مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت ارشاد:

رفتار و شخصیت والای امام رضا(ع) باید الگوی عملی ما باشد

۱۳۹۴/۰۵/۲۷ - ۱۶:۰۶:۳۸
کد خبر: ۳۰۹۳۴۰
رفتار و شخصیت والای امام رضا(ع) باید الگوی عملی ما باشد
احمدی تصریح کرد: از ویژگی‌های فرهنگ رضوی احترام به اندیشه مقابل و اعتقاد به آزاداندیشی بود و لذا تفکر مناظره و جایگاه گفتمان در عصر امام رضا ( ع ) بسیار ویژه بود.

 

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سبک زندگی و گفتمان رضوی باید در جامعه الگوسازی شود، گفت: هدف امام رضا(ع) از مناظرات کشف حقیقت بود که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، دکترمحمدمهدی احمدی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره حکمت های رضوی اظهار داشت: انسان ها فطرتا اجتماعی متولد شده‌اند و لازمه این اجتماعی شدن الگوپذیری است که بر اساس آن سبک زندگی خود را تعریف می کنند.

وی با بیان اینکه الگوی در نظر گرفته شده توسط انسان ها در تکامل و ضعف و ابتذال سبک زندگی آنان تاثیر بسزایی دارد، افزود: در این راستا بهترین شخصیت هایی که می توانند الگوی عملی برای ما محسوب شوند، ائمه اطهار هستند تا سبک زندگی تکامل یافته تری را انتخاب کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: رفتار و شخصیت والای امام رضا(ع) باید الگوی عملی برای شکل گیری زندگی ما محسوب شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از حکمت های امام رضا(ع) و شاخص های رفتاری فرهنگ رضوی، گفتمان و مناظره ای است که در آن عصر ایجاد شد، گفت: گفتمان و مناظراتی که در عصر کنونی نیز مطرح شده و اجرا می شود، نشات گرفته از همین گفتمان دوران رضوی است که دارای جایگاه ویژه ای بود.

احمدی تصریح کرد: از ویژگی‌های فرهنگ رضوی احترام به اندیشه مقابل و اعتقاد به آزاداندیشی بود و لذا تفکر مناظره و جایگاه گفتمان در عصر امام رضا ( ع ) بسیار ویژه بود.

وی با بیان اینکه جامعه تک صدا و فاقد صداهای متنوع، جامعه خسته کننده‌ای است، افزود: در این جوامع استعدادهای بشری شکوفا نمی شود چرا که استعدادها در تضارب آرا، نگاه‌های مختلف و طرح مسئله بر اساس منطق و عقلانیت شکوفا می شود که عصر امام رضا(ع) عصر شکوفایی استعدادها بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در آن عصر همه دیدگاه ها به راحتی ارائه می‌شد و امام با ادله منطقی به آن ها پاسخ می دادند و از ویژگی های مناظره ایشان قوانینی بود که در گفتمان حاکم می کردند و امروزه در دنیای دموکراسی و آزاداندیشی کنونی مطرح می شود.

وی با بیان اینکه هدف از این مناظرات از منظر امام رضا(ع) کشف حقیقت بود، گفت: سعه صدر و انصاف، اعتقاد به آزاداندیشی و حفظ کرامت طرف مقابل از مهمترین ویژگی های امام هشتم در مناظره و گفتمان بود.

احمدی با اشاره به اینکه مناظره منطقی از موضوع خارج نشده و به حاشیه نمی رود، اظهار داشت: داشتن پشتوانه عقلی که مانع از فضا سازی غلط شود، مستند بودن منابع و نیز شناخت مبانی فکری طرف مقابل از مهمترین نشانه‌های مناظره منطقی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: کرسی های آزاداندیشی کنونی که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، از همین مناظرات و گفتمان های عصر امام رضا(ع) نشات گرفته است و باید رفتارهای آن حضرت مورد توجه قرار گیرد تا جامعه و زندگی شخصی سعادتمندی در حوزه های مختلف داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز