زنان باردار تاثیر عوامل مختلف ارگونومیکی را جدی بگیرند

۱۳۹۳/۱۲/۱۹ - ۱۲:۰۰:۳۸
کد خبر: ۲۷۲۵۱۸
زنان باردار تاثیر عوامل مختلف ارگونومیکی را جدی بگیرند
"ایناس رضایی" کارشناس واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان امام (ره) ایلام گفت: امروزه حدود نیمی از زنان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیرون از منزل مشغول به کار هستند.

به گزارش سرویس پزشکی خبرگزاری برنا در ایلام،" ایناس رضایی" کارشناس واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام،  با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروی کار جوامع را خانم ها تشکیل می دهند، اظهار داشت: در امروزه حدود نیمی از زنان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیرون از منزل مشغول به کار هستند. بنابراین با تخمین دو درصدی زنان در سن باروری، اطلاع از چگونگی تاثیر ایمنی محیط کار زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: معمولا در بیان تاثیرات محیط کار بر زنان باردار به تماس های شیمیایی تاکید می شود، حال آنکه جنبه های ارگونومیک نیز حایز اهمیت هستند. به عنوان مثال حاملگی می تواند محدوده دسترسی را متاثر کند، وظایف مربوط به حمل بار و حفظ تعادل را مختل کند و همچنین تاثیرات کار تکراری را شدت بخشد.

کارشناس واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام ادامه داد: برخی از مطالعات تاثیر عوامل استرس زای ارگونومیک را بر عوارض بارداری به صورت سقط خود به خودی، زایمان پیش از موعد و کمبود وزن حین تولد را نشان می دهند. چندین مطالعه انجام شده افزایش ریسک زایمان پیش از موعد را در میان زنانی که شغلشان مولفه های استرس زایی را داشت نشان می دهد.

رضایی بیان داشت: فاکتورهای ارگونومیکی که باید در خلال دوران بارداری از آنها اجتناب شود و یا محدود شوند شامل کار شدید فیزیکی، کار مستلزم حفظ تعادل، حمل بار سنگین، سروصدای زیاد، نوبت کاری، ساعت های کار طولانی، ایستگاه های کاری غیر قابل تنظیم، نشستن های طولانی، ایستادن های طولانی و تماس با میدان های مغناطیسی می باشد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی در خصوص نوبت کاری زنان باردار شاغل ابراز کرد: کار در شب باعث تاثیر بر ترشح هورمون ها شده و خستگی را دربر خواهد داشت. برخی از مطالعات ارتباط بین کار شبانه و کندی رشد درون رحمی را نشان می دهد. همچنین مطالعات نشان می دهد که تاثیر خستگی های کاری روی نحوه زندگی زنان باردار بسیار حایز اهمیت است. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای صنعتی زنان کارگر باردار را از کار شبانه و همچنین ازدیاد ساعات کاری معاف می کنند.

کارشناس واحد بهداشت حرفه ای بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام با اشاره به اینکه تحقیقات نشان می دهد که قدرت و توانایی قسمت بالایی بدن در زنان باردار به طرز محسوسی کاهش می یابد، اضافه کرد: توصیه شده که زنان کارگر باردار ( به خصوص در سه ماهه سوم بارداری ) از حرکات سریع و تکراری، فشار روی پشت و خستگی که امکان سقوط را برایشان فراهم می کند دوری کنند. همچنین به علت ضعف قسمت های فوقانی بدن و خستگی امکان سقوط اجسام از دست ها وجود دارد.

وی همچنین به عامل دمای محیط کار به عنوان یک عامل مهم در ارگونومیک زنان باردار گفت: دمای بالای محل کار می تواند موجب بسیاری از مشکلات برای زنان باردار باشد. شرایط کاری گرم و استرس های حرارتی ضمن اینکه باعث گیجی و غش می شود در زنان باردار باعث از دست رفتن آب و املاح و در نتیجه دهیدراسیون خواهد شد. این مساله حتی پس از وضع حمل نیز گریبان گیر زنان خواهد بود؛ به ویژه اگر از شیر خود برای تغذیه فرزند استفاده می کنند. برای جلوگیری از این امر زنان باید از لباس مناسب و خنک و مقادیر کافی نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنند و از استراحت های مقطعی بهره مند شوند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز