سرپرست معاونت میراث فرهنگی خبر داد :

ثبت سه بنای تاریخی اشتهارد در فهرست میراث ملی کشور

۱۳۹۵/۰۴/۱۸ - ۱۵:۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۲۸۰۸۸
ثبت سه بنای تاریخی اشتهارد در فهرست میراث ملی کشور
به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز " ، سرپرست معاونت میراث فرهنگی از ثبت سه بنای ارزشمند استان البرز در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز " ، مهناز طاهری گفت : «اداره‌کل و معاونت میراث فرهنگی در راستای حفظ ابنیه‌ی تاریخی ارزشمند، در فاز نخست اقدام به تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی ۳ بنای ارزشمند نمود که پس از تایید شورای ثبت استان به شورای ثبت سازمان ارسال شد و پس از تشکیل شورای ثبت میراث غیرمنقول سازمان در مورخ ۰۸/۰۳/۹۵ و پس از بحث و بررسی کارشناسان و متخصصان حوزه‌ی میراث فرهنگی، درنهایت ۳ بنای تاریخی استان البرز مربوط به شهرستان اشتهارد به ثبت ملی رسید.»

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز افزود: «این سه بنا شامل حسینیه(تکیه) صیادیه و دو بنای حمام مردانه و حمام زنانه می‌باشند.»

این مقام مسئول در ادامه گفت: «حسینیه صیادیه یکی از ابنیه‌ی زیبا و ارزشمند شهرستان اشتهارد می‌باشد که با مساحت ۶۵۸متر در محله صیادیه قرار دارد. این بنا در ضلع غربی امامزاده ام‌کبری و ام‌صغری (سلام‌الله علیه) با جهت شمالی-جنوبی واقع شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «نمای ورودی این بنا شامل سردر آجری با طاقنماها و رف‌های زیبایی از دوران قاجار و درب چوبی می‌باشد. برای ورود به حسینیه باید از یک هشتی گذشت که فضای آن با آجرکاری‌هایی زیبایی تزیین شده است، پس از آن به حیاط حسینیه راه می‌یابد.»

طاهری بیان کرد: «اطراف حیاط حسینیه، غرفه‌هایی در دو طبقه برای استقرار مردم ساخته شده که در ایام عزاداری در آن مستقر می‌شوند. صحن حسینیه نیز محل تجمع هیأت‌های سینه‌زنی و عزاداری است. مصالح ساختمانی بکار رفته در قسمت‌های قوسی حسینیه از آجر و گچ است.»

وی تصریح کرد: «طبق گفته‌ی افراد محلی، شبستان اصلی این بنا در زلزله سال ۱۳۴۱ آسیب دیده و بعد از آن طی دو مرحله بازسازی شده است.»

دو بنای دیگر اشتهارد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید شامل حمام‌های مردانه و زنانه‌ی صیادیه می‌باشد که در راستای حسینیه و با فاصله کمی از آن قرار دارند. طاهری در این مورد گفت: «به‌طورکلی این حمام‌ها شامل سردر ورودی، پله‌ها، بینه و سربینه، دالان، اطاق نظافت‌خانه، گرمخانه (خزینه)، حوض، هورنو (نورگیر) وکفش‌کن می‌باشند.»

این مسئول فرهنگی ادامه داد: «مصالح بکار رفته در این دو حمام شامل: سنگ لاشه، آجر (آجر ختایی) که در طاق و قوس و دیوارها استفاده شده، همچنین ماسه، آهک و.. است. حمام‌های صیادیه در اشتهارد، ساده و بدون تزیینات خاصی است.»

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: «قدمت حمام‌های مردانه و زنانه‌ی صیادیه متعلق به دوره‌ی قاجار می‌باشد و طی دوره‌های گذشته دچار تغییراتی شده است.»

به گفته‌ی این مسئول، تمامی این بناها در بافت ارزشمند اشتهارد واقع شده و فعالیت این حمام‌ها همچنان ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز