اعزام هیات البرزی به روسیه

مأموریت ویژه استاندار به پارلمان بخش خصوصی چه بود؟

۱۳۹۵/۰۲/۲۵ - ۱۹:۱۴:۳۱
کد خبر: ۴۰۴۹۶۶
مأموریت ویژه استاندار به پارلمان بخش خصوصی چه بود؟
سی و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با سرفصل جدیدی از اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی رقم خورد.مأموریتی که استاندارالبرز به اتاق بازرگانی محول کرد تا در حل و فصل مسائل بخش خصوصی، بصورت عملیاتی وارد اقدام شود. تأکید بر صادرات کالاها از گمرک استان تا مهارت افزایی دیپلمات های البرزی در مذاکرات اقتصادی با هیات های خارجی برای سود بری حداکثری در معاملات از محورهای مورد تأکید از سوی استاندار بود.

به گزارش خبرگزاری برنا کرج ، سید حمیدطهائی پیش از ظهر شنبه در سی و سومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که از ابتدای سال جدید، دومین نشست در محل اتاق بازرگانی البرز بشمار می رفت، از تفویض بخشی از اختیارات به اتاق بازرگانی البرز برای رفع مسائل بخش خصوصی خبر داد. طهائی در رابطه با این مصوبه که پیشنهاد رئیس اتاق مبنی بر توسعه وظایف و اختیارات بود، گفت:  نگاه دولت واگذاری امور غیرحاکمیتی است، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده اند:"بخش خصوصی باید تحرک پیدا کند"، ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز برنامه کلی خود را در این چارچوب تدوین کرده است، بر این اساس از اتاق می خواهیم تا با پیش بینی کارشناسان خبره در بحث مسائل بخش خصوصی، مشکلات و دغدغه را بررسی، رصد و خروجی آن را گزارش کار دهد.

وی با بیان اینکه اجرای این مصوبه گامی عملیاتی در مسیر تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی در استان بشمار خواهد رفت،اضافه کرد: با واگذاری بخشی از اختیارات به اتاق بازرگانی که متشکل از نمایندگان صنف های متعدد اقتصادی است، بخش خصوصی  و اتاق از قدرت مانور عملیاتی بیشتری برخوردار خواهد شد و یاری گر دولت در رفع بخشی از مسائل خواهد بود.

طهائی با تأکید بر لزوم توجه به امر آموزش کارشناسان اتاق بازرگانی و تقویت این نهاد بیان کرد: این اتاق از این پس با بکارگیری کارشناسان آموزش دیده و زبده مالیاتی، حسابرسی و... تمامی امور را ثبت و ضبط و با تیم های مشورتی در جهت رفع مشکلات حرکت کند.

تقویت مهارت فن مذاکره در مراودات تجاری و اقتصادی

استاندار البرز در ادامه با اشاره به گشایش دروازه های اقتصادی و گسترش تعاملات با سرمایه گذاران خارجی، موفقیت در مذاکرات اقتصادی و تجاری را مستلزم اشراف به قوانین مذاکره دانست و تصریح کرد: تقویت مهارت فن مذاکره وآگاهی به قوانین حقوقی در انعقاد قراردادهای همکاری مشترک موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اتاق بازرگانی به عنوان اصلی ترین کانون مراودات خارجی آموزش  قوانین تجاری کشورهای خارجی و سیاست های کلی در مبادلات اقتصادی را در دستور کار قرار دهد تا ماحصل همکاری های مشترک ما با کشورهای خارجی به نفع هر دو طرف باشد.

 

طهائی گفت: با واگذاری امر پیگیری بخشی از مشکلات توسط اتاق بازرگانی انتظار می رود نمایندگان عضو پارلمان بخش خصوصی به صورت موردی کلیه دغدغه های واحدها را بررسی نمایند.

ستاد تسهیل, اتاق رونق اقتصادی استان است

 

این جمله استاندار البرز در ادامه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود. طهائی در رابطه با گام های که در ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی پیرامون مسائل صنایع برداشته شده است، گفت: این ستاد تا کنون بیش از 200 پرونده واحدهای صنعتی نیمه فعال را بررسی کرده و بخشی از مسائل را که در جهت برون رفت از وضعیت موجود است، پیشنهاد می دهد، فعالیت های این ستاد بنحوی بوده که در مسیر روق اقتصادی و کمک به واحدهای مشکل دار تصمیم سازی کرده است.

طهائی در محور دیگری با اشاره به اینکه باید از کمیت ها به سمت کیفیت در خدمات پیش برویم، گفت:  کاهش تعداد جلسات و به جای آن بالا بردن سطح کیفی نشست ها و گردهمایی ها باید مورد توجه قرار گیرد تا خروجی تصمیم گیری ها در مسیر تحقق شعار سال "اقدام و عمل"، باشد.

رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی همچنین از ارائه پیشنهادات برای کوتاه شدن مسیر ارائه خدمات استقبال کرد و با اشاره به نگاه دولت در بحث چابک سازی گفت: تا جایی که امکان پذیر است باید به سمت واگذاری خدمات به سایر بخش ها و برون سپاری پیش برویم، نگاه دولت نیز همین است که واگذاری امور غیر حاکمیتی را به منظور رسیدگی به مسائلی مهم تر در دستور کار داشته باشیم که در استان نیز تحقق آن در دست مطالعه قرار دارد.

جایگاه البرز در بهبود فضای کسب و کار کجاست؟

رونق و بهبود فضای کسب و کار در استان محور دیگری از سخنان استاندار را در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به خود اختصاص داد. طهائی در این رابطه نیز با تأکید بر لزوم پیش بینی بازه زمانی به اعضای اتاق تکلیف کرد تا رتبه استان را در وضعیت بهبود فضای کسب و کار سنجیده و شاخص عملکردی برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در نظر گیرند.

لزوم معرفی نمایندگان دستگاه ها در پنجره واحد

استاندار البرز در ادامه خطاب به مدیران دستگاه ها تأکید کرد تا هر چه سریع تر نمایندگان خود را در پنجره واحد استان نیز معرفی نمایند.وی در این رابطه گفت: بنای ما بر این است که حجم مراجعات در بحث امور تجاری و اقتصادی به دستگاه ها کاهش پیدا کند، در این زمینه نیاز است که نمایندگان واحدها حضوری فعال داشته و بخشی از مسائل حوزه گمرک و سرمایه گذاری خارجی را حل و فصل نمایند.

کالاهای البرز باید از گمرک استان صادر شود 

استاندار البرز در بحث توسعه واردات و صادرات در استان نیز با انتقاد از اینکه نباید کالاهای استان از مراکز  گمرکی سایر استانهای همجوار صادر شود، گفت: صادرات و واردات کالاهایی که در استان تولید می شود باید از گمرک البرز خروجی داشته و اداره کل گمرک نیز در این زمینه همراهی های لازم را اعمال دارند.

اعزام هیات تجاری البرز به روسیه 

 

رحیم بنا مولایی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز هم که در این جلسه طرح مسائل روز اقتصادی را محور قرار داده بود، از اعزام هیات تجاری البرز به روسیه در خردادماه امسال خبر داد  و با اشاره به برنامه ریزی اتاق بازرگانی البرز در اعزام هیات تجاری به روسیه گفت: این هیات تجاری در تاریخ 10 الی 15 خرداد ماه همزمان با نمایشگاه بین المللی حلال  مسکو به سرپرستی استاندار البرز به کشور روسیه  اعزام خواهد شد.

 

بنا مولایی ، نشست تخصصی با  سفیر و مسئول اقتصادی سفارت و رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران ، همایش تجاری در اتاق بازرگانی روسیه و برگزاری میزهای تجاری، سفر به شهر ایوانوا و ملاقات با مقامات رسمی  و دولتی این استان  و برگزاری همایش تجاری در اتاق بازرگانی ایوانوا را از جمله برنامه های این هیات تجاری خواند.

وی با اشاره به اینکه این سفر فرصت خوبی برای صادرات محصولات حلال ما خواهد بود، گفت: بسیاری از کشور های جهان به دنبال بدست آوردن بازار حلال هستند و این درصورتی است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه یک کشور اسلامی  است زیر یک درصد از این تجارت را  سهم دارد.

بنامولایی با اشاره به اینکه مالزی و ترکیه سهم بزرگی از بازار حلال را به خود اختصاص داده اند اظهار کرد: استان البرز آمادگی دارد برای گرفتن سهمی از بازارهای بین‌المللی غذای حلال با  این کشور ها همکاری کند.

رئیس پارلان بخش خصوصی استان البرز  بیان کرد: تولید محصولات غذایی حلال و عرضه این محصولات در بازارهای اروپایی از دیگر برنامه های اتاق بازرگانی البرز است.

لزوم تشکیل ستاد رونق  واحدهای تولیدی در استان البرز 

 

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگر اظهاراتش پیشنهاد کرد: با توجه به وضعیت کنونی و رکود حاکم بر واحدهای صنعتی لازم است که  ستاد رونق واحدهای تولیدی در این استان  تشکیل شود.

وی ادامه داد: حضور سازمان صنعت و معدن، شرکت شهرک های صنعتی استان و اداره کل جهاد کشاورزی در این ستاد ضروری است.

بنا مولایی با اشاره به اینکه باید مشکلات واحدهای صنعتی استان طبقه بندی شوند اظهار کرد: برخی واحدها ی تولیدی مشکلاتی از قبیل معزل فروش، نقدینگی و مواد اولیه دارند که باید این موارد مورد بررسی همه جانبه قرار گیرد.

بنا مولایی خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نقش بسزایی در رونق اقتصادی استان داشته که برنامه ریزی برای احیا فعالیت آنها ضروری است.

وی تاکید کرد: تنها راه رسیدن به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی چاره اندیشی برای رفع موانع و مشکلاتی است که در سه دهه اخیر در مسیر رشد و توسعه کشور با آن مواجه هستیم.

گفتنی است، در پایان این نشست به مناسبت نیمه شعبان میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت "مهدی"  (عج)  سالگرد تولد آن حضرت با حضور استاندار و اعضای شورای گفت وگو جشنی برپا شد. 

بررسی بخشی از پیشنهادات در حوزه مسائل امور مالیاتی و پیشنهادات دبیرخانه شورا در خصوص تعیین اعضای کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، همچنین پیگیری مصوبات شورا در سال گذشته از محورهای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بشمار می رفت.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز