سرخوشی بازار نفت زودگذر است

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۱۱:۰۴:۲۴
کد خبر: ۹۹۹۰۸۳
سرخوشی بازار نفت زودگذر است
صنعت نفت در هفته‌های اخیر با چالش‌هایی جدی رو‌به‌رو شده و این مساله پیش‌بینی‌های ضد و نقیض بسیاری را با خود به همراه داشته است اما کنون که برخی نسبت به افزایش قیمت نفت امیدوار شده‌اند، تعدادی از تحلیل‌گران این باور را دور از واقعیت می‌دانند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از اویل پرایس، معامله‌گران در روزهای اخیر باور کرده‌اند که قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا با ازسرگیری فعالیت‌های صنعتی بار دیگر رشد خواهد کرد و جریان کمبود تقاضا پایان خواهد یافت اما در این میان برخی تحلیل‌گران در خصوص کوتاه‌مدت بودن افزایش قیمت‌ها هشدار داده‌اند.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در هفته‌های اخیر از 12 به 24 دلار رسیده و افزایشی دو برابری را ثبت کرده است. شواهد حاکی از آن است که تقاضا برای بنزین در سه هفته اخیر در آمریکا رو به افزایش است و از حدود 5.31 میلیون بشکه در روز در اواسط آوریل به 6.66 میلیون بشکه در روز در میانه‌های ماه می رسیده است.

در طرف عرضه اما کاهش تولید کشورهای اوپک پلاس با توافقی که اخیرا در راستای کاهش 10 میلیون بشکه‌ای نفت امضا شد، عاملی بود برای تقویت بازارها. علاوه بر این گفته می‌شود که میزان تولید نفت آمریکا حدود 1.1 میلیون بشکه کاهش یافته است و در روزهای ابتدایی ماه می به زیر 12 میلیون بشکه رسیده است.

«کامرز بانک» در همین راستا در یادداشتی نوشته است که با وجود این که در هفته‌های اخیر ناامیدی ضربه‌هایی جدی به بازار نفت وارد کرد و قیمت نفت را حتی برای اولین بار منفی کرد، اکنون دیده می‌شود که فضایی مثبت بر بازاز حاکم شده‌است.

افزایش قیمت نفت همچنین نمایانگر رشد سایر بازارهاست و از این رو شاخص «داو جونز» براین اساس چیزی در حدود 30 درصد رشد کرد. این در حالی است که «فدرال رزرو» نیز میلیاردها دلار به بازارها تزریق کرده است.

اما در کنار رونق بازارهای مالی، نزدیک به 33 میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری کرده‌اند. مشاغل کوچک در همه جا رو به زوال است و شکاف فزایندهای بین بازارهای مالی و اقتصاد واقعی وجود دارد، شکافی که ناپایداری بازارها را جدی می‌کند.

در صنعت نفت و گاز نیز جریانی مشابه در حال اتفاق افتادن است. سهام شرکت‌های نفت و گاز با افزایش ارزش روبه‌رو شده‌اند و این در حالی است که ذخایر نفتی جهان پر شده‌اند و قیمت‌ها بر همینت اساس به صورت جدی افت کرده‌اند. با این حال بازار سهام به رکود توجه نمی‌کند و تنها افزایش قیمت‌های اخیر را در نظر می‌گیرد.

تحلیل‌گران «کامرز بانک» در این راستا نوشته‌اند که: «سرخوشی بازار نفت زودگذر است.»

علاوه بر این با این که روندی مثبت هنوز بر بازار نفت حاکم است، «بیورنار تونهاوگن» رئیس یک مرکز نفتی دریادداشتی نوشته است: «اکنون مهم‌ترین سوال این نیست که قیمت نفت کاهش می‌یابد یا خیر، بلکه این است که چه زمانی این کاهش رخ می‌دهد؟»

وی بر این باور است که هنوز زمان بازیابی بازارها فرا نرسیده و اتفاقاتی که اکنون شاهد آن هستیم زودگذر است و عدم تعادل در بازارها همچنان ادامه دارد.

تونهاوگن گفته است تعطیلات منجر خواهد شد که افزایش قیمت‎‌ها تا حدودی ادامه داشته باشند، اما اینکه چه زمانی این افزایش قمیت متوقف می‌شود، مشخص نیست.

در همین حال برخی دیگر بر این باورند که تکانه‌هایی بحران کنونی در آینده بازار تاثیری بلندمدت خواهد گذاشت.

بانک «استاندارد چارترد» در این خصوص نوشته است: در چهار ماه اخیر تولیدکنندگان چیزی در حدود یک میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند و حالا در مقابل، اوپک پلاس قرار است چیزی در حدود 8 میلیون بشکه از عرضه روزانه خود را از بازار خارج کند و این فراز و نشیب می‌تواند در آینده قیمت‌ها را به شدت تحت فشار قرار دهد.

علاوه بر این مساله مهم دیگر این است که بیماری «کووید 19» همچنان بر بازارها سایه انداخته است و صنایع برای بازیابی خود با معضلاتی روبه‌رو هستند. علاوه بر این خطر وقوع موج دوم شیوع این بیماری بسیار محتمل است.

تحلیل‌گران «کامرز بانک» در این خصوص نوشته‌اند: حتی اگر فعالیت‌های اقتصادی رفته رفته از سر گرفته شوند، این امکان وجود دارد که تقاضا باز هم پایین‌تر از سطح سال 2019 باقی بماند و رکود در بازارها سال‌ها طول بکشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز