اجرای طرح ۵۰۰ هکتاری بیابان زدایی در البرز

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۱۲:۴۸:۳۴
کد خبر: ۶۲۹۱۸۴
اجرای طرح ۵۰۰ هکتاری بیابان زدایی در البرز
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به موفقیت این استان در اجرای طرح مدیریت چرای دام، گفت: برای نخستین بار در سطح کشور، در اجرای این طرح در سال جاری میزان ورود دام به مراتع به پایین تر از حد استاندارد رسید.

مهدی فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری برنا، به ضرورت اجرای طرح تعادل چرای دام و مرتع اشاره کرد و افزود: از سال گذشته برای تقویت و حفظ پوشش گیاهی مراتع استان، این طرح با شدت بیشتری اجرا شد به طوریکه در سال گذشته البرز در اجرای این طرح نمونه کشوری شد.

وی به ضرورت تقویت پوشش گیاهی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: پوشش گیاهی یک بستر و یک محافظ برای زمین است که کنترل روان آب ها و سیل ها را با جذب آب می تواند داشته باشد.

وی گفت: پوشش گیاهی مناسب همچنین از فرسایش خاک جلوگیری کرده و پوشش مناسبی در عرصه ها برای جلوگیری از انتشار ریزگردها است.

فتحی افزود: مراتع استان البرز در صورتیکه به خوبی حفظ شوند به لحاظ موقعیت سرزمینی و وجود خاک با ارزشی که دارند می توانند خود را بازسازی کنند.

وی یکی از راه های حفظ مراتع را جلوگیری از ورود دام های غیرمجاز و بیش از ظرفیت پروانه ی چرا و همچنین جلوگیری از ورود دام های سرگردان وعبوری دانست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه این کنترل ها در سال جاری شدت بیشتری گرفت، اظهار داشت: تا کنون برای 200 هزار و 708 راس دام پروانه چرا در مراتع استان صادر شده که در سال جاری با ممارست و تلاش شبانه روزی توانستیم ظرفیت کمتری از دام ها را وارد عرصه ها کنیم.

وی گفت: بر اساس آمار ایستگاه های کنترل دام ومجوزهای صادر شده در استان دام حاضر در مراتع بالغ بر 95 هزار راس برآورد شده است.

فتحی در ادامه با اشاره به کاهش دام در بعضی از مراتع افزود: علیرغم این وضعیت هنوز فشار بر روی بعضی از مراتع همچون مراتع جاده چالوس و آزاد بر خیلی زیاد است.

 

***اجرای طرح 500 هکتاری بیابانزدایی در البرز

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به موضوع ریزگردها اشاره کرد و بیان داشت: در استان طرح های بیابانزدایی در قالب کشت نهال های سازگار با محیط و شوری پسند در حال اجرا است.

وی افزود: به همین منظور سال گذشته مصوبه ای از سفر رئیس جمهور داشتیم که در پی آن 2 تفاهم نامه منعقد شد که یکی از آن ها با آزادراه کنارگذر جنوبی بود که 500 هکتار بیابانزدایی و نهال کاری انجام شد.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح های بیابانزدایی، طرح قرق نیز انجام شد که از ورود احشام به مناطق بیابانی جلوگیری می شود تا ضمن اینکه پوشش گیاهی این مناطق به حد استاندارد برسد از بروز ریزگردها نیز جلوگیری شود.

 

***برنامه ریزی برای اجرای طرح 350 هکتاری جنگلکاری در البرز

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز همچنین به اجرای طرح های جنگلکاری در استان اشاره کرد و افزود: در این بخش سال گذشته علیرغم محدودیت های مالی موفق به اجرای 400 هکتار جنگلکاری شدیم.

وی با بیان اینکه طرح های جنگلکاری در مناطق جاده چالوس و ساوجبلاغ اجرا می شود، ادامه داد: همچنین در سال جاری 350 هکتار جنگلکاری مصوب شد که به جز اجرای 30 درصد از این طرح با مشارکت مردم، مابقی آن به دلیل عدم تحقق جذب اعتبارات مالی هنوز میسر نشده است.

 

***ورود غیرقانونی شتر به عرصه های طبیعی البرز و روانه شدن به کشتارگاه

فتحی با اشاره به اینکه 2 عامل تشدیدکننده برای تبدیل عرصه ها به بیابان وجود دارد، گفت: یکی از این عوامل چرای بی رویه و حضور غیرقانونی شتر در عرصه های مرتعی استان است که آن را تبدیل به بیابان می کند و دیگری کانال زهکشی است که از دشت قزوین ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حال کنترل هر 2 عامل بیابان زا هستیم، افزود: این 2 عامل در کارگروه گرد و غبار استان در حال پیگیری است تا برای آن ها راهکارهای اساسی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با حمایت استاندار توانستیم جلوی چرای بی رویه شترها را در استان بگیریم ولی هنوز چرای شبانه آن ها به صورت غیرقانونی ادامه دارد که چاره ی آن اجرای یک برنامه هماهنگ بین دستگاهی است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از آن جا که بعضی از دستگاه ها از حضور این دام برای تولید استفاده می کنند از وجود آن ها در استان حمایت می کنند ولی ما آنان را زیانبار برای بیابانی شدن می دانیم.

وی اضافه کرد: از جمله راهکارهایی که با جهاد کشاورزی استان اندیشیده شده ایجاد آغل و دامداری های بسته است که در حال انجام است.

فتحی افزود: اخیرا در نشستی که با دادستان شهرستان نظرآباد داشتیم، حکمی گرفته شد که در صورت تخلف و ورود شترها به عرصه، آن ها ضبط شده و با همکاری دامپزشکی به کشتارگاه فرستاده شوند.

وی ورود این دام به استان را به صورت قاچاق دانست و بیان داشت: به صورت میانگین بین 500 تا یک هزار نفر شتر در استان وجود دارد و در بعضی از مواقع با ورود شتر از استان های دیگر تعداد آن ها به 2 هزار نفر می رسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز