مرتضی نعمتی_ متخصص بیومکانیک ورزشی

چرا مهم است که "فیت" باشیم

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۳:۱۵:۱۲
کد خبر: ۶۶۵۷۰۱
چرا مهم است که فیت باشیم
میلیون ها نفر در سراسر جهان به روش ها و شکل های مختلف ورزش می کنند، با این وجود بیشتر مردم به سوی بی تحرکی و کم تحرکی پیش می روند. به طور کلی شرکت مردان در فعالیت های جسمانی بیشتر از زنان است.

پس از پیری و بیماری هیچ چیز به اندازۀ هیکل نامناسب ما را بیزار نمی سازد. حتی زیباترین صورت ها نیز نمی توانند عدم تناسب را جبران کند. در واقع زشت ترین صورت ها همراه با هیکلی زیبا قابل قبول تر است.
تناسب اندام هر عیبی را جبران می کند و به ما لذت می بخشد.
جمله فوق از فیلسوف مشهور "آرتور شوپنهاور" در مورد تناسب اندام تأمل برانگیز است. ما اساساً با بدن مان خود را به دیگران می شناسانیم و جسم ما بازتابی از طرز تفکر ما است.
اهمیت تناسب اندام به قدری گسترده است که نمی‌تواند به حد کافی توسط متخصصان بیان شود.
شما بعنوان یک معلم، وکیل، کارمند و بطور کل یک فردی از اجتماع، نیاز دارید که لباس تان جذاب و خوش پوش به نظر آید.
دیدگاهِ جان اف کندی راجع به آمادگی جسمانی و تناسب اندام بسیار هوشمندانه ست؛ "آمادگی جسمانی نه تنها کلیدی ست برای دستیابی به بدنی سالم، بلکه پایه و اساسِ تفکر، ابتکار و خلاقیت است".
بی شک کشورهای توسعه یافته اهمیت جمله "عقل سالم در بدن سالم است" را به نحو احسن دریافته اند که امروز شاهد توسعه همه جانبۀ آنها در عرصه های سیاست، اقتصاد، اجتماع، صنعت و... هستیم.
به طور حتم آمادگی جسمانی و تناسب اندام موضوعاتی هستند که بارها و بارها از طرق مختلف مطالبی را راجع به اهمیت آنها شنیده ایم و یا خوانده ایم. در واقع میلیون ها نفر در سراسر جهان به روش ها و شکل های مختلف ورزش می کنند، با این وجود بیشتر مردم به سوی بی تحرکی و کم تحرکی پیش می روند. به طور کلی شرکت مردان در فعالیت های جسمانی بیشتر از زنان است. با این حال بسیاری از مبانی و عقاید سنتی در مورد ورزش زنان کنار گذاشته شده و شمار زنانی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند؛ بیشتر شده است. نتایج مطالعات نشان می دهد که همچنان که افراد بالغ به آگاهی بیشتری درباره اهمیت آمادگی جسمانی دست می یابند، برای رسیدن به آن بیشتر تلاش می کنند. در حال حاضر با وجود اطلاعات فراوان و ارزنده، انسان دریافته است که پرداختن به ورزش منظم و مداوم ضرورتی برای زندگی سالم به شمار می رود. قابل توجه است که در جوامع امروزی تحرک کودکان به طور هشدار دهنده ای کاهش یافته است. اغلب کودکان اوقات فراغت خود را صرف تلویزیون، کامپیوتر و موبایل می کنند، کمتر به فعالیت جسمانی می پردازند و به همین دلیل دچار چاقی و بیماری های ناشی از آن می شوند. 
تناسب اندام و آمادگی جسمانی به عنوانِ سلامت جسمانی و متعاقب آن؛ سلامت روانی در نتیجۀ ورزش تعریف می شود. تناسب اندام و آمادگی جسمانی تنها به معنای داشتن بدن متناسب و فیت نیست، بلکه به معنای داشتن استقامت قلبی- تنفسی، استقامت عضلانی، سیستم ایمنی قوی، و از همه مهمتر؛ حس رضایت و لذت بردن از زندگی و تعادل روانی است.
افزایش طول عمر یکی از حیاتی ترین فوائد حفظ آمادگی جسمانی است. درحالی که هیچ چیز طول عمر را تضمین نمی کند، ثابت شده است که یک سبک زندگی پر تحرک و با نشاط می تواند سهم بزرگی برای رسیدن به این هدف داشته باشد. قلب شما از طریق تمرینات کاردیو قوی شده و از طرفی همین تمرینات به شما کمک می کنند تا در نتیجه سوزاندن کالری وزن کم کنید. با تقویت سیستم قلبی- عروقی خود میتوانید کارهای روزانه تان را بدون خستگی و به آسانی انجام دهید. وقتی بدن آماده ای نداشته باشیم کارهای ساده ای مثل خم شدن برای بغل گرفتن بچه و یا برداشتن یک کتاب از روی قفسه می توانند به طور بالقوه موجب صدمه دیدن ما شوند. هنگامی که عضلات ظریف بدن، مخصوصاً عضلات پشت و گردن، به طور منظم تحت تمرینات ورزشی قرار نداشته باشند به راحتی صدمه پذیر می شوند. وقتی این عضلات صدمه ببینند به زمانی طولانی برای بهبودی نیاز دارند.
اگر مجبور باشید در خیابان دنبال یک تاکسی بدوید، با قلب و پاهایی که به دویدن عادت کرده اند خیلی راحت تر می توانید این کار را انجام دهید.
داشتن یک بدن آماده و فیت هدفی است که بسیاری از افراد تنها خواب رسیدن به آن را می بینند. حقیقت این است که صرف نظر از اینکه شما در چه مرحله ای از آمادگی جسمانی هستید و یا چه نوع بدنی دارید، میتوانید آمادگی جسمانی و تناسب اندام خود را بهبود بخشید. ابتدا با یک متخصص ورزش مشورت کنید و با راهنمایی ایشان یک هدف قابل دسترسی تعیین کنید، به یک باشگاهِ آمادگی جسمانی مراجعه نمایید، و به هیچکس یا هیچ چیز اجازه ندهید سد راهتان شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز