کاهش میزان جرائم یکی از برنامه های سند تحول قوه قضائیه است

۱۴۰۱/۰۴/۰۴ - ۱۳:۲۷:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۳۳۹۳
کاهش میزان جرائم  یکی از برنامه های سند تحول قوه قضائیه است
رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت:استفاده از نخبگان و‌ فرهیختگان جامعه در راستای کاهش میزان جرایم و پیشگیری از وقوع جرم یکی از برنامه های سند تحول قوه قضائیه است

​​​به گزارش خبرگزاری برنا ایلام ،عمران علی محمدی در نشست خبری روز شنبه خود با اصحاب رسانه استان ایلام افزود: دادگستری استان ایلام در اصلاح مجرمین به دنبال عمل به احسان و بخشش و اصلاح مجرم به جای حذف‌ مجرم از جامعه می باشد که در این راستا  برنامه ریزی های قابل قبولی انجام شده است.

وی اظهار داشت: دستگاه قضایی به دنبال هوشمند سازی، فعال بودن، شفاف سازی، اطلاع رسانی، برای برخورد با محل فساد بوده است و در این راستا محیط فساد زا شناسایی و با آن برخورد می‌شود

علی محمدی خاطرنشان کرد: خبرنگاران، میدان را برای هدایت ذهنی جامعه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها  فراهم کنند.

​​

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها، یعنی کسی که جرمی را انجام داده است باید مجازات شود.

علی محمدی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی به شفاف سازی، هوشمند سازی و اطلاع رسانی رو آورده و می توانند دادگاهها را در قاب دوربین ها ببینید، افزود: دستگاه قضایی از حالت انفعال به حالت فعال برای برخورد با مفسدین چرخش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مباحث محوری در سند تحول قضایی پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی جامعه است،اظهار داشت: دادگستری باید اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ها را مد نظر قرار دهد، ممکنه برخی از مباحثی که در جامعه مطرح می شود مشمئز کننده و ناراحت کننده باشد اما جرم نباشد، اینجاست که یک خبرنگار و کسی که روایتگر است می تواند میدان را برای هدایت ذهنی جامعه آماده کند

رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: برخی چیزها وضع مجازات نشده اند، که در اینجا باید یک روایتگر قوی و قدر بتواند میدان داری کند و ذهن مخاطب را به سمت صلاح هدایت کند.

علی محمدی با اشاره به اینکه برون زایی دستگاه قضایی یعنی دستگاه قضایی از رسیدگی به دادخواست ها و درخواست ‌ها فراتر رفته و به پیشگیری از جرم پرداخته است، افزود: دستگاه قضایی علاوه بر اینکه دنبال کشف جرم، تعقیب و مجازات مجرمین و اجرای حدود الهی است، دنبال پیشگیری از جرم نیز می باشد. 

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در اجرای مجازات و حدود، به دنبال حمایت از خانواده های مجرمین است،خاطرنشان کرد: ماموریت دستگاه قضایی هوشمندی و این است که به مردم پاسخگو باشد و ارتباط وسیعی با مردم داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: 11 پرونده قصاص در سال گذشته با کمک شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شده است.

علی محمدی افزود: در  سال گذشته139 هزار و 359 فقره پرونده به محاکم قضایی وارد شده که در مجموع به 138 هزار و 927 پرونده رسیدگی و مختومه شده است و در نهایت به 96 درصد پرونده ها در سراسر استان رسیدگی شده است.

وی به شاخصه‌های دوران تحول در قوه قضائیه اشاره کرد و اظهار داشت: الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرآیندهای دستگاه قضائی با سرعت بخشیدن به امور و درستی و صحت یکی از اقداماتی است که دستگاه قضا پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های هوشمندسازی فرآیندها کاهش میزان مراجعات مردمی است که باعث افزایش رسیدگی به امور می‌شود.

علی محمدی با بیان اینکه درصد صلح و سازش ها در استان در حال افزایش است، تصریح کرد: استفاده از توانمندی و ظرفیت مصلحان، شوراهای حل اختلاف، ستاد صلح و معتمدین محلی کمک بزرگی به تحقق این هدف والا در استان بوده است.

علی محمدی به راه اندازی شورای رهنمون قضایی در استان اشاره کرد و گفت: شورای رهنمون قضایی استان در جهت بهبود کیفیت فعالیت های قضایی راه اندازی شده تا در راستای تحقق عدالت در سطح استان گامی مهم برداشته شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز