اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

هفته‌ای پر هیجان برای تازه واردان بورسی/ بازگشت قِران به ادبیات اقتصادی

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۵:۰۰:۱۲
کد خبر: ۹۹۸۶۵۹
هفته‌ای پر هیجان برای تازه واردان بورسی/ بازگشت قِران به ادبیات اقتصادی
حوزه اقتصاد در هفته‌ جاری شاهد مصوباتی تاثیر گذار بود و البته با یک تصمیم بسیار مهم نیز همراه شد که اواسط راه باقی مانده و هنوز نهایی نشده‌ است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ بازار سرمایه این هفته هم توانست جایگاه خود را دراوج خبرهای اقتصادی حفظ کند و همچنان نگاه میلیون‌ها کاربر و سهام‌دار به تالار بورس دوخته شده‌است.

هیجان هفته

شاخص کل بورس که روزهای گذشته به صورت متوالی صعودی بود، اواخر هفته گذشته با انجام چند حرکت اصلاحی هیجان زیادی به فعالان این بازار وارد کرد که عادت به کسب سود داشتند.

اشباع خرید در معاملات روزهای پایانی هفته منجر به افت شاخص کل بورس شد و از سویی کارشناسان نیز معتقدند، رشد بی‌رویه شاخص به اصلاح نیاز دارد.

همچنین نماد شستا که به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین سهم‌ها در بازار سرمایه نقش بازی کرد و توانست یک تنه شاخص بورس را به سمت صعود هل دهد، به دلیل حجم بالای معاملات و رشد شگفت‌انگیز طبق رسم همیشگی بورس، به منظور بررسی روند رشد و گزارش‌دهی در این خصوص برای مدتی متوقف شد اما این موضوع تازه‌واردان بورسی که هنوز آشنایی چندانی با قوانین این بازار نداشتند، نگران کرد، البته کدهای جدید بورسی هم به مرور زمان به هیجانات و پستی و بلندی‌های این بازار عادت می‌کنند.

در هر صورت بازار پر ریسک بورس همچنان برای فعالان و اقتصاد کشور بازدهی و سوددهی دارد.

تصمیم کبری هفته

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که جلسات مختلفی برای آن در هفته جاری برگزار شد اما به دلیل پیچیدگی‌های زیاد هنوز هم به نتیجه نرسیده، ساز و کار قیمت‌گذاری خودرو بود تا قیمت خودرو درب کارخانه نیز متناسب با افزایش مواد اولیه و هزینه‌های تولید تغییر کند. در حالی که هنوز ستاد تنظیم بازار در این خصوص به نتیجه قطعی نرسیده‌است.

در حالی که همین روند تصمیم‌گیری باعث گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوص قیمت خودرو شده و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده‌است، وزیر صمت قول داد قیمت‌ها نامتعارف نشوند.

خداحافظی هفته

مجلس هفته گذشته کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کرد که با این مصوبه 4 صفر از پول ملی حذف می‌شود.

به این ترتیب باید با اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی و 4 صفر خداحافظی کرد. واحد پولی قران هم دوباره به مبادلات باز می‌گردد.

 تعهد هفته

توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این هفته وارد فاز اجرایی شد. از این رو قیمت ها تا حدودی توانستند ضررهای موجود در بازار را جبران کنند.

 وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار در ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین ماه) متعهد شدند تولید روزانه خود را از اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت ماه) ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ در ماه‌های مه و ژوئن کاهش دهند.

افتتاح هفته

در این هفته عملیات بهره‌برداری و آغاز اجرای ۷ پروژه بخش برق استان مرکزی با حضور وزیر نیرو از طریق ویدئوکنفرانس در سالن کنفرانس شرکت برق منطقه‌ای باختر آغاز شد.

برای این پروژه‌ها که شامل ۵ مورد بهره‌برداری و دو مورد شروع عملیات اجرایی می شود، در مجموع ۲۴۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

دو نیروگاه برق‌آبی نیز سه‌شنبه همین هفته و در چارچوب سومین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران «ساخت و سازها» و «ساز و کارها»، با حضور وزیر نیرو در محلات استان مرکزی به‌طور هم‌زمان از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

این‌ پروژه‌ها شامل نیروگاه‌های ۳ و ۴.۸ محلات است که به ترتیب با ۳۶ و ۵۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال ۹۸ آغاز شده‌اند.

کلنگ‌زنی هفته

در هفته ای که گذشت، کلنگ احداث طرح مسکن فرهنگیان توسط محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد. بر اساس این طرح تفاهم نامه ای برای احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکن برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته میان وزارت راه و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید.

 همچنین در حاشیه این مراسم اسلامی از آغاز قریب الوقوع طرح احداث مسکن برای کارگران خبر داد.

ادغام هفته

ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه موضوعی است از سال‌های گذشته روند آن آغاز شده‌بود و به گفته رئیس کل بانک مرکزی یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین پروژه‌های بانکی است.

 در آخرین روزهای هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم عبدالناصر همتی اعلام کرد که این پرونده با تدبیر مقام معظم رهبری، به یاری خدا با همت همکاران در حوزه نظارت و با همراهی خوب وزارت اقتصاد، ستاد مشترک نیروهای مسلح و بانک سپه به نحوه مطلوبی پیش رفته و به مراحل پایانی خود نزدیک است. 

پرونده ادغام، آثار مثبت متعددی از جمله اصلاح منابع و مصارف بانک‌های ادغام شونده و ایجاد آرامش در بازار پول خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز