عضو هیات مدیره کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» تشریح کرد؛

منافع عرضه ETF در بورس/ همه آنچه باید درباره سهامETF بدانیم/ برای خرید سهام نیاز به کد بورسی نیست

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۲۳:۳۰:۱۲
کد خبر: ۹۹۴۳۰۵
منافع عرضه ETF در بورس/ همه آنچه باید درباره سهامETF  بدانیم/ برای خرید سهام نیاز به کد بورسی نیست
مدیر توسعه بازار کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» هدف اصلی عرضه EFT در بورس را استفاده دولت برای تامین مالی در راستای جبران کسری بودجه دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی این روش عرضه سهام ETF محدودیت در نقدشوندگی آن به مدت دو ماه است.

«مهدی سوری»، مدیر کارگزاری آینده نگر خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا درباره ویژگی‌های عرضه EFT  در بورس و مزایا و معایب آن توضیح داد: طبق قانون بودجه 99 قرار است وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت، باقیمانده سهم‌های دولت را در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی امین به فروش برساند به همین منظور یک صندوق بنام ETF (واسطه‌گری مالی یکم) تعریف کرده‌است.

 او با اشاره به اینکه برای خرید این سهام نیاز به کد بورسی نیست، افزود: پذیره نویسی این صندوق از 14 تا 31 اردیبهشت انجام می‌شود و هر واحد صندوق 10 هزار تومان است که هر نفر با کد ملی تا سقف 2 میلیون تومان می‌تواند خرید کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: کسانی که کد بورسی ندارند می‌توانند از طریق بانک‌های منتخبی که دولت تعیین می‌کند، به‌صورت اینترنتی و غیر حضوری خرید کنند و کسانی هم که کد بورسی دارند می‌توانند به روش آنلاین این سهم را بخرند.

سوری درباره نحوه قیمت‌گذاری آن نیز توضیح داد: برای این منظور متوسط قیمت 30 روز گذشته این سهم‌ها را در نظر می‌گیرند و 20 درصد تخفیف می‌دهند که البته 5 درصد آن در صندوقی برای بازار گردانی نگه داشته می‌شود و میزان تخفیف واقعی 15 درصد است.

او ادامه داد: این سهم‌ها تا 2 ماه قابلیت فروش در بورس را ندارند و ارزش کلی که دولت بتواند از این راه تامین مالی کند، 16 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام شده‌است که اگر از این عدد بالاتر رود، احتمال تشکیل صندوق دوم وجود دارد.

مدیر توسعه بازار کارگزاری «آینده نگر خوارزمی» درباره چرایی تشکیل این صندوق‌ها بیان کرد: دولت با توجه به کسری بودجه خود می‌خواهد از حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی خود استفاده کند، البته این روش عرضه سهام دولت هدف تامین مالی را محقق می‌کند اما مدیریت واگذار نمی‌شود.

به گفته این کارشناس بورس، قدرت مدیریت این شرکت‌ها با مدیریت صندوق قابل معامله یا مدیر ETF است نه افراد حقیقی که هر کدام 2 میلیون تومان سهم خریداری کرده‌اند، بنابراین می‌توان گفت هدف دولت بیشتر در راستای تامین مالی است تا خصوصی سازی.

سوری خاطر نشان کرد: قرار است در روزهای آینده امیدنامه این صندوق‌ها در کدال منتشر و نحوه مدیریت و بازار گردانی آن مشخص شود.

او در پایان افزود: مدیریت این سهم‌ها دست مردم نیست و ترکیب سهام در آن تغییر نمی‌کند، 5 درصدی هم که در صندوق بازار گردانی نگهداشته می‌شود برای آن است که با عملیات بازار گردانی بتوانند قیمت را به میزان مطلوب سرمایه‌گذاران نگهدارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز