در نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح شد؛

۲۲ پیشنهاد تولیدکنندگان پوشاک برای مقابله با کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۳:۰۸:۰۷
کد خبر: ۹۸۵۴۹۶
۲۲ پیشنهاد تولیدکنندگان پوشاک برای مقابله با کرونا
هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در نامه ای به رئیس جمهور، اجرای برخی راهکارهای حمایتی از صنعت پوشاک را در شرایط همه گیری کرونا خواستار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در نامه ای به رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا پیشنهاداتی برای حفظ واحدهای تولیدی در بحران شیوع ویروس کرونا ارائه کرد.

در این نامه آمده است: احتراماً با توجه به مشکلات اقتصادی و تولیدی پیش آمده به دلیل فراگیر شدن ویروس کرونا و مطابق با بخشنامه 21 اسفند 98 بانک مرکزی صنعت تولید و فروش پوشاک از صنایع بسیار آسیب دیده کشور هستند که با توجه به اهمیت و اشتغال بسیار بالای این صنعت نیاز به حمایت های فوری دارد.

لازم به ذکر است علی رغم فشارهای مالی شدید در اسفند ماه که در ادامه رکود بازارهایمان در آبان و دی ماه بوده و بازار اصلی یعنی بازار آخر سال هم از دست رفت این اتحادیه با تشکیل ستاد مشترک تولید اقلام بهداشتی مورد نیاز بیمارستانها و مراکز درمانی با حکم دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت و وزارت بهداشت در خط مقدم مبارزه با این مهمان ناخوانده بوده و بدون تعطیلی حتی در ایام نوروز نسبت به تولید و تامین ماسک و گان مورد نیاز کشور اقدامی جهادی نموده است که همچنان ادامه دارد.

لذا برای صیانت از این صنعت پر اهمیت و کلیدی در این شرایط حساس بر خود واجب میداند که بسته پیشنهادی خود را برای اقدام حمایتی فوری دستگاه های ذی ربط تقدیم نماییم.

1- کاهش ساعات کاری و زوج و فرد نمودن پرسنل و پرداخت حقوق بر اساس ساعات کارکرد و روزهای کاری و مابقی تا سقف حقوق لیست بیمه توسط دولت تامین گردد.

2- عدم اجرای قانون کار در دوره کرونا و قراردادهای کاری بر اساس توافق بین کارگر و کارفرما باشد، ضمنا راجع به تعیین حداقل دستمزد سال ۹۹ ابلاغ و اجرایی شدن آن به پس از رفع شدن بحران کرونا موکول گردد.

3- بخشودگی پرداخت سهم بیمه کارگر و کارفرما در طول دوره ی حالت فوق العاده تا زمان عادی شدن اوضاع تولید و اشتغال بمنظور تشویق برای حفظ پرسنل و عدم استفاده از منابع بیمه بیکاری و کم شدن بار تعهدات مالی دولت

4- تقویت صندوق بیمه بیکاری و‌تسهیل و تسریع پرداخت بیمه بیکاری بدون تشریفات اداری طولانی، تعویق در دریافت جرایم و معوقه های تامین اجتماعی تا برگشت  به حالت عادی و رفع بحران کرونا

5- تخصیص یارانه به اقشار کم درآمد شاغل در واحدهای آسیب پذیر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی به مدت سه ماه

6- تعویق در پرداخت کلیه تعهدات جاری مالیاتی فعالین اقتصادی تا سه ماهه ی اول سال99

7- بخشودگی ارزش افزوده واحدها از ابتدای بهمن ماه 98 حداقل به مدت 6 ماه

8- تعویق ارائه اظهارنامه های مالیاتی سال ۹۸ به مدت شش ماه

9- تسریع در استرداد مطالبات مالیات ارزش افزوده واحدهای صادراتی

10- تعویق سر رسید وامهای شرکتهای تولیدی و مشاغل آسیب دیده و توقف دریافت اقساط تا عادی شدن اوضاع.

11- تصویب تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه به شرکتهای فعال بر اساس تعداد پرسنل و با باز پرداخت دو ساله و بهره بانکی تک رقمی.

12- تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی در حداقل زمان و حذف تشریفات.

13- تسریع در عملیاتی شدن مصوبات دولت و بانک مرکزی در اعطای تسهیلات به واحدهای آسیب دیده با نظارت بخش خصوصی و با شفافیت کامل نحوه اعطا و چگونگی تقسیم آن بین بخشهای مختلف صنایع برای جلوگیری از رانت و لابی گری برخی صنایع خاص.

14- تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع نساجی و پوشاک که از طریق پتروشیمی ها تولید میشود به صورت اقساط و بازنگری در قیمت آنها با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و خوراک پتروشیمی ها.

15- تعویق ۳ ماهه در پرداخت و اقساط هزینه های آب، برق و گاز صنایع و واحدهای صنفی آسیب دیده و حذف هزینه های دیماند و اشتراک قبوض.

16- مبارزه جدی ، قهری و بدون اغماض با قاچاق از ورود تا سطح عرضه برای حمایت از تولید داخل.

17- ممنوعیت واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند و نظارت کامل و جدی بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز که در داخل تولید می شوند.

18- حمایت از تشکلهای بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف خود و همینطور مشاوره و کمک در تصویب دستورالعمل های دولت و بانک مرکزی برای گذر از شرایط بحرانی فعلی.

19- ارائه تسهیلات با نرخ بهره پایین و حمایت  از واحدهایی  که جهت تولید اقلام و کالاهای مورد نیاز کشور در این شرایط ( همچون اقلام بهداشتی برای صادرات) تصمیم به سرمایه گذاری جدید و یا تغییر کاربری دارند، موارد مورد نیاز میتواند از طرف وزارت صمت و وزارت بهداشت  یا ستاد مقابله با کرونا اعلام شود.

20- بازنگری جدی در نحوه توزیع بودجه کشور در سال ۹۹ و اولویت قراردادن بهداشت ، تولید و معیشت و حذف و یا به حداقل رساندن بودجه ارگانها،گروهها، نهادهای فرهنگی موازی و مراکز تبلیغاتی که در مدیریت و رفع بحران بوجود آمده نقشی ندارند.

21- استفاده از تمام ظرفیتهای مالی و اعتباری ارگانهای حاکمیتی خارج از دولت که علاوه بر منتفع شدن از بودجه عمومی دارای درآمدهای خود نیز هستند.

22- برای تمامی چک های صادر شده در بازه ی زمانی اسفند 98 تا اردیبهشت 99 تاریخ سررسید چک ها به طور اتوماتیک به مدت 90 روز تمدید گردد تا از بروز بی نظمی و آشفتگی ناشی از عدم وصول چک ها جلوگیری شود و متعاقبا ضمن حفظ اعتبار چک ها تعامل و توافق بین طرفین در شرایط عادی و نرمال انجام شد.

خواهشمند است با توجه به گستردگی بحران و ضیق وقت و سرعت فروپاشی صنایع آسیب پذیر ، اقدامات هرچه سریعتر در اجرایی کردن خواسته های فوق معمول فرمایید.

نظر شما