تکدى گرى را باید آبســتن ناهنجــاری هــای اجتماعى متعددى قلمــداد کرد

۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۰۹:۴۶:۱۶
کد خبر: ۲۹۱۷۸۹
تکدى گرى را باید آبســتن ناهنجــاری هــای اجتماعى متعددى قلمــداد کرد
اکثر بررســى هاى انجام شده، از رابطه بین گدایــى و اعتیاد، بزهکارى، خودکشــى، فساد وفحشا، لاابالى گرى، سرقت، و... حکایت مى کنند.

برنا، ایلام_"مهدی کاکاخانی" سردبیر هفته نامه وریا، پدیده زشــت تکدی گــری در ایــلام بــه حدی مشمئز کننده شده است که بعضــی از رانندگان در چهار راهها از ترس این افرادو فرار از نشــنیدن التماس و قسم دادن های آنها به مقدســات، بــدون توجه به تایــم چراغ ایســت، مجبور بــه مرتکب تخلف عبور از چراغ قرمزمی شوند! تکدى گرى را باید آبســتن ناهنجــاری هــای اجتماعى متعددى قلمــداد کرد.

 اکثر بررســى هاى انجام شده، از رابطه بین گدایــى و اعتیاد، بزهکارى، خودکشــى، فساد وفحشا، لاابالى گرى، سرقت، و... حکایت مى کنند. علت هاى دیگرى مانند فقر مادى و ناکامى اقتصادى، فقر فرهنگــى، اعتیــاد، رخوت و سستى، مهاجرت، معلولیت، بــى مهــرى و غیــره ممکن اســت موجب شودکه جوان یا ســالمندى به گدایى روى آورد. گاهــى حتــى کمبود درآمد در بعضى از مشــاغل و بالا بودن هزینه زندگى نیز ممکن است چنین عارضه اى را پدیــد آورد و به دنبال آن شخص به گروه هاى بزهکار بپیوندد و بــه انواع انحرافات اجتماعى روى آود.

بایــد این موضــوع رادر نظر داشــت که کمک به گدایان خیابانــى که هیــچ مصداق روشن و صادقى در فقر خود درنهایت «سلامتى وجوانى» جز ادعاى فقر ندارند، نه تنها مشکل را رفع نمى کند بلکه آنــان را به این شــغل حرام حریص ترمى نماید. شــاهد این امــر را مى توان اصــرار و وقت شناســى این قشردر حاضر شدن در محل کار خود، بر سرچهارراه ها در بدترین شــرایط آب وهوایى دانســت. چراکــه چنان این عادت زشت در آنان نهادینه شــده و شیرین مى باشد که حاضر به تحمل هرمشــکلى براى از دســت ندادن درآمد میلیونى خودمی شوند. متأسفانه اظهارنظرمسوولان مربوطه فقط در حد حرف و کلاماست و لاغیر. هیچ اراده محکم و قــوی برای برخورد بــا این پدیدهدر شــهرایلام دیده نمی شود و به نظر می رسد که هیچ نهادی مسوول مســتقیم پیگیــری این امر نیست. جالــب این که ســازمانهای متعددی با این موضوع درگیر هستند. اگربه تنهایی به هر کــدام از این مراکزمراجعه و پیگیر موضوع شــوید، مدیر مربوطه خیلــی آرام توپ را در میــدان ســازمانی دیگر انداخته و به راحتی از زیر بار مسوولیت این امر اجتماعی شــانه خالی می کنــد. این مســوولان تنها یــک جمله کوتاه یــاد گرفته انــد و آن هم ایــن کــه؛ «توصیه می کنیــم مردم به این ها کمک نکنند...» به راســتی آیا این کلام توجیه کننده و راهکار اساسی ریشه کنی این رفتار اجتماعی زشت خواهد بود؟!

فر ما ند ا ر ی، شــهر د ا ر ی، بهزیســتی،کمیتــه امــداد، نیروی انتظامی و. ... مجموعه ای از نهادهــا و مراکــزی هستند که در قبال برخوردبا تکدی گری مسوولیت دارند اما به نظر می رسد هیچگونه اجماع و اتفــاق نظری برای برخــورد قاطع با ایــن رفتار وجودندارد.

بــا توجه بــه پراکندگی این افراد و مشخص شدن حیطه فعالیت آنها مســوولان شهر ایــلام به راحتی مــی توانند جایگاه و مرکز اصلی فعالیت ایــن افرادرا شناســایی ودر خصــوص برخــورد بــا آنان تصمیم گیــری لازم صورت گیرد. چهار راه ها، مطب پزشکان، درب داروخانــه هــا، داخل راهــرو ادارات و .... مــکان هایی هســتند که هر روز به جولانــگاه این افــراد تبدیل شــده اســت. جالب این که در بین گداهای شــهر ایلام کسانی مشاهده می شود که تبعه ایرانی نیستند و با زبانی غیر از فارسی یا کردی تکلم مــی کنند و از زبان فارســی فقط مقدسات را حفظ شده و بــا بهره گیــری از نامائمه اطهــار (ع) ســعی در جلب ترحم عابرین و شــهروندان را دارند.

اگرچه قانون مجازات اسلامى نیزپدیده تکدى گرى  را جرم مى دانــد و براى آن مجازات هایى تعیین کرده اســت اما این امر نیز نتوانسته از تعداد متکدیان در سطح شهر ایلام بکاهد. انتظار مــی رود مســوولین و ســازمان هــای مربوطه در راستای برخورد با این پدیده زشــت اجتماعی، بــا اجرای طرح هــای منظم و دوره ای در قالب گشت های مشترک این افــراد را شناســایی و با آنان برخوردی جدی صورت گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز