او در خصوص استانداردهای بنزین تولیدی و مصرفی کشور از نظر آلایندگی خاطر نشان کرد: با شروع فصل سرد ۱۳۲ نمونه آزمایش از بنزین‌های توزیعی یورو ۴ جایگاه‌های سوخت اخذ شده که نتیجه بررسی ۳۸ مورد آنها بدون مشکل در زمینه آلایندگی‌ها بوده‌است.

پیروزبخت شاخص اکتان این نمونه‌ها را ۹۱.۵، شاخص آروماتیک‌ها ۱۱.۵، شاخص اولفین‌ها را 4، بنزن را  ۰.۴۸ و گوگرد را ۳۲.۸ اعلام کرد که همگی پایین‌تر از حد مجاز بوده‌است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در فصل سرد سال فقط اوکتان ۰.۵ از میزان مجاز بیشتر بوده اما مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: فصل گرم سال در مجموع ٥٥ نمونه از بنزین برداشت شده که میانگین پارامترهای آنها خوب است و بر این اساس،  اکتان بنزین سوپر ٩٥.٤٣،  یورو٤ معادل ٩٢ و بنزین معمولی ٨٨ است؛ در حالیکه حداقل مجاز ٩١ است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی برنا گفت: استانداردهای 85 گانه خودرو به روال قبل در حال بررسی و اجراست و از تولید دو خودروی پراید و پژو 405در زمان مخصوص خود قطعا جلوگیری خواهد شد و تولید این دو خودرو متوقف می‌شود.

«مسلم بیات»، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز در این خصوص توضیح داد: از تاریخ یکم دی ماه 96 استانداردهای 85 گانه خودرو در مورد تولیدات داخلی به صورت پلکانی عمل شد اما در مورد واردات به این شکل مرحله به مرحله اجرا نشده و چکشی عمل کردیم.

بیات تاکید کرد: 85 آیتم مربوط به استاندارد خودروها شامل همه خودروهای سنگین و سبک می‌شود و برای مثال خودروهای هیبریدی یا خودروهای بنزینی مشمول تمام 85 استاندارد نمی‌شوند.

هیچ کالایی در حال حاضر از سوی سازمان استاندارد در گمرک بلا تکلیف نمانده‌است

او همچنین تاکید کرد: هیچ رسوب کالایی در گمرکات به دلیل استانداردها نداریم و هیچ کالایی که از طرف سازمان استاندارد تعیین تکلیف نشده باشد، در گمرکات وجود ندارد.

47 محموله وارداتی در سال جاری مرجوع شد

بیات تعداد محموله‌های مرجوعی از سوی گمرکات طی 9 ماهه ابتدایی سال را 47 محموله اعلام کرد که 18 عدد آن‌ها محموله مواد غذایی و 29 عدد آن‌ها شامل لوازم مکانیکی، الکترونیکی، قطعات خودرو و منسوجات می‌شود.

100 استاندارد بازنگری می‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد این سازمان در تدوین استاندارد و توجه بیشتر به کیفیت استانداردها، گفت: 100 استاندارد این سازمان برای بازنگری در دستور کار قرار گرفته تا اگر نیاز بود در مورد آن‌ها تجدید نظر شود.

 به گفته پیروزبخت خوراک دام، گندم و برنج از جمله محصولاتی هستند که تاکنون تصمیم به تجدید نظر در استاندارد آن‌ها گرفته شده و تصمیم نهایی در باره آن‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد.

تدوین استاندارد برای تبدیل کارگاهی خودرو بنزینی به گازسوز

پیروزبخت در ادامه با تاکید بر اینکه خودروهایی که در کارخانه گاز دوگانه سوز هستند از نظر استاندارد مشکلی ندارند، تصریح کرد: در دنیا استانداردی برای تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز وجود ندارد بنابراین سازمان ملی استاندارد برای این موضوع کار پژوهشی انجام دهد و استاندارد این بخش در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه جلسه کمیسیون نهایی این استاندارد هفته پیش برگزار شده، تصریح کرد: نبود استاندارد مشخص در این زمینه موجب نگرانی نیست چرا که تاکنون این تبدیل کارگاهی بر اساس رویه وزارت نفت انجام شده اما خطری در این زمینه وجود نداشته و تاکنون شاهد انفجاری نبودیم اما برای سر و سامان دادن به این کار تهیه استاندارد در دستور کار قرار گرفته و بعد از اجرای آن دریافت کارت سوخت منوط به ارائه گواهی استاندارد خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز