وزیر نیرو:

کاهش ۱۲ درصدی تعداد مشترکان پرمصرف با طرح برق امید/ کاهش مصرف گاز خانگی ضامن تامین نیاز نیروگاه هاست

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ - ۱۴:۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۱۰۰۴۵۵
کاهش ۱۲ درصدی تعداد مشترکان پرمصرف با طرح برق امید/ کاهش مصرف گاز خانگی ضامن تامین نیاز نیروگاه هاست
وزیر نیرو گفت: بخش خانگی هرچه در مصرف گاز صرفه جویی کند، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه ها بهتر انجام شده و دیگر نیازی به استفاده از سوخت مایع نیست.

«رضا اردکانیان» روز سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح های مهم صنعت آب و برق در سه استان کشور که به شیوه ویدئو کنفرانسی در محل شرکت آب و فاضلاب استان تهران برگزارشد در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم با همکاری وزارت نفت و همراهی مردم در مصرف گاز در بخش خانگی، بتوان امسال یک الگوی مناسب تری را پیاده سازی کرد تا موجب شود بخش خانگی فشار زیادی برای مصرف گاز وارد نسازد.

وی توضیح داد: امید است، امسال مصرف گاز در این بخش بیش از حد متعارف افزایش نیافته و در نتیجه وزارت نفت بتواندتعهدی که برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها دارد، انجام دهد و امکان تامین برق کافی برای مردم فراهم شود .

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تلاش می شود از ارتباط خوبی که با کشورهای همسایه وجود دارد استفاده شود، هرجا نیاز باشد نسبت به واردات انرژی اقدام و از کشورهای همسایه تامین شود، همچنین برای مناطق شمالی کشور که به دلیل شرایط خاص گاز رسانی سخت تر است، تلاش خواهد شد نیروگاه ها با کمبود روبرو نشوند.

اردکانیان با بیان اینکه سطح همکاری خوبی با وزارت نفت وجود دارد، همراهی مردم را شرط اصلی تداوم تامین گاز برای نیروگاه ها دانست.

به گفته وی، چنانچه استفاده از گاز در بخش خانگی بیش از حد افزایش یابد و در شرایط کرونایی و با هدف جلوگیری از خاموشی ها از سوخت مایع نیز استفاده خواهد شد.

 وی در باره ضرورت سد سازی با توجه به شرایط تغییر اقلیم گفت: یکی از هدف های سد سازی کنترل سیلاب است .
اردکانیان افزود: سد های بزرگ هم برای تامین آب بخش کشاورزی، تامین برق و آب شرب کاربرد دارند اما مهمترین وجه سد ها درجهان، کنترل سیلاب است که در ایران هم پیاده می شود.

وزیر نیرو با اشاره به پدیده تغییر اقلیم اضافه کرد: این موضوع اقتضا دارد که به سد سازی برای جلوگیری از سیلاب توجه داشته باشیم، اما بدون مطالعه اجرا نمی شود.

وی گفت: سد سازی به معنای نادیده انگاشتن ملاحظات زیست محیطی نیست، بلکه همه اینها مورد توجه جدی قرار دارد.

اردکانیان ضمن یادآوری موضوع تدوین طرح آمایش سرزمین که قرار است تا پایان امسال نهایی و مصوب شود، افزود: اکنون ازبحث های چند پارچگی خارج شده و یک دید ملی اعمال خواهد شد و می توان از فرصت ها و ظرفیت ها در این چارچوب استفاده کرد و هرجا لازم باشد سد ساخته شود، انجام و هرجا ضرورتی نباشد، سرمایه گذاری نخواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: طرح برق امید منجر به کاهش حدود ۱۲ درصدی تعداد مشترکان پرمصرف شده است.

وی توضیح داد:براساس ابلاغ مصوبه طرح برق امید به وزارت نیرو در اوایل شهریور، دو ماه برای فراهم سازی مقدمه اجرای آن فرصت داده شد که این طرح در عمل از ابتدای آبان به مورد اجرا درآمد.

اردکانیان گفت: اکنون منتظر اواخر آذر که آخرین روزها در جمع‌آوری نخستین قبض دو ماهه است خواهیم ماند تا گزارش دقیقی به مردم و مسوولان در این چارچوب ارائه شود.

وی گفت: حدود ۴۰ روزی که از طرح گذشته و با میزان اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، استقبال خوبی از برق امید شده و حدود ۱۲ درصد از مشترکان پرمصرف که اصلی‌ترین هدف کم کردن تعداد آنهابود، کاهش یافته است.

به گفته اردکانیان، مراقبت و مواظبت مردم، این تعداد به مشترکان خوش مصرف اضافه شده و به همین میزان هم در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۰ درصد مشترکان خوش مصرف به گروه کم مصرف‌ها پیوسته اند.

وزیرنیرو گفت: مردم همراهی خواهند کرد و تا فصل گرم قادر خواهیم بود دست‌کم ۱۰ درصد کاهش مصرف را در گروه پر مصرف‌ها شاهد باشیم و کمک بزرگی به صنعت برق است.

وی افزود: قرار شد این طرح دربخش آب و گاز هم تسری یابد که این روزها پیشنهاد در هیات دولت مطرح خواهد شد و با تصویب آن، در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

اردکانیان در عین حال موضوع آب را از برخی جهات با برق متفاوت دانست و افزود: برق را می‌توان در هر نقطه ای از کشور که تولید می شود به هر نقطه دیگر به واسطه شبکه ارسال کرد ولی در آب این گونه نیست و محدودیت‌ها منطقه‌ای وجود دارد.

وزیر نیرو توضیح داد: سعی شد در بخش برق سطح مصرف گروه‌های کم‌مصرف انتخاب و یک سوم الگوی مصرف در این بخش، کم مصرف اعلام شود، امید است در بخش آب هم این گونه باشد تا بتوانند از تخفیف صددرصدی برخوردار شوند.

 

نظر شما