رئیس کل دادگستری البرز :

تمام دستگاه‌ها باید در پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضائیه همکاری کنند

۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۱۵:۵۴:۲۹
کد خبر: ۲۹۱۹۵۶
تمام دستگاه‌ها باید در پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضائیه همکاری کنند
بیش از 70 درصد سرقت‌ها توسط معتادان انجام می‌شود و اگر فکری برای ساماندهی و نگهداری معتادان پرخطر و سرگردان در معابر و محلات نشود هر طرحی اجرا شود نتایج مورد نظر را به همراه نخواهد داشت.

 

رئیس کل دادگستری استان البرز در جلسه پیشگیری از وقوع جرم با تاکید بر اینکه این شورای یکی از ارکان مهم  برای مقابله با ناهنجاری‌هاست، گفت: این شورا باید به معنای واقعی شکل بگیرد و ماهیت وجودی خودش را با ارائه طرح های کارشناسی گسترده نشان دهد.

 احمد فاضلیان با بیان این مطلب افزود: یکی از اقدامات اصولی، بازسازی شوراهای پیشگیری از وقوع جرم در شهر و شهرستان‌ها خواهد بود؛ با توجه به اصل 156 قانون اساسی و همچنین دستور رهبر معظم انقلاب همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند در پیشگیری از وقوع جرم با قوه قضائیه همکاری کنند.  

فاضلیان تاکید کرد: بنا داریم کارگاه آموزشی برگزار کنیم و شیوه های برنامه‌ریزی در پیشگیری را برای مدیران آموزش دهیم تا نحوه صحیح برنامه‌ریزی را بیاموزند و سیاست‌هایی که باید پیگیری شود را به سرانجام برسانند.

وی با یادآوری تجربه آموزش مدیران در دادگستری استان گلستان اضافه کرد: امیدواریم این موضع در استان البرز نیز اتفاق بیفتد؛ قطعا با توجه به نیازهای استان ماموریت هایی را به شوراهای پیشگیری محول و پیگیری خواهیم کرد که به چه میزان در اجرا هم موفق بوده‌اند.

این مقام قضایی با اشاره به اولویت آماده سازی زیرساخت‌ها برای اجرای طرح های پیشگیری گفت: امیدواریم لایحه پیشگیری از وقوع جرم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال پیگیری است به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه سرقت معلول مجموعه‌ای از عوامل است، اضافه کرد: نمی‌شود بخشی از این عوامل را دید و بخش دیگر را ندید، باید همه عوامل را شناسایی کنیم تا به موفقیت برسیم در غیر این‌صورت به مشکل برخواهیم خورد.

فاضلیان با اشاره ویژگی‌های طرح ‌جامع برای اجرا در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: طرحی که تهیه می شود باید جامع باشد و خروجی کارگروه‌های مختلفی از قبیل صداوسیما، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات و ... باشد.

وی افزود: باید در این طرح نقش مردم نیز در نظر گرفته شود. هرچند پیشگیری از وقوع سرقت جزو مطالبات مردمی است ولی نباید خود مردم را نادیده گرفت. مراقبت‌های آن‌ها برای مقابله با سرقت در منازل و خودروهایشان جزو وظایفشان است که باید آموزش و اطلاع رسانی شود. نباید همه بار پیشگیری را بر عهده دستگاه‌های حکومتی گذاشت.

رئیس کل دادگستری استان البرز تصریح کرد: هشدارهای پلیس موثر است؛ پارکینگ به اندازه کافی در شهر احداث شود؛ باید در اجرای ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر نسبت به ایجاد اردوگاه ترک اعتیاد اجباری در استان به فوریت اقدام شود، برای اینکه بیش از 70 درصد سرقت‌ها توسط معتادان انجام می‌شود و اگر فکری برای ساماندهی و نگهداری معتادان پرخطر و سرگردان در معابر و محلات نشود هر طرحی اجرا شود نتایج مورد نظر را به همراه نخواهد داشت.

وی افزود: موضوع ایجاد اردوگاه ترک اعتیاد اجباری در استان را در شورای مبارزه با مواد مخدر پیگیری خواهم کرد، در ضمن کمپ های خصوصی ترک اعتیاد موجود در استان هم باید تقویت شوند و منابعی از ناحیه ستاد مواد مخدر جهت معرفی معتادان بی بضاعت و کم بضاعت به کمپ‌های خصوصی در نظر گرفته و پرداخت شود.

فاضلیان با تاکید بر اینکه باید طرح جامعی با همکاری دستگاه‌های مختلف و مرتبط تهیه و ارائه شود تا پس از اجرای موفق قابلیت ارائه به سراسر کشور را داشته باشد، گفت: استفاده از ظرفیت روحانیت هم در این طرح بسیار مهم و ضروری است. آن‌ها می توانند در شهرها و روستاها در مورد تاثیرات منفی مال حرام بر فرزندان و زندگی معنوی فرد بگویند.

وی ابراز امیدواری کرد طرح پیشگیری از وقوع سرقت تا پایان شهریور یا مهرماه نهایی شود و پس از اجرای آزمایشی در سال 94 از سال 95 به شکل رسمی اجرایی شود و شرایط امنی در استان فراهم شود.

رییس کل دادگستری استان البرز با اشاره به اینکه شورای وقوع از پیشگیری از وقوع جرم نقش موثری در کاهش جرایم خواهد داشت، اظهار داشت: اگر شورای پیشگیری از وقوع جرم موفق باشد و به خوبی تغذیه شود عملا حجم کاری شورای تامین کاهش می‌یابد بنابراین ضروری است این نشست‌ها با حضور مسئولان سطح اول استان برگزار شود.

نظر شما