رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو:

گاز منبعی چشمگیر از درآمدزایی است/ شاهد کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستیم/ سازمان زمین‌شناسی با کمبود بودجه روبرو است/ کشور هنوز به معادن عمیق ورود نکرده

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۱:۵۷:۱۸
کد خبر: ۹۹۹۵۳۶
گاز منبعی چشمگیر از درآمدزایی است/ شاهد کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستیم/ سازمان زمین‌شناسی با کمبود بودجه روبرو است/ کشور هنوز به معادن عمیق ورود نکرده
رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو گفت: سازمان زمین‌شناسی که مسئول عملیات اکتشافی و شناسایی ذخایر است، در ایران همواره با کمبود بودجه رو‌به‌رو بوده و نتوانسته، وظایف خود را در کشف مواد معدنی به خوبی انجام دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ارتباط مستقیم تصویری که چندی پیش به مناسبت هفته‌ کار و کارگر با هفت مجموعه‌ تولیدی داشتند، به معدن اشاره کردند و فرمودند: «ما در بخش معدن خیلی عقبیم و یکی از بخشهایی که حتماً نیاز است که به آن توجّه بشود، بخش معدن است.»

با وجودی که بخش معدن کشور در چند سال اخیر روند رو به توسعه‌ای را طی کرده است، اما باید دید چه نقاط ضعفی بر این بخش حاکم است که به اظهار چنین نظری از سوی مقام معطم رهبری، انجامیده است.

«مهدی کرباسیان»، رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا در این باره توضیح داد: در اقتصاد مقاومتی باید بر منابع داخلی که ارزش افزوده بالا ایجاد می‌کند، تکیه زد تا بتوان کشور را به استقلال اقتصادی سوق داد. معدن همچون گاز و نفت از عنایات خداوندیست که ایران از آن برخوردار است. از 120 ماده موجود در جدول مندلیف، 68 ماده در ایران شناخته شده و در دنیا این کشور به عنوان یک کشور معدنی معروف است.

او ادامه داد: با این در سال‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی تکیه اقتصاد ایران بر نفت بوده است. خوشبختانه به‌تازگی گاز هم به نفت پیوسته و تبدیل به دومین منبع عظیم انرژی و منبعی چشمگیر از درآمدزایی، شده است.

کرباسیان اضافه کرد: علاوه بر این، معدن نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد و بازدهی این سرمایه‌گذاری در بلندمدت اتفاق می‌افتد. چنین جریانی باعث افزایش ریسک کار و کاهش تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری می‌شود. در کنار این متاسفانه سایه سیاست بر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از جمله معادن سنگینی و اقتصاد را از تصمیمات موردی و هیجانی متاثر می‌کند.

رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: علاوه بر اینها سازمان زمین‌شناسی که مسئول عملیات اکتشافی و شناسایی ذخایر است، در ایران همواره با کمبود بودجه رو‌به‌رو بوده و نتوانسته، وظایف خود را در کشف مواد معدنی به خوبی انجام دهد. ایران پس از انقلاب از فناوری‌های روز اکتشاف برخوردار نبوده و ذخایر معادن بزرگ کنونی، پیش از انقلاب توسط آمریکایی‌ها و روس‌ها کشف شدند. همچنین در ایران تنها بر معادن روباز به طور گسترده کار شده و کشور هنوز به معادن عمیق ورود نکرده است.

کرباسیان ادامه داد: ما در ایران از امتیاز انرژی ارزان برخورداریم و این، باعث می شود معدنکاری ارزش افزوده بالایی برای کشور بیافریند. کشوری مانند استرالیا به عنوان یکی از معدنی‌ترین کشورهای دنیا از گاز و نفت برخوردار نیست، بنابراین بیشتر محصول معادن را به صورت خام صادر می‌کند و بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن دنیاست. در صورتی که در ایران انرژی فراوان و ارزان در اختیار داریم و می‌توانیم محصول فرآوری‌شده را با قیمت تمام‌ شده خوبی تولید کنیم. همین دسترسی به منابع انرژی سبب توانمندی ما در عرصه فولاد در سطح جهانی شده است.

او در پایان گفت: امیدواریم توصیه رهبری به صرف توجهات بیشتر از سوی مقامات دولتی بینجامد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز