اقتصادهای نوظهور، قربانیان بزرگ کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۷ - ۰۵:۴۶:۱۶
کد خبر: ۹۹۳۳۶۱
اقتصادهای نوظهور، قربانیان بزرگ کرونا
پیامدهای شیوع ویروس کرونا اگرچه صنایع و تولیدات اقتصادهای بزرگ را زمین زده که سهم بزرگی در کاهش رشد اقتصاد جهانی و تولید ناخالص جهانی دارند اما آثار مستقیم و غیر مستقیم آن برای اقتصادهای نوظهور فاجعه بار است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، خروج سرمایه از جمله آسیب‌های بزرگ برای ۲۴ اقتصاد نوظهور دنیاست. طی ۲ ماه از آغاز شیوع کوید ۱۹، حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشورهایی مثل چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل خارج شده‌است. خروج سرمایه آثار اقتصادی زیان‌باری بر این کشورها خواهد داشت.

کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن موجب کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع شد اما ۳ حوزه‌ای که دچار بیش‌ترین کاهش سرمایه‌گذاری شده‌، عبارت است از خطوط هوایی با منفی ۱۱۶ درصد، خودروسازی با منفی ۴۷ درصد و صنعت انرژی با منفی ۲۰۸ درصد.

اما حوزه‌هایی هم در این بحران یا خود را نجات دادند یا با رشد همراه شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات پزشکی، صنایع شمیایی و مواد شوینده اشاره کرد.

کاهش ارزش پول ملی دیگر معضل اقتصادهای نوظهور است. برای مثال ارزش پول ملی آرژانتین ۶درصد و ارزش پول ملی ترکیه ۱۰درصد در برابر دلار کاهش یافت.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که 50 میلیارد دلار به کشورهای نوظهور دارای درآمد پایین برای مقابله با ویروس جدید کرونا کمک می‌کند.

به گفته کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول 10 میلیارد دلار از این مبلغ با نرخ بهره صفر در اختیار فقیرترین کشورها قرار می‌گیرد تا سیستم‌های بهداشتی قوی‌تری بسازند و از مردم خود محافظت کنند. بخشی از آن هم صرف نجات کسب‌وکارهایی می‌شود که بیش از همه تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته‌اند.

در حقیقت کشورهای در حال توسعه بیش‌تر تحت تاثیر آثار غیر مستقیم کرونا بر سطح روابط متقابل آن‌ها با کشورهای دیگر آسیب خورده‌اند که بر تقاضای آن‌ها برای کالا‌ها و یا عرضه کالا و خدمات تاثیر گذار بوده‌است.

همچنین کشورهای در حال توسعه برخوردار از منابع طبیعی به دنبال کاهش قیمت کالاها مثل مس و نفت ناشی از کاهش تقاضای بین‌المللی برای این کالاها دچار آسیب شده‌اند.

به طور کلی آثار بحران اقتصادی ناشی از  کرونا سه حوزه عرضه، تقاضا و تامین مالی را هدف گرفته‌است. هرچند برخی صدمات وارد شده، روند آن پیش از شیوع کرونا آغاز شده‌بود و این ویروس تنها به آن شدت بخشید.

برای مثال تغییرات ایجاد شده در شبکه تولید جهانی قبل از این با جنگ تجاری چین و آمریکا آتشش روشن شده‌بود و یا کاهش رشد اقتصاد جهانی از سال ۲۰۱۹ با رشد منفی ۱ درصدی تولیدات صنعتی کلید خورده‌بود اما ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر عرضه، تقاضا و تامین مالی به طور کلی زنجیره‌های ارزش جهانی را با اختلال جدی مواجه کرد.

علاوه بر اقتصادهای نوظهور، اقتصادهای بزرگ هم دچار مشکلات عدیده‌ای در این زمینه شدند.

‍ تولید ناخالص داخلی اقتصادهای بزرگ با کاهش جدی مواجه شدند.

ارقام منتشر شده در خصوص میزان کاهش تولید ناخالص داخلی کشورها برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حاکی از آن است که اقتصادهای بزرگ جهان تا کنون ضررهای چشمگیری را بر اثر شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند.

کره‌جنوبی اعلام کرده که تولید ناخالص داخلی این کشور، ۱.۴ درصد نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و با وجود سیاست‌های انقباضی اقتصادی، جزو کشورهایی است که تا کنون کمترین ضرر را متحمل شده‌اند.

البته کروه جنوبی، اقتصاد خود را به صورت کامل تعطیل نکرد، بلکه به وسیله آزمایش‌های گسترده، ردیابی دقیق ارتباطی و تعطیلی برخی از موسسات مانند مدارس، به میزان قابل توجهی در سلطه بر این بیماری موفق بود.

اما سنگاپور بین ماه‌های ژانویه تا مارس، شاهد انقباض اقتصادی قابل توجه به میزان ۱۰.۶ درصد بود.

افت تاریخی و بی‌سابقه ۶.۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی چین نیز، در سراسر جهان بر سر زبان‌ها افتاد.

البته بانک‌های مرکزی فرانسه و ایتالیا ضررهای فصل نخست سال را بین ۵ تا ۶ درصد پیش‌بینی کرده‌اند که هر دو پیش‌بینی در اواسط ماه آوریل انجام شده است.

در بریتانیا و ایالات متحده، بانک‌های ملی از به روزرسانی پیش‌بینی‌های خود دست کشیده‌اند اما کارشناسان مختلف انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده بین ۵ تا ۱۰ درصد، و اقتصاد بریتانیا ۱۳ درصد کاهش را برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تجربه کنند.

در ژاپن که اقتصاد آن پیش از شیوع ویروس کرونا نیز بیمار بود، برخی از تحلیلگران کاهش ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست ۲۰۲۰ و به دنبال آن افت ۲۵ درصدی برای سه ماهه دوم را پیش‌بینی کرده‌اند.

نظر شما