بیش از ۲ هزار تن انواع ماهی در البرز تولید می شود

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۱۲:۵۵:۲۰
کد خبر: ۵۵۹۸۷۷
بیش از ۲ هزار تن انواع ماهی در البرز تولید می شود
سال گذشته 2 هزار و 100 تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در استان البرز تولید شده است.

فرهاد مشیر غفاری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرگزاری برنا ، افزود: از این میزان 2 هزار و 80 تن ماهیان سردآبی و 91 تن ماهیان گرمابی هستند.

وی همچنین با اشاره به تولید 12 میلیون قطعه ماهیان زینتی در این استان، اظهار داشت: در البرز 33 واحد پرورش دهنده ماهیان زینتی، 10 مزرعه و 75 استخر 2 منظوره ماهیان سردابی و 5 استخر پرورش ماهیان گرمابی فعالیت می کنند.

 

**صادرات 16 میلیارد ریالی آبزیان به خارج از کشور

مشیر غفاری در ادامه به صادرات آبزیان به خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 91 تن ماهی منجمد به کشورهای روسیه و امارات متحده عربی و 950 کیلوگرم خرچنگ آب شیرین به کشور آلمان در مجموع به ارزش ریالی 16 میلیارد و 200 میلیون ریال صادر شده است.

وی به مهم ترین مشکلات آبزی پروران در استان اشاره کرد و افزود: بازدارندگی آیین نامه های مربوط به مصرف آب (کنتورهای هوشمند) به خصوص در استخرهای 2 منظوره کشاورزی و بالا بودن هزینه های تولید و نوسان قیمت ها (بچه ماهی و غذا) از جمله این مشکلات است.

وی اظهار داشت: خشکسالی و کمبود منابع آبی استان، کمبود اعتبارات استانی و مالی و عدم اجرای پروژه های مرتبط با تولید و همچنین فقدان تجهیزات و خودرو از دیگر مشکلات در این بخش است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان البرز به برنامه های حمایتی از تولیدکنندگان این بخش اشاره کرد و گفت: ترغیب سایر دستگاه ها درتسهیل تولید، تامین نقدینگی سرمایه ثابت و در گردش با کارمزد مناسب از جمله این برنامه هاست.

وی، تغییر الگوی تولید از ماهی قزل آلا به ماهی های گرم آبی (کپور)، افزایش تولید در واحد سطح از طریق بهسازی استخرها و مکانیزاسیون، همکاری آب و خاک با شیلات در شناسایی احداث و تجهیز استخرهای دو منظوره را از مهم ترین برنامه های تولید و اشتغال در این حوزه برشمرد.

مشیرغفاری بیان داشت: اجرای پروژه های تکثیر، اکواپونیک در گلخانه ها (پرورش توام گیاه و ماهی) و پرورش زالو، صدور مجوزهای دپو و زنده فروشی، برنامه ریزی تولید بچه ماهی در پایین دست طالقان و ماهی سرای کرج از دیگر برنامه های تولید و اشتغال در حوزه آبزی پروری است.

نظر شما