در سال تحصیلی گذشته طرح نماد در ۱۲ مدرسه در معرض خطر آسیب های اجتماعی در البرز برگزار شد

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۱۲:۴۱:۵۵
کد خبر: ۶۳۲۲۶۳
در سال تحصیلی گذشته طرح نماد در ۱۲ مدرسه در معرض خطر آسیب های اجتماعی در البرز برگزار شد
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: مدارس شهرستان نظرآباد به عنوان پایلوت کشوری در اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در قالب طرح نماد در این استان انتخاب شد.

خسرو ساکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری برنا، افزود: این طرح با هدف توانمندسازی دانش آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر با توجه به پیشگیری رشدمدار در مدارس کشور در حال اجراست.

وی با اشاره به نقش مهم مدرسه در رشد شخصیتی و اجتماعی دانش آموزان ،اظهار کرد: گسترش آموزش‌های ریشه‌ای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر با چک‌لیست‌های منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخله‌های موثر و توانمند سازی دانش آموزان از جمله اهداف دیگراین طرح است.

وی با اشاره به اینکه بازه زمانی تعریف شده برای اجرای طرح نماد از سال 1395 تا 1400 یعنی در طول اجرای برنامه ششم توسعه است ،یاد آور شد: بحث مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان کاری نیست که فقط از عهده آموزش و پرورش برآید چرا که دانش‌آموزان تنها 5 تا 6 ساعت در مدارس حضور دارند و بقیه ساعات در خارج از مدرسه هستند.

وی خاطر نشان کرد: طرح نماد در راستای اجرایی کردن رهنمودها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه اهتمام همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی در خصوص پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی در جامعه عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: برنامه نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی می‌تواند از جمله برنامه‌های اثربخش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم توجه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و رفتار پرخطر دانش‌آموزان دارد.

ساکی گفت : این طرح از آنجایی که به دنبال طراحی نظام ارجاع برای مداخله به موقع و مؤثر در خصوص مداخلات و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموازن به ویژه دانش‌آموزان در معرض خطر است، دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح نماد افزود: از جمله این ویژگی ها توجه به عوامل مخاطره‌آمیز است به طوری که هم به آموزش و توانمندی و نیز به کاهش عوامل محیطی توجه دارد لذا به دلیل اینکه به همه ابعاد جامعه پیشگیری مانند آموزش، توانمندی، مداخله مؤثر و مددکاری توجه دارد از ظرفیت خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه طرح نماد می تواند دانش آموزان را از آسیب های اجتماعی دور کند ، ادامه داد: تا کنون طرح نماد برای 5 هزار دانش آموز البرزی در مناطق در معرض خطر آسیب های اجتماعی به اجرا در آمده است .

وی یاد آور شد: در سال تحصیلی گذشته طرح نماد در 12 مدرسه در معرض خطر آسیب های اجتماعی در البرز برگزار شد.

وی اضافه کرد: طبق قانون در اجرای طرح نماد در آموزش و پرورش البرز باید 9 دستگاه اجرایی در این استان مشارکت فعال و مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در آموزش به جامعه هدف در بخش پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهمترین نقش را دارد، خاطر نشان کرد: در اقدامات پیشگیرانه در مدارس البرز به دنبال ارتقاء آگاهی دانش آموزان و خانواده ها هستیم.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: جایگاه البرز در زمینه آموزش به دانش آموزان و والدین در حوزه آسیب های اجتماعی رضایت بخش است به گونه ای در سال تحصیلی گذشته این استان در کشور برتر شناخته شد.

ساکی تاکید کرد: طرح ملی نماد به مدت 2سال است که در مدارس البرز به اجرا در می آید لذا با توجه به انتخاب مدارس شهرستان نظرآباد به عنوان پایلوت کشوری در طرح نماد ضروری است اقدامات لازم برای آموزش کارکنان ، والدین و دانش آموزان مدارس نظرآباد برنامه ریزی و همچنین نشست هایی برای مدیران دستگاه های اجرایی این شهرستان برگزارشود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز