دلایل افزایش قاچاق کالا به کشور

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۲۰:۳۸:۵۶
کد خبر: ۳۱۰۶۶۴
دلایل افزایش قاچاق کالا به کشور
فرایند قاچاق کالا، بالاخص در حوزه تجارت فرا مرزی با طولانی شدن صدور مجوزها،تعدد دستگاه ها و همچنین معطلی چندین روزه کالاها در گمرک موجب افزایش آمار قاچاق می شوند.

 

معاون برنامه ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از تدوین برنامه جامع استانی با رویکرد اجرای برنامه های پیشگیرانه، مطابق با سیاست های کلان استانی در کاهش آمار قاچاق کالا و ارز در استانها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرج، "علیرضا گلستانی زاده" در نشست با مدیران و اعضای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز، که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اهمیت و ضرورت مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تبیین کرد و گفت: طبق قانون باید در مبارزه با قاچاق تلاش همه جانبه ای صورت گیرد.

وی افزود: گاهی این تصور وجود دارد که قاچاق تنها در یک منطقه مرزی اتفاق می افتد در حالی که طبق فرمان مقام معظم رهبری، پیش از مبادی تا سطح عرضه، مسئولیت رسیدگی و پیشگیری را بر عهده دارد.

اهمیت مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نحوی دانست که کلیه قوا، با عزم ملی جهت کنترل وارد عرصه شده اند.

معاون برنامه ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در ادامه آسیب شناسی از علل افزایش آمار قاچاق داشت و بیان کرد: فرایند قاچاق کالا، بالاخص در حوزه تجارت فرا مرزی با طولانی شدن صدور مجوزها،تعدد دستگاه ها و همچنین معطلی چندین روزه کالاها در گمرک موجب افزایش آمار قاچاق می شوند.

وی افزود: از سوی دیگر تقاضای بازار از بُعد کمی و کیفی نیز پاسخگو نیست.

گلستانی زاده تصریح کرد: منزلت گذاشتن بر استفاده از اجناس خارجی، توجه به برندها و تمایل مردم به خرید کالاهای غیرایرانی موجب افزایش آمار قاچاق کالا و ارز می شود.

معاون برنامه ریزی نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور تصریح کرد: در این بین سوداگری و سودجویی نیز به عنوان آسیبی جدی باید حل شود.

وی با اشاره به مصداقی در حوزه مبارزه قاچاق سوخت در کشور گفت: در حالی که 53 میلیون لیتر خارج از نیاز سوختی توزیع می شد با کم کردن این سهمیه ها توانستیم به نتایج بهتری برسیم؛ دراسفند سال92 ، روزانه 250 میلیون لیتر سوخت در کشور توزیع می شد که این میزان امروز به 200 میلیون لیتر رسیده و کارت سوخت خودروهایی که کارایی نداشتند نیز باطل شده است .

گلستانی زاده خاطرنشان کرد: ازسال 83 که ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز تشکیل شد تا سال 93 هرسال شاهد رشد قاچاق کالا بودیم که تحریم ، عوامل اقتصادی نیز دراین زمینه تاثیرگذ ار بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آسیب شناسی در بخش های پژوهشی معاونت ستاد و بررسی علل و عوامل قاچاق در کشور انجام می شود؛ افزود: برنامه جامع استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده  است که مطابق با سیاست های کلان استانی در قالب برنامه مصوب کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برنامه ریزی پیش بینی در طول 5 سال، در صدد ممانعت از افزایش آمار در این حوزه موجود است.

وی افزود: از بین بردن علل و زمینه های افزایش قاچاق  70 درصد موجب کاهش آمارهای این حوزه می شود.

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
0
0
ارزیابی نشدن کالا در مسیر سبز وزرد مهمترین عامل قاچاق
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز