مدیرکل منابع طبیعی:

الگوی بیابان‌زدایی ایلام مورد تایید یونسکو قرار گرفت

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۰:۲۵:۰۲
کد خبر: ۱۱۳۴۶۰۷
الگوی بیابان‌زدایی ایلام مورد تایید یونسکو قرار گرفت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: الگویی که در این استان برای مقابله با بیابان زایی استفاده شده مورد تایید سازمان یونسکو قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنااز ایلام ؛رضااحمدی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ارزش یابی های ۶ ماه نخست امسال، با یک فاصله معنادار در صدر استان های کشور قرار دارد که این موفقیت حاصل همراهی و هم فکری اقشار مختلف مردم و انجمن های مردم نهاد با طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی تاکید کرد: رمز موفقیت این استان در برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری حضور مردم و مشارکت خودجوش آنها از ابتدای طراحی پروژه ها تا حصول نتیجه است.

وی افزود: استان ایلام در زمینه پروژه های مختلفی چون آبخیزداری، حفاظت جنگل، نهال کاری و نیز تولید نهال به یک تغییر و دگردیسی اصولی و استاندارد رسیده است و به یک الگوی موفق در کل کشور و تبدیل شد و در یک دهه اخیر به موفقیت های زیادی در حوزه های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری به جایگاه با ثباتی دست یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: از دهه ۷۰ تا سال های ابتدایی دهه ۹۰ نهال کاری ها با گونه های غیربومی و خارجی بود و در یک دهه کنونی بر اثر تلاش و مطالعه و استفاده از شیوه های نوین، با بومی سازی نهال ها به تدریج گونه های غیربومی جای خود را به گونه های بومی داده است و اکنون نهال های تولید شده استان بومی و سازگار با اقلیم این منطقه تولید می شود.

احمدی با بیان اینکه استان ایلام در کشور رتبه نخست تولید نهال با گونه های بومی و استاندارد را از لحاظ کمی و کیفی دارد، اضافه کرد: بذر نهال ها از گیاهان با پایه های مقاوم، سالم و کم آب بر انتخاب و بذرگیری می شود.

وی تاکید کرد: سال گذشته یک سیمنار در چین به میزبانی یونسکو برگزار شد که ایلام به نمایندگی از کشور جمهوری اسلامی ایران در این همایش شرکت و معرفی اقدامات انجام گرفته در استان ایلام مورد تحسین و حیرت نمایندگان سازمان ملل و دیگر کشورهای حاضر در همایش شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: هرچند کشور چین بزرگترین طرح بیابان زدایی را در دنیا دارد و نهال کاری های وسیعی در این کشور انجام شده است، اما شیوه های استان ایلام در جهان یک انقلاب نوین ایجاد و به یک برند جهانی تبدیل شد.

احمدی اظهار داشت: هر نهال در چین دارای یک آبپاش برای آبیاری و دریافت آب است و ورود دام به عرصه های نهال کاری شده و این مناطق محصور و ورود ممنوع هستند و کشور چین برای انجام این اقدامات هزینه های گزاف مالی، اجتماعی، اقتصادی و زمانی را متحمل شده است.

وی افزود: اما در استان ایلام نهال کاری بدون آبیاری دستی است و نهال ها تنها با آب باران و دریافت نزولات جوی سیراب می شوند و عدم حصارکشی، حضور دامداران و مشارکت مردم و بهره برداران کشاورزی در این عرصه ها یکی دیگر از رموز موفقیت طرح های استان است و  این طرح های ایلام به عنوان بهترین طرح بیابان زدایی و کاشت نهال در دنیا برگزیده و مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

احمدی ادامه داد: در گذشته مناطق نهال کاری شده به مدت ۳۰ سال قرق بندی و حصارکشی می شد اما اکنون با توجه به موفقیت های اجرایی و عملیاتی استان ایلام، قرق بندی ها تنها به مدت ۶ ماه انجام می شود و محدوده های نهال کاری شده فاقد هرگونه حصارکشی و ممنوعیت ورود است بلکه دامداران و کشاورزان در قبال استفاده از زیراشکوب نهال ها و دیگر مزایای این جنگل های دست کاشت، از آنها نگهداری و حراست می کنند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز