سنجاب برای نجات جان خود به درخت بلوطی پناه برده بود

۱۳۹۴/۰۵/۱۵ - ۲۱:۲۰:۴۳
کد خبر: ۳۰۶۰۲۵
سنجاب برای نجات جان خود به درخت بلوطی پناه برده بود
سنجابی را دیدم که برای نجات جان خود به درخت بلوطی پناه برده بود درحالی که نمی دانست آتش در کمین همه ی بلوط های " شاه بیشه" است.

 خبرنگار برنا آبدانان؛ چندی پیش آتش سوزی وسیعی در منطقه "شاه بیشه" شهرستان آبدانان به وقوع پیوست که مردم این " حافظان همیشگی طبیعت" برای مهار آتش  راهی این منطقه شدند. پس از این ماجرا عکس هایی از این آتش سوزی در خبرگزاری ها با عناوین مختلفی انتشار یافت، از آنجایی که اطلاع  یافتیم این تصاویر را یکی از فعالان محیط زیست گرفته است ولی رسانه های مختلفی عکس ها را با نام های دیگری یا حتی بدون نام نشر داده اند؛  لذا برای تهیه گزارشی به سراغش رفتیم تا اطلاعات کاملی را مستقیم از زبان وی بشنویم.

یداله نوری، متولد آبدانان و دینارکوه است .در حال حاضر فروشگاه مجاز اسلحه و مهمات شکاری دارد .

یداله می گوید : تمام دوران کودکی ام را در دینارکوه گذرانده ام و زندگی بدون طبیعت و کوه برایم بی معنا و یا بهتر بگویم به مثابه مرگ است.

وی در مورد آتش سوزی اخیر می گوید: با شنیدن خبر آتش سوزی به سراغ دوستانم رفته و همراه بسیاری از مردم  و با وسایل شخصی راهی نزدیک ترین مکان دسترسی به آتش  شدیم، در هنگام خاموش کردن شعله های آتش متوجه  سوختن بسیاری از حیوانات  شدم، سنجابی را دیدم که برای نجات جان خود به درخت بلوطی پناه برده بود درحالی که نمی دانست آتش در کمین همه ی بلوط های " شاه بیشه" است.

نوری در مورد حضور ارگان های مربوطه چنین می گوید: منابع طبیعی و محیط زیست به موقع در محل حادثه حاظر شدند ولی دیگر ارگان های دولتی بسیار ضعیف عمل کردند، و باید بگویم که مردم آتش را مهار کردند. این مردم لایق تقدیرند زیرا در این گرمای وحشتناک و با کمترین امکانات و باهرچه در توان داشتند به جنگ آتش رفتند و در نهایت آنرا مهار کردند.

 نوری ادامه داد : اقوام مختلف این منطقه احترام خاصی برای درخت بلوط قایلند، درختان بلوط اصالت این منطقه هستند و ایلام  بخاطر وجود همین درختان بلوط "عروس زاگرس" نام گرفته است .بلوط همواره در خدمت مردم بوده است و از چوب و هیزم و سایه و شاخ و برگ آن استفاده بهینه شده است .حتی در ایام گذشته و در زمان قحطی ؛ درختان بلوط به  کمک اجداد ما آمده اند و از میوه آن به عنوان خوراک و آرد و نان استفاده کرده اند.

این فعال محیط زیست می گوید : همواره به مشتریان خود گوشزد می کنم که از شکار بی رویه پرهیز کنند و در فصل شکار ممنوع به شکار نروند، بارها پیش آمده که با آنها درگیری لفظی پیدا کرده و به آن ها مهمات نفروخته  و فروشگاه را تعطیل کرده ام.

نوری در مورد عشایر منطقه می گوید : باید بستری برای آن ها فراهم شود تا بدانند که این طبیعت و زیست بوم متعلق به خود آن هاست و با تشویق و فرهنگ سازی  ؛  از چرای بی رویه  جلوگیری کرده و طبیعت را مصون نگه داریم. ای کاش عشایر و چادر نشینان به عنوان «جنگل داران و جنگل بانان افتخاری» دارای شناسنامه می شدند و هرسال به فعالین و تلاشگران  آنها  نشان افتخار هدیه می شد و یا باعناوین و روش های دیگری مورد تشویق قرار می گرفتند ؛ چرا  که مهم ترین راه نگه داری جنگل ها و مراتع، خود مردم منطقه هستند.

وی ادامه داد:  اداره منابع طبیعی که اقدام به قرق منطقه کرده است باید در راستای این اقدام به اندازه نیاز نیرو  و امکانات در اختیار داشته باشد و همیشه در آمادگی کامل به سر ببرند.

نوری در پایان گفت: ادارات مربوط باید در راستای قرق کردن ؛ تمهیدی بیاندیشند تا به هنگام حریق اینگونه حجم عظیمی از جنگل ها از بین نرود  و آتش سوزی را  زودتر  مهار  گردد که این امر را می توان با کمک عشایر منطقه انجام داد، امیدوارم کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی در این مورد راه چاره ای عملی و تاثیر گذار  پیدا کنند. و از نیروهای نخبه و صاحب فکر  و صاحب تجربه استفاده کنند.

در پایان بهزاد نصیری  خبرنگار برنا در آبدانان ؛ ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای این فعال  محیط زیست ؛  هدیه ای به رسم یابود تقدیم وی کرد.

10

20

50

40

نظر شما
نظرات
بزرگمهر
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
احسنت بر همه دوستداران محیط زیست
ساغر
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
درود بر همچون دلاوران ابدانانی
سحر
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
آبدانان ب بودن دلاورانی همچون یداله جان عزیز می بالد دورد بر تو دلاور
ساجدی
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
درود به تو یدالله جان
احمدی
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
0
0
آفرین ب تو یدالله جان عزیز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز