چگونه دستور شرکت نفت و گازِ ایلام صادر شد؟

۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۳:۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۱۲۰۲۱۲
چگونه دستور شرکت نفت و گازِ ایلام صادر شد؟
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید دستور تشکیل شرکت بهره برداری نفت و گاز ایلام را صادر کرد تا تاسیس این شرکت در لایحه بودجه سال آینده قرار گیرد.

به گزارش برنا از ایلام; پس از آنکه استاندار ایلام در مراسم بهره برداری از الفین پتروشیمی ایلام، از رئیس جمهور خواست تا مدیریت نفت و گاز ایلام از کرمانشاه به استان منتقل شود، دکتر روحانی به وزیر نفت دستور داد تا این خواسته ی مردمِ عروسِ زاگرس محقق شود.

پس از مکاتباتِ پرشمار سلیمانی دشتکی با مرکز مشخص شد که وزیر نفت به تنهایی از عهده ی ایجاد شرکت مدیریت نفت و گاز ایلام بر نمی آید و مطابق قانون این موضوع باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

پس از اطلاع مسئولان استان از این قانون، استاندار و نمایندگان با تقسیم کار، موضوع را پیگیری می کنند؛ نمایندگانِ استان در مجلس استقلال مدیریت نفت و گاز ایلام را به کمیسیون انرژی و سوال از وزیر نفت می کشند.

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق، تاسیس شرکت نفت و گاز ایلام را مغایر با اصل 44 قانون اساسی دانسته و با آن مخالفت می کند. اما رایزنی ها سبب شده تا نمایندگان سازمان برنامه و بودجه با نماینده معترض مجلس  همراهی نکنند و بگویند از آنجا که این شرکت تماماً دولتی است، هیچ مغایرتی با اصل 44 قانون اساسی ندارد.

وزیر نفت، پس از حضور در مجلس، نامه ی موافقت با ایجاد شرکتِ مستقلِ مدیریت نفت و گاز ایلام را می نویسد و در آن تاکید می کند که این موضوع بار مالی برای دولت در پی ندارد.

استاندار و نمایندگانِ ایلام لحظه به لحظه موضوع را رصد و تقسیم کار می کنند؛ سلیمانیِ دشتکی در دولت، بسطامی در کمیسیون تلفیق و خانم فلاحی در جلسه ی سوال از وزیر در کمیسیون انرژی مجلس.

با اینکه زنگنه با ایجاد این شرکت موافقت کرده، سازمان برنامه و بودجه نیز باید حتما موافقِ این موضوع باشد و اگر نمایندگانِ سازمان برنامه و بودجه با آن مخالفت کنند، موضوع منتفی خواهد شد. 

 در این مرحله ی حساس، ایلام نیازمند نفوذ استاندار است تا علاوه بر سازمان برنامه و بودجه هیچ کس از جانبِ دولت با این طرح در مجلس مخالفت نکند.

هنوز کار تمام نشده و ابتدای راهِ این استقلال هستیم؛ باید این موضوع در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس به تصویب برسد و سازمان برنامه هم به قولش وفادار بماند و در مخالفت با این استقلال اقدام نکند.

بدون تردید مردم برای دستیابی نهایی به این حق، نیازمند استمرار وحدت مسئولان هستند؛ وحدتی که "ایلام" در روزهای آینده بیش از پیش به آن محتاج است تا سلیمانی دشتکی با استفاده از نفوذ خود در سازمان برنامه، علی اکبر بسطامی در کمیسیون تلفیق و فلاحی و علیزاده در صحن علنی مجلس، استقرار دفتر مدیریت نفت و گاز را در استان ایلام نهایی کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز