ابتکار در نشست شورای اداری ایلام؛

مسائل زیست محیطی نیازمند هم پیمانی ملی و بین المللی است

۱۳۹۳/۱۲/۲۶ - ۰۹:۵۰:۵۶
کد خبر: ۲۷۲۸۶۵
مسائل زیست محیطی نیازمند هم پیمانی ملی و بین المللی است
معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مسائل زیست محیطی نیازمند هم پیمانی ملی ، منطقه ای و بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در ایلام، "معصومه ابتکار" رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور ، عصر روز گذشته ، در نشست شورای اداری استان اظهار کرد: حوزه محیط‌زیست از سطح محلی شروع می‌شود و دولت‌ها، ملت‌ها و عرصه بین‌المللی را در بر می‌گیرد و ظرف کمتر از یک قرن جمعیت جهان از 2 و نیم میلیارد به 7 میلیارد افزایش پیدا کرده و به‌تبع آن به محیط‌زیست و بهره‌برداری از آن افزایش یافته است و باید برابر توان زیست‌محیطی به این حوزه فشار وارد کرد تا مشکلی پیش نیاید.

وی با بیان اینکه بحث محیط‌زیست در جهان به یک دغدغه تبدیل‌شده و آینده بشر به این مهم بستگی دارد، افزود: برای حفاظت و مراقبت واقعی از محیط‌زیست نیازمند تغییر رویکرد هستیم.

معاون رییس‌جمهور بابیان اینکه جبران یک سال بهره‌برداری از یک منطقه محیط زیستی به بیش از یک سال و نیم وقت نیاز دارد که دوباره خود را احیا کند و این در شرایطی است که بنا بر ارزیابی‌ها 3 و نیم برابر وضعیت زیستی از محیط ریست بهره‌برداری می‌شود و به آن فشار می‌آید.

وی ادامه داد: اگر به طبیعت فرصت نفس کشیدن بدهیم می‌تواند خودش را احیاء کند، افزود: وقتی قوانین و اصول طبیعت به هم بخورد محیط‌زیست واکنش نشان می‌دهد و مشکلات جدی برای حیات بشر به وجود می‌آورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور با بیان اینکه اگر بر اساس سناریوهای قبل پیش برویم نه‌تنها دردی دوا نمی‌شود بلکه مشکلات چند برابر هم می‌شود، تصریح کرد: رویکرد این حوزه باید تغییر کند و ما ظرفیت‌های بسیار خوب علمی در حوزه محیط‌زیست داریم و دولت یک سری رویکردهای منطقی و تحولی را در برخی امور آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های آمایش سرزمینی، مکان‌یابی و ارزیابی باید موردتوجه جدی قرار بگیرد و اگر به قانون محیط‌زیست بی‌توجهی شود ضربه جبران‌ناپذیری به حیات انسان وارد می‌شود. برای مثال قبلاً سدهایی بدون در نظر گرفتن اصول زیست‌محیطی ساخته‌شده که الآن مشکل‌ساز شده‌اند.

دکتر معصومه ابتکار با تأکید بر اینکه قانون ارزیابی زیست‌محیطی باید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود تا اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون برای انجام هر پروژه باید مجوز لازم از محیط‌زیست گرفته شود.

وی بابیان اینکه استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار غنی و ارزشمندی است، افزود: این مهم می‌طلبد که حفاظت و مراقبت در این استان بیشتر و از ظرفیت‌های گردشگری آن به نحو درست استفاده شود و در سازمان هم برنامه‌های مشترکی با عراق درزمینهٔ زیست‌محیطی تدوین‌شده که به دلیل برخی مشکلات فعلاً اجرایی نشده‌اند و هیچ پیمانکاری حاضر به قبول انجام پروژه برای مهار ریز گردها در کشور عراق نشده است.

معاون رئیس جمهور گفت: در استان ایلام ظرفیت‌های خوبی در حوزه محیط‌زیست وجود دارد که مراقبت و حفاظت از آن‌ها بسیار ضروری و لازم است و در حوزه محیط‌زیست همه مسئول هستند و این‌یک تکلیف قانونی و شرعی است و اگر به آن بی‌توجهی کنیم به سرنوشت بسیار بدی گرفتار خواهیم شد.

دکتر ابتکاربا بیان اینکه اصلی ترین منبع تولید ریزگردها خارجی است بیان داشت: ریز گردها فقط محدود به کشور عراق نیست بلکه عربستان، سوریه و دیگر کشورهای عربی با این پدیده مرتبط هستند.

وی تصریح کرد: هرچند اجرای اقدامات در دیگر کشورها با مشکلاتی مواجه است اما با تمام توان امور را پیگیری می‌کنیم.

ابتکار گفت: منابع طبیعی برای جلوگیری از بیابان‌زایی اقدامت خوبی نظیر جنگل‌کاری انجام داده است و برنامه‌های با همکاری دیگر دستگاه‌ها در دست اجرا است که امیدواریم در سال آینده بیش از گذشته کار درزمینهٔ جنگل‌کاری و احیا منابع طبیعی صورت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌های بلوط در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: جنگل‌ها نقش بسیار تأثیرگذاری درزمینهٔ جلوگیری از بیابان‌زایی، خشک‌سالی، فرسایش خاک زیست‌محیطی دارد و جوامع محلی روستاییان و دامداران باید در این زمینه کمک کنند.

معاون رییس‌جمهور با با بیان اینکه هم‌پیمانی در بحث محیط‌زیست بسیار مهم است که دولت تدبیر و امید در این زمینه بسیار فعال است، خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد در حوزه آب، کشاورزی و محیط‌زیست باید اتفاق بیفتد و غیرازاین برای حفاظت چاره‌ای نیست.

ابتکار برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی برای کشاورزی یک زنگ خطر عنوان و تصریح کرد: وقتی سفره‌های زیرزمینی نشست کنند دیگر هیچ‌وقت قابل جبران نیستند و مشکلاتی جدی در پی دارد لذا نباید افزایش تولید در حوزه کشاورزی باعث ضربه زدن به سفره‌های آب زیرزمینی شود.

وی ادامه داد: کشاورزی به یک انقلاب در حوزه مدیریت آب نیاز دارد چراکه اگر تغییر رویکرد در این حوزه اتفاق نیفتد قطعاً مشکلات جبران‌ناپذیری در حوزه محیط‌زیست به وجود خواهد آمد.

 

نظر شما