گزارش روز؛

بانکی‌ها فداکاران گمنام جبهه نبرد با کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۵:۴۴:۳۷
کد خبر: ۹۷۲۳۵۳
بانکی‌ها فداکاران گمنام جبهه نبرد با کرونا
کارمندان بانک از جمله اقشاری هستند که باوجود شیوع کرونا ویروس، در کشور به ارائه خدمات بانکی به مردم می‌پردازند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بیش از یک هفته است که کرونا ویروس، میهمان ناخوانده کشورمان شده و همه مردم از اقشار مختلف را درگیر کرده‌‎ است.

شرایط اضطراری ناشی از این ویروس، اتفاقات کم سابقه و بی‎سابقه‎ای را رقم زده که پیش از این شاهد نبوده‌ایم. تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز خرید و خیابان‌های خلوت در مراکز شهر آن هم زمانی که تنها 20 روز به عید مانده، لغو همه مراسم‎ها و حتی نمازجمعه‌ها و دورکاری یا نیمه تعطیل شدن ادارات همه از ضرورت جدی گرفتن و پذیرش وخامت اوضاع حکایت دارد.

اگر چه همه مردم درگیر این ویروس منحوس شده‌اند اما اگر بخواهیم پر خطر ترین گروه‌ها و اقشار را که بیش از همه در معرض این ویروس فراگیر قرار دارند، بررسی کنیم، اولین گروهی که به ذهن همه می‌رسد، پزشکان و پرستاران هستند.

پزشکان و پرستاران شاید از معدود اقشاری باشند که نه امکان دورکاری و نه امکان تعطیل کردن خدمات خود را دارند و به دلیل تماس مستقیم و چهره به چهره با بیماران مبتلا به این ویروس در زمره، پر ریسک‌ترین و خطرناک‌ترین موقعیت‌ها قرار دارند. با وجود اینکه حتی در این روزها ویروس کرونا از پرستاران هم قربانی گرفت، این قشر با روحیه قوی به کار خود ادامه داده دادند اما خوشبختانه این موضوع از نگاه مردم پنهان نماند و پرستاران به درستی به عنوان سربازان خط مقدم جبهه نبرد با کرونا شناخته و مورد قدرشناسی مردم، قرار گرفتند.

اما در کنار این قشر، گروه دیگری نیز مشغول فعالیت هستند که شاید کمتر مورد توجه مردم و جامعه قرار گرفته‌ باشند.

کارمندان بانک، دیگر گروهی هستند که در هیچ شرایطی نمی‌توانند ارائه خدمات بانکی به عنوان مهم‎ترین خدمات در ایام پایانی سال و حتی شرایط بحرانی را متوقف کنند.

تصور اینکه حتی برای یک روز یا چند ساعت انجام فعالیت‌های بانکی، عملیات انتقال پول، وصول چک‎ها و پرداخت هزینه‌های درمان و بیمارستان متوقف شود، غیر ممکن است و این موضوع، اهمیت خدماتی که از سوی کارکنان بانکی ارائه می‌شود، را بیش از گذشته نمایان کرده است.

بانک‌ها به دلیل تردد زیاد و مبادلات بین افراد از جمله مکان‌هایی به شمار می‌روند که احتمال انتشار ویروس کرونا در آن بسیار محتمل است. همچنین کارمندان بانک با یکی از آلوده‌ترین اشیا یعنی اسکناس سر و کار دارند که مشخص نیست بین چه کسانی و با چه درجه از سلامت و پاکیزگی، جابجا شده‌ است.

هرچند بسیاری از بانک‌ها از همان روزهای اول به تجهیز اقلام بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌هایی به منظور مقابله با شیوع هرچه بیشتر این ویروس گرفتند اما این موضوع به ویژه در شعبه‌هایی که در بیمارستان‌های سطح کشور فعال هستند، همچنان کارکنان بانک را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد تا جایی که یکی از کارمندان بانک رفاه در قم در اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داد.

اعلام خبر فوت این کارمند بانک اگرچه چندان در فضای مجازی سر و صدا به پا نکرد که همین نشان دیگری بر مظلومیت و فداکاری این قشر است اما می‌توانست آثار زیادی در تضعیف روحیه کارمندان بانک به ویژه در شعبات فعال در بیمارستان‎ها داشته باشد، با این وجود شاهد هیچ گونه تعطیلی این شعبات نبودیم و کارمندان بانک، همچون سربازان خدوم و فداکار به ارائه خدمات بانکی به مردم در خطیرترین شرایط پرداختند.

در همین زمینه «اسماعیل لله‌گانی»، مدیرعامل بانک رفاه کارگران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با گرامی‌داشت یاد کارمند شعبه مرکزی قم که به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داد، گفت: همکار ما در مسیر خدمت به مردم تا پای جان تلاش کرد و با وجود این رویداد اسف بار، کارمندان بانک در این شرایط سخت در کنار پزشکان و پرستاران حاضر شدند و خدمت را تعطیل نکرده‌اند تا کار مردم زمین نماند.

لله‌گانی افزود: بانکی‌ها در شعب حضور دارند تا دردی بر دردهای مردم اضافه نشود و در این شرایط که همه دغدغه مبارزه با کرونا را دارند با خیال راحت امور بانکی پایان سال خود را پیگیری کنند.

مدیرعامل بانک رفاه با بیان اینکه «کارمندان بانک در خط مقدم نبرد با کرونا هستند» تصریح کرد: بانک رفاه یکی از بانک‌هایی است که با وجود داشتن بیشترین شعب بیمارستانی، خدمت‌رسانی به مردم را بدون توقف ادامه داده‌ است. به عنوان مثال کارمندان ما در شعبه بیمارستان مسیح دانشوری بدون وقفه در کنار پرستاران و پزشکان این بیمارستان هستند تا امور بانکی تعطیل نماند.

لله‌گانی در پایان با درخواست از مردم برای استفاده کمتر از اسکناس و‌ پول نقد به دلیل آلودگی زیاد گفت: بانک رفاه و دیگر بانک‌های کشور با ارائه خدمات آنلاین و آسان بانکی سعی دارند به مردم کمک کنند تا کمتر از منزل خارج شوند و امیدواریم مردم عزیز هم حتی‌المقدور با این درگاه‌ها امور خود را انجام دهند تا به امید خدا کرونا را شکست دهیم.

شایان ذکر است، فداکاری فعالان نظام بانکی از چشم عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، نیز پنهان نماند و طی پیامی از تلاش آن ها قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد مردم نیز قدردان تلاش این عزیزان باشند.

اگرچه بسیاری از فعالیت‌های بانکی به صورت الکترونیک انجام شده و در کاهش مراجعات نیز موثر بوده اما همچنان روزهای پایانی سال روزهای اوج تراکنش های بانکی و مراجعه مردم به بانک‌هاست و رعایت نکات بهداشتی و کاهش استفاده از پول نقد، ضروری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز