معاون معاونت علمی فن آوری ریاست جمهوری:

تاسیس ۲۷۴۴ شرکت دانش بنیان در کشور

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۱:۲۹:۰۷
کد خبر: ۴۷۴۳۳۶
تاسیس ۲۷۴۴ شرکت دانش بنیان در کشور
معاون توسعه و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت که تا اول آبان ماه سال جاری 2 هزار و 744 شرکت دانش بنیان در کشور تاسیس و فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی وطنی روز چهارشنبه در آیین گشایش ششمین همایش بین المللی علوم و فن آوری نانو که در دانشگاه خوارزمی تهران واقع در کرج برگزار شد، افزود: در سال 92 فقط 2 شرکت دانش بنیان فعال بود که در سال 93 به 135 شرکت و تا پایان سال 94 به یکهزار و 610 شرکت رسید.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد، 68 شرکت در استان البرز فعال هستند، اظهار داشت: از کل شرکت های دانش بنیان، 75 شرکت مربوط به فناوری نانو است.

وی به فعالیت های فروش علوم و محصولات توسط شرکت ها اشاره کرد و گفت: در سال 93 این شرکت پنج هزار میلیارد تومان فروش داشته اند که درسال 94 این عدد به 20 هزار میلیارد تومان رسید.

وطنی با اشاره به اینکه در این شرکت ها 44 هزار نفر مشغول به فعالیت هستند، افزود: فقط در پارک علم و فناوری پردیس 230 شرکت دانش بنیان مستقر هستند که فقط یک شرکت IT در آن 1800 میلیارد تومان فروش داشته است.

وی فعالیت این شرکت ها را فرصتی برای فارغ التحصیلان دانست و بیان داشت: قانون شرکت های دانش بنیان در سال 82 توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای این شرکت ها تسهیلات زیادی در نظر گرفته شد که یکی از آن ها معافیت 15 ساله از مالیات است.

این مسئول این تسهیلات را فرصت خوبی برای فارغ التحصیلان دانست که باید بدون مطالعه وارد این بحث نشوند زیرا برای تاسیس این شرکت ها باید تسهیلات دریافت کنند که دریافت این تسهیلات بازپرداخت نیز دارد.

وی با بیان اینکه در کشور چهار میلیون و 800 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند، افزود: کشور ما پنجمین شرکت تولید کننده مهندس در دنیا است که معادل کشور آمریکا در این حوزه فعالیت دارد.

وطنی با اشاره به اینکه ایران دارای شهرهای زیارتی است، گفت : متاسفانه شهر مشهد مقدس در سال 92 بالغ بر 500 میلیارد تومان واردات سوغات از چین داشت که کشور ما فرصت های خوبی را در این زمینه از دست داده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما اغلب روستاها دارای صنایع دستی هستند و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد، افزود: ولی متاسفانه کشور ما عادت به واردات کرده است.

معاون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایران بیشترین درصد تولید داروهای گیاهی را در جهان دارد و در تمام استان ها این گیاهان وجود دارد که یکی از مهمترین آنان زعفران است که 95 درصد این محصول در ایران تولید می شود.

وی گفت: 8.5 میلیارد دلار بازار زعفران در دنیا است ولی سهم ایران در این بازار فقط 450 میلیون دلار است که فقط پنج درصد این بازار را شامل می شود و 95 درصد آن در فرآوری این محصول که به کشورهای دیگر می رسد.

وطنی به تولید داروهای زیستی اشاره کرد و افزود: پنج گرم از این محصول معادل 200 دلار قیمت دارد و معادل 4 تا پنج بشکه نفت خام قیمت دارد.

وی اظهار داشت: ستادهای توسعه فناوری در سه سال گذشته 570 طرح داشته که از این تعداد هفت قلم از داروهای زیستی شرکت های دانش بنیان به روسیه با مبلغی بالغ بر 300 میلیارد دلار به فروش رفته است.

وی گفت: هیچ صنعتی که دارای محصولات دانش بنیان است تجاری سازی نمی شود تا مراحل ثبت توسعه فناوری را پشت سر نگذارد که نیازمند تحقیقات آزمایشگاهی،پژوهشی، توسعه فناوری و تجاری سازی و دوباره دوره برگشت این زنجیره است و باید این روند به گونه ای باشد تا در بازارهای جهانی بمانیم.

وطنی افزود: باید محصولاتی استاندارد داشته باشیم و خدمات پس از فروش و نوآوری را در این چرخه فراموش نکنیم و مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان ما این است که در این چرخه نتوانسته اند به خوبی عمل کنند و در بازار جهانی بمانند.

معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان داشت: دانشگاه ها برای نوآوری باید با مکانیزم بازار آشنا باشند و تا امروز 480 شرکت دانش بنیان در زمینه IT و 386 شرکت برق و الکترونیک و 380 در زمینه فناوری های پیشرفته فعال شده اند که بستر خوبی در کشور فراهم شده است.

این مسئول با بیان اینکه از طرفی قانون این شرکت ها و از طرفی تامین منابع مالی آن ها بسیار مهم است، گفت: در صندوق شکوفایی دولت سالی هزار میلیارد تومان بودجه وارد می شود تا تسهیلات به این شرکت ها اختصاص یابد که سود این تسهیلات ازچهار تا 11 درصد است.

وی در بخشی از سخنان خود به برجام اشاره کرد و افزود: آنچه که بعد از برجام به آن توجه شده این است که بالغ بر 160 هیات خارجی به کشور ما آمده و قرارداد منعقد کرده اند ولی همه ی آن ها با پیوست فناوری و اشتغال تکنولوژی است که باید دانشگاه ها به آن توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که در این بخش ساماندهی دانشجویان را داشته باشیم و دانشگاه های نسل سوم یکی از وظایفشان این است و نگوییم وظیفه اشتغال دانشجویان بر عهده ما نیست و بایستی دانشجویان در استارت آپ ها شرکت کنند و آن را جدی بگیرند

این همایش به مدت سه روز با حضور میهمانان خارجی ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز