یادداشت یک متخصص روابط بین الملل؛

روحانی آغازگر دوران جدید در سیاست خارجی

۱۳۹۶/۰۱/۱۵ - ۰۵:۲۰:۲۹
کد خبر: ۵۳۹۴۰۳
روحانی آغازگر دوران جدید در سیاست خارجی
علی بیگدلی – مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

متن یادداشت «علی بیگدلی» کارشناس روابط بین الملل که در اختیار خبرگزاری برنا قرار گرفت به شرح زیر است:

روحانی آغازگر دوران جدیدی در سیاست خارجی کشور بوده است. سیاستی که نقطه عطف آن مساله برجام با همه بدعهدی های طرف مقابل بوده است. یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم بازکردن فضای سیاسی و تبدیل سیاست انجمادی به انبساطی بوده است و  در این دوره در نهایت توانستیم از انزوا در میادین بین المللی خارج شویم.

 اما با فشار های برخی نهادها که خارج از دسترسی ریاست جمهوری بودند سیل هیات‌های تجاری که از اتحادیه اروپا به ایران می آمدند، نتوانستند نتیجه بخش باشند و ایران مجبور شد تنها با اتکا به اقتصاد مقاومتی به حیات اقتصادی خودش ادامه دهد. در صورتی که در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند سرمایه گذاری خارجی و همچنین نیروی متخصص است. امروز ما باید از تکنولوژی های روز اروپایی استفاده کنیم اگرچه پیش از این هم به صورت سنتی این ارتباط را با کشورهای اروپایی جهت مبادله تکنولوژی داشته ایم اما به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که دیدگاهمان را نسبت به فضای داخلی کشور تغییر دهیم و از این دیدگاه خارج شویم.

بنابراین برگ برنده روحانی را به نوعی می توان برجام دانست چرا که این برجام بود که باعث باز شدن فضای کنونی و حضور هیات های بلند پایه و پرجمعیت اقتصادی در کشور شده است.

از طرف دیگر امروز کشورهایی مانند کانادا پس از سال ها با هدف برقراری دوباره روابط سیاسی پا به عرصه گذاشته‌اند، این کشورها نمی توانند به اندازه آلمان یا فرانسه در ایران سرمایه گذاری کنند اما می توانند نوید بخش انبساط سیاست خارجی ایران باشند.

تاکنون در دولت یازدهم تلاش های زیادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته اما این تلاش ها کافی نیست. برای بهبود وضع اقتصادی باید نگاهمان به منطقه و جهان تغییر کند و هرچه از نگاه امنیتی فاصله بگیریم می توانیم در این عرصه موفقیت های بیشتری را کسب کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز