دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت اولتراسانتریفیوژ با ۶۰ هزار دور در دقیقه

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۳:۴۴:۱۷
کد خبر: ۶۸۵۱۳۶
دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت اولتراسانتریفیوژ با ۶۰ هزار دور در دقیقه
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، با حمایت از شرکت دانش بنیان مستقر در این موسسه، کشورمان را پس از آمریکا و ژاپن به دستیابی دانش فنی ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ با قابلیت 60 هزار دور در دقیقه رساند.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، به تازگی یکی از شرکت‌های دانش بنیان مرکز رشد موسسه رازی که از 10 سال پیش در این موسسه مستقر شده، با تکیه بر دانش و توان نیروهای جوان داخلی و حمایت تمام قد موسسه رازی، برای نخستین بار در کشور موفق به دستیابی به دانش فنی ساخت دستگاه اولتراسانتریفیوژ با توانایی 60 هزار دور در دقیقه و نیروی 500 هزار جی شده است.

 رضا کیاپاشا مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در خصوص ساخت دستگاه جدیدگفت: اولتراسانتریفیوژها دستگاه‌هایی هستند که در صنعت غذا و دارو، کاربرد دارند اما کاربرد عمده و اصلی آنها در بخش تحقیقات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همچنین برای تفکیک ذرات با چگالی‌های مختلف است و ما اکنون موفق شدیم به دانش فنی نمونه‌ای ازآن با قابلیت 60 هزار دور در دقیقه دست یابیم.

 وی با بیان اینکه دستگاه اولتراسانتریفیوژ با این توانایی، تنها در آمریکا و ژاپن ساخته می‌شد، گفت: تیم تحقیقاتی ما از 10 سال پیش پس از  استقرار در موسسه رازی، با تعمیر، ساخت قطعه، سرویس و نگهداری دستگاه‌های سانتریفیوژ موجود در موسسه و چند مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی، توانست بخشی از دانش فنی ساخت این دستگاه را به دست آورد اما از 4 سال پیش و به طور مشخص از یک سال و نیم گذشته با تمرکز بر روی شیوه ساخت این محصول توانستیم دانش فنی آن را کسب کنیم.

کیاپاشا مزیت اولتراسانتریفیوژ ساخت ایران را در قیاس با نمونه آمریکایی، ضریب ایمنیِ یک و نیم برابری آن برشمرد و یادآور شد: سانتریفیوژ از اقلامی است که از 30 سال پیش تا کنون به علت تحریم‌ها، اجازه ورود آن به کشور را نداریم.

 کیاپاشا با بیان اینکه مهمترین قسمت اولتراسانتریفیوژ ساخته شده، توربین روغن آن است، تاکید کرد: دانش فنی این بخش کاملا بومی و ساخت داخل کشور است و با تکمیل مراحل ساخت، اکنون این دستگاه در مرحله آزمایش قرار دارد.

 وی حمایت موسسه رازی را عاملی اساسی در این موفقیت ملی برشمرد و اظهار کرد: موسسه رازی، پیش از تاسیس مرکز رشد رازی و پس از شکل گیری آن، با در اختیار گذاشتن فضای مناسب و حمایت های مادی و معنوی، نقش به سزایی در تسریع و تسهیل روند کار داشت.

 گفتنی است این موفقیت حاصل تلاش گروهی از جوانان کشورمان با میانگین سنی زیر 40 سال است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز