رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تولید نهال و بذر کشور گفت:

برای معرفی ۱۶رقم جدید بذرمحصولات کشاورزی درایران برنامه ریزی شد

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۱۲:۰۳:۵۵
کد خبر: ۶۱۱۹۶۹
برای معرفی ۱۶رقم جدید بذرمحصولات کشاورزی درایران برنامه ریزی شد
برای سال جاری برنامه ریزی برای معرفی حدود 16 رقم جدید بذر محصولات کشاورزی انجام شده که حداقل 6 رقم آن را غلات تشکیل خواهند داد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا، گودرز نجفیان روز سه شنبه در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشور در کرج افزود: فعالیت اصلی این موسسه فعالیت های به نژادی و معرفی ارقام اصلاح شده هست.

 

وی اظهار داشت: از سال زراعی 95- 94 تا کنون این موسسه با تلاش محققان موفق به معرفی 43 رقم بذر شده که از این تعداد 12 رقم را گندم و 6 رقم را جو و یک رقم را تریتیکاله تشکیل می دهند که در مجموع 19 رقم مربوط به بذور غلات است.

 

نجفیان با بیان اینکه این تعداد بذر غلات نشان از گستردگی کار در این بخش دارد، گفت: با معرفی ارقام جدید گندم حداقل میانگین عملکرد به 5 تا 6 تن در هکتار رسیده است در حالیکه قبل از این حدود 3.8 تن بوده است.

وی ادامه داد: با فعالیت های به زراعی در بعضی از مزارع رکورد برداشت گندم به 13 تن رسیده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی اصلاح و تولید نهال وبذر گفت که تولید هسته های اولیه بذر در اختیار این موسسه است ولی تولید بذرهای مادری را باید به بخش خصوصی بسپاریم به طوریکه تا کنون تولید بذرهای مادری در سه مرحله اول توسط این موسسه انجام می شد ولی اکنون تولید مرحله سوم بذر نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی افزود: در تناسب با تقاضای طرح های خوداتکایی تلاش ها بر هسته های اولیه

تولید است ولی هنوز چالش در بحث بذر وجود دارد.

نجفیان با بیان اینکه به بحث خصوصی سازی تاکید بسیار شده, اظهار داشت: برای تولید بذر در بخش دولتی هنوز از نظر زیرساخت ها مشکل وجود دارد و به روز نشده است زیرا تولید بذر تکنولوژی روز می خواهد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه بوجاری غلات به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد, افزود: بذر نیازمند تغییر رویکرد استراتژی است و با این تغییر رویکرد روش های تولید دولتی و خصوصی و زیرساخت های بذر بهتر می شود ولی هنوز جای کار دارد.

نجفیان گفت: در سال های اخیر در لایحه بودجه دولتی سیر یارانه بذر نزولی بوده و

مانند گذشته نمی توان به این بودجه تکیه کرد که نشان از نیاز ورود بخش خصوصی دارد.

گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذور پرورشی غلات آبی کشوربه مدت 2 روز در کرج ادامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز