رییس انجمن جهانی زنبورعسل:

زنبور عسل یکی از عوامل اصلی تنوع زیستی در جهان است

۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۱۶:۰۴:۴۲
کد خبر: ۵۱۰۸۸۶
زنبور عسل یکی از عوامل اصلی تنوع زیستی در جهان است
رییس انجمن جهانی زنبور عسل گفت که از یک میلیون و 700 هزار تن عسل تولیدی سالانه در دنیا، 70 درصد آن به کلی فروشی ها تحویل می شود که 67 درصد آن به فروشگاه ها می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، پرفسور فیلیپ مک کیپ روز چهارشنبه در نخستین کنگره بین المللی و نهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران که در موسسه علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، بر عرضه مستقیم عسل از تولیدکننده به مصرف کننده تاکید کرد و افزود: 50 درصد از عسل تولید شده در جهان از 6 منطقه دنیا به دست می آیند که بیشترین آن سهم کشور چین است.

رییس انجمن جهانی زنبور عسل با بیان اینکه خیلی از گونه های زنبور عسل منقرض شده اند، گفت: زنبور عسل یکی از عوامل اصلی تنوع زیستی در جهان است.

وی تصریح کرد: صنعت زنبورداری در سال های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده که نتیجه ان کاهش جمعیت زنبور عسل در دنیا است.

فیلیپ در ادامه به بیان برخی مشکلات در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی پیر شدن زنبورداران و بی میلی جوانان به این صنعت است.

وی مرگ و میر زنبورها، افزایش هزینه تولید و حشره کش ها را از دیگر مشکلات زنبورداری دانست و گفت: یکی از علل اصلی مرگ و میر زنبورها مشکل ترسناکی به نام حشره کش هاست که توسط مردم استفاده می شود.

مک کیپ ادامه داد: اثرات بعضی از حشره کش ها و مواد شیمیایی بر روی گل ها باقی می ماند.

وی کاهش گرده های گل را از دیگر عوامل زنبورها عنوان کرد و افزود: زنبورها برای بقا حداقل به 7 نوع گرده گل نیاز دارند که کم شدن گل ها منجر به کم شدن گرده سالم برای زنبورها می شود.

این محقق ایرلندی ادامه داد: استرس وتغییر اقلیم از دیگر مشکلات کشنده برای زنبورهاست و زمانی که تمام مشکلات کنار هم جمع شوند یک سینرژی ایجاد می کند که تمام این ها منجر به کم شدن جمعیت زنبور عسل می شود.

وی الودگی موم را یکی دیگر از عوامل کشنده و بیماری زا برای زنبورها برشمرد و اظهار داشت: بازیافت موم ها و آلودگی آنها و آلودگی فرزندان زنبور از دیگر این عوامل است.

مک کیپ با بیان اینکه برای رفع بعضی بیماری ها انتی بیوتیک هایی وجود دارد، گفت: بایستی برای رفع این مشکلات تحقیقات گسترده ای با استفاده از ظرفیت محققین سراسر جهان انجام شود.

رییس انجمن جهانی زنبور عسل افزود: زمانی که زنبور عسل از چرخه تولید و سبد غذایی خانوارها خارج شوند، اتفاقات زیادی می افتد و به تمام انسان ها پیام می دهد که برای تنوع زیستی و بقای بشریت زنبورها لازم هستند.

وی با بیان اینکه گونه های زنبور عسل در حال منقرض شدن هستند، گفت: یکی از صنعت های جدید در این حوزه پرورش و تولید زنبور عسل به جای عسل است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها تولید عسل بی معنی شده و بسته های زنبور عسل تولید کرده و آن را صادر می کنند که راهکاری مناسب برای بقای جمعیت زنبورهای عسل است.

این کنگره به مدت 2 روز در قالب برگزاری پانل های علمی ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز