استاندار ایلام:

ارتش جمهوری اسلامی یکی از مردمی ترین ارتش های دنیاست

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۱۳:۴۲:۲۴
کد خبر: ۱۱۶۶۹۱۵
ارتش جمهوری اسلامی یکی از مردمی ترین ارتش های دنیاست
ارتش جهموری اسلامی ایران ایران یکی از مردمی ترین ارتش های دنیاست که در برهه های مختلف همراه و یاور مردم بوده است.

به گزارش برنااز ایلام، محمد نوذری روز یکشنبه به مناسبت ۲۹ فروردین ماه و سالروز گرامیداشت ارتش و دیدار با برخی از اعضای ارتش استان ایلام اظهار داشت: حضور در عرصه های نظامی، اجتماعی و فرهنگی نشان دهنده جلوه های زیبای مردمی بودن ارتش است.

وی به جایگاه و نقش ارتش در جبهه میانی اشاره کرد و افزود: حضور ارتش در همان روزهای آغازین تجاوز عراق به ایران در استان مرزی و جنگ زده ایلام مشهود و محسوس بود و اولین عملیات موفق جمهوری اسلامی ایران در استان ایلام به واسطه نیروهای ارتشی و عشایر منطقه شکل گرفت.

استاندار ایلام با بیان اینکه جایگاه استان ایلام در حوزه فیلم و هنر دفاع مقدس مغفول مانده و تاکنون فیلم یا سریالی از نقش استان در جنگ تحمیلی ساخته نشده است، یادآور شد: یکی از محوری ترین عملیات های دفاع مقدس که نقشی تاثیرگذار در معادلات جنگ تحمیلی داشت، عملیات فتح میمک است که در هنر فیلمسازی استان و کشور به آن پرداخته نشده است.

نوذری تاکید کرد: استان ایلام هرچند بطور مستقیم درگیر جنگ بود اما در قیاس با سوژه های ناب و عملیات هایی که در این استان صورت گرفت، هیچ اثر هنری فیلم، سریال یا مستندی ساخته نشده و بیشتر فیلم ها مربوط به جبهه های جنوب کشور بوده است.

وی با توجه به پیشنهاد مشاور رسانه ای ارتش در قرارگاه غرب کشور مبنی بر ساخت فیلم سینمایی یا سریال با موضوع عملیات ضربت ذوالفقار ادامه داد: تولید یک سریال کوتاه برای پخش از شبکه های سراسری با موضوع فتح میمک با مشارکت بازیگران مطرح و شاخص کشوری تا حدودی به معرفی استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی کمک خواهد کرد.

استاندار ایلام گفت: در این راستا با سازمان صدا و سیما یا شرکت های فیلمسازی همانند سیما فیلم رایزنی هایی صورت خواهد گرفت تا برنامه ریزی های لازم برای ساخت این سریال را در دستور کار قرار دهند یا با عوامل تهیه این فیلم همکاری های لازم را انجام دهند و استانداری ایلام نیز از این طرح حمایت خواهد کرد.

هیچ فیلمسازی به عملیات میمک نپرداخته است

وی از مشاور رسانه ای ارتش در قرارگاه غرب کشور خواست تا فیلمنامه سریال با موضوع فتح میمک و برآورد هزینه ها را انجام و به استانداری ایلام ارائه دهد تا مسوولان فرهنگی استان از طریق وزارت ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سازمان صدا و سیما پیگیری های لازم را انجام دهند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه غرب ارتش نیز در این جلسه گفت: ۲۹ فروردین ماه در واقع روز تولد مجدد ارتش بود که به فرمان امام راحل و برای جلوگیری از انحلال ارتش صورت گرفت و از بدو شکل گیری انقلاب اسلامی تاکنون ارتش یکی از ارکان مهم نظامی و اجتماعی کشور بوده است که در همه برهه ها حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشته است.

سرتیپ کیومرث جعفری افزود: همه ساله در این روز برنامه های متنوعی از جمله رژه یگان ها و ادوات نظامی صورت می گرفت که در طی ۲ سال اخیر به علت شیوع ویروس کرونا این برنامه ها محدود به رژه نظامی در داخل پادگان ها و دیدار با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر ارتش شده است.

وی نیز در مورد عملیات فتح میمک و ساخت فیلمی در این خصوص اظهار داشت: عملیات میمک به علت مشارکت مستقیم نیروهای ارتش و عشایر بومی، عملیاتی منحصربه فرد و کاملا متفاوت از تمام عملیات های دوران دفاع مقدس است که در همان ماه های ابتدایی جنگ تحمیلی صورت گرفت.

امیر جعفری اضافه کرد: این عملیات با وجود ویژگی های خاص خود در سطح ملی مغفول مانده است درحالیکه اولین عملیات موفق ایران در جنگ تحمیلی و نخستین عملیات مشترک بین ارتش و عشایر بومی بود که در تاریخ دفاع مقدس شکل گرفت اما هیچ هنرمند فیلمسازی به آن نپرداخت.

 منطقه عمومی میمک واقع در شهرستان مهران ۲۰ شهریورماه سال ۵۹ به تصرف دشمن بعث درآمد و پس از چندماه تصرف و در یک عملیات یک ماهه سرانجام در ۱۹ دیماه همان سال بازپس گیری شد.

فتح میمک که به عملیات ضربت ذولفقار یا خوارزم نیز خوانده می شود توسط عشایر بومی منطقه به ویژه ایل خزل، ارتش و ژاندارمری طرح ریزی و بازپس گیری شد.

در تقویم ملی همه ساله ۲۹ فروردین ماه به نام روز ارتش نامگذاری شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از گروه ها و جریان های تندرو یا آشوب طلب و مخالفان انقلاب خواهان انحلال ارتش بودند که امام خمینی (ره) این دسیسه را خنثی کرد و در روز ۲۸ فروردین ماه سال ۵۸ دستور داد تا نیروهای ارتش در روز ۲۹ فروردین ماه همان سال در تمام نقاط کشور رژه بروند و با آرمان های انقلاب تجدید بیعت کنند.

 

نظر شما