مبارزه با ملخ های صحرایی در ۴۵۰ هکتار از اراضی ایلام انجام شد

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۸:۳۲:۳۳
کد خبر: ۱۱۶۰۰۸۷
مبارزه با ملخ های صحرایی در ۴۵۰ هکتار از اراضی ایلام انجام شد
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام گفت: مبارزه با اولین توده ملخ های صحرایی در ۴۵۰ هکتار از اراضی جنوب استان انجام گرفت.

به گزارش برناازایلام ،سیامک بیگی روزاظهار داشت: اولین توده ملخ های صحرایی هفته دوم نوروز در مناطق گرمسیری حدفاصل شهرستان های آبدانان و دهلران شناسایی شد و مورد سم پاشی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین یک هزار هکتار از اراضی منطقه در شهرستان های گرمسیری مهران، دهلران و آبدانان رصد و پایش شده اند تا در صورت مشاهده مجدد توده های ملخ در سریع ترین زمان مبارزه با آنها صورت بگیرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام یادآور شد: به خاطر وجود هواپیمای سمپاش در استان و داشتن امکانات مبارزه با این حشره مهاجم، در صورت مشاهده مشکلی برای معدوم سازی آنها وجود ندارد.

بیگی تاکید کرد: اما نکته قابل ذکر اینکه مشکل اصلی برای مهار ملخ های صحرایی، عدم همکاری کشور عراق با فائو و دیگر کشورهای منطقه است چرا که این کشور برنامه ای برای معدوم سازی و مهار این ملخ ها ندارد.

وی اضافه کرد: این ملخ ها در بیابان های عراق تخم ریزی و زاد و ولد گسترده کرده و بعد از رسیدن به فاز مهاجرت، برای یافتن غذا و مکان خنک تر به سمت اراضی ایران حرکت می کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی منطقه از جده در کشور عربستان تا بیابان های عراق به گزارش سازمان جهانی فائو درگیر آلودکی ملخ های صحرایی شده است که در صورت عدم مهار به سمت ایران حرکت خواهند کرد.

بیگی گفت: هرچند بخش هایی از استان های بوشهر، خوزستان و ایلام به این آفت مهاجم آلوده شده بود اما با مهار و معدوم سازی توده اول در حال حاضر هیچ منطقه آلوده ای در کشور وجود ندارد.

وی افزود: اما باتوجه به عدم همکاری عراق با فائو در مهار ملخ های صحرایی، تمام مناطق مستعد پذیرش ملخ های صحرایی در داخل استان ایلام به طور دائمی رصد و پایش می شود.

گفتنی است، تابستان ۹۸ برای اولین بار گونه هایی از ملخ های صحرایی در مناطق جنوبی استان ایلام مشاهده شد که ۱۵ هزار هکتار از اراضی دهلران و آبدانان آلوده به آفت ملخ صحرایی شد که مبارزه با این ملخ ها سه هفته طول کشید.

ملخ ها  ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرزی شهرستان دهلران و سه هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه آبدانان را آلوده کردند و همچنین حضور این ملخ ها در ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گزارش شد که قبل از خسارت دهی عملیات نابودی آنها انجام گرفت.

در آن زمان ۱۰ میلیارد ریال برای مهار ملخ های صحرایی هزینه و  ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر سم خالص توسط ۲ فروند هواپیمای سم پاش و تعداد زیادی سم پاش زمینی و نیز عملیات کانون کوبی برای نابودی ملخ های صحرایی استفاده شد.

ملخ‌های صحرایی یا دریایی یک نوع گونه است و طول بدن این ملخ در نرها ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر و در ماده‌ها ۵۷ میلیمتر و دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از سایر ملخ‌های بومی است.

این ملخ‌ها دارای آرواره‌هایی قدرتمند هستند که در کمترین زمان ممکن مزارع، باغات، مراتع، جنگل‌ها و بوستان‌ها را از بین می‌برند و سیری ناپذیر هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز